اخبار حوزه و دانشگاه 26/6/88

۲۵ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۹ کد : ۲۵۸۰۵ اخبار
تعداد بازدید:۴۳۸
علوم انسانی نباید بر فلسفه‌ مادی‌گرایی اتکا داشته باشد/بازنگری در سرفصل‌های علوم انسانی در کوتاهترین زمان/راه اندازی رشته‌های کم طرفدار در دانشگاه‌های آزاد و دولتی ممنوع شد/معاون پژوهشی وزارت علوم استعفا کرد/وزارت علوم جابه‌جایی دانشجویان از طریق آگهی را به رسمیت نمی‌شناسد/مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عضو هیئت علمی می‌پذیرد/نظام‌های موفق دانشجویان خود را با جهان بینی مورد نظر تربیت کرده‌اند/دانشگاه امام صادق (ع) در سه رشته دانشجوی دکتری می پذیرد

رییس جدید دانشگاه پیام نور قم معرفی شد
مدیر کل نظارت دانشگاه پیام نور: 
علوم انسانی نباید بر فلسفه‌ مادی‌گرایی اتکا داشته باشد
با حضور جمعی از مسئولین، اساتید، مدیران و کارکنان دانشگاه پیام نور قم رییس جدید دانشگاه پیام نور قم معرفی شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر نجات بخش مدیر کل نظارت و ارزیابی دانشگاه پیام نور در این مراسم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع اساتید دانشگاهی، گفت: علوم انسانی نباید بر فلسفه‌ مادی‌گرایی اتکا داشته باشد، چراکه نتیجه‌ای چون بی‌اعتمادی به معنویت و شکاکیت را در بر خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تا رسیدن به دانشگاه اسلامی راه زیادی در پیش داریم، اظهار داشت: باید به این سوال‌ها پاسخ داده شود که برای تحقق چشم انداز در پیش رو چه کارهایی باید کرد.
مدیر کل نظارت و ارزیابی دانشگاه پیام نور با اشاره به مدل پنج شاخه‌ای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاکید کرد: این مدل جهت تحقق اسلامی شدن دانشگاه‌های کشور در پنج مولفه استاد، دانشجو، نظام برنامه‌ریزی فرهنگی، متون درسی و نظام برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی تالیف شده است.
وی در ادامه با اشاره به سوابق دکتر علی کرمی رییس جدید این مرکز بیان داشت: وی در آغاز مدیریت خود باید سعه صدر را مد نظر قرار داده و قدرت جاذبه مدیریت را نسبت به قدرت دافعه کمتر به‌کار بندد.
در ادامه مراسم هاشمی مدیر کل امور استان‌های سازمان مرکزی طی سخنانی بیان داشت: به دلیل رشد چشمگیر دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، دشمنی‌های مخالفان انقلاب اسلامی نیز روز به روز بیشتر می‌شود و این امر وظیفه‌ ما را سنگین‌تر می‌کند.
وی با بیان این که سفره‌ پیام نور همیشه پهن خواهد بود اظهار داشت: دانشجویان پیام نور در استان ما به امانت گذاشته‌اند پس باید برای اعتلای سطح علمی دانشجویان تلاش کرده و از هیچ کوششی فروگذار نباشیم.
در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین رضا علی کرمی رییس جدید انشگاه پیام نور قم عدم توجه به قانون را مشکل اساسی کشور دانست و آرامش شغلی و اخوت و دوستی را از ویژگی‌های مورد نیاز برای ایجاد یک دانشگاه اسلامی برشمرد و تصریح کرد: من هم تلاش خویش را برای تحقق این امور خواهم کرد و همچنین بر حسب نوع برنامه‌های سازمان مرکزی، الزام به قانون را مورد توجه قرار خواهیم داد.
در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از زحمات دکتر عباسی مقدم تقدیر و حجت‌الاسلام والمسلمین رضا علی کرمی به عنوان رئیس جدید دانشگاه پیام نور قم معرفی شد.
******************************************************

بازنگری در سرفصل‌های علوم انسانی در کوتاهترین زمان

ناکافی بودن مطالب متناسب با وضعیت و مقتضیات جامعه ایرانی یکی از دلایل بازنگری است/یکی از دلایل بومی نشدن نهادهای علمی وارداتی منفک بودن نهادهای آموزشی و پژوهشی در کشور است/ نظام آموزشی در کشور ما، گسسته است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایلنا، رئیس پژوهشکده اقتصاد پژوهشگاه علوم انسانی با تاکید بر اینکه بومی شدن متون علوم انسانی در بازنگری سرفصل‌ها باید مورد توجه قرار گیرد گفت:بازنگری در سرفصل‌های علوم انسانی باید در فواصل زمانی کوتاهی صورت گیرد
سید حسین میر جلیلی با بیان این مطلب افزود: اخیراً شورای‌عالی انقلاب فرهنگی طی مصوبه‌ای خواستار بازنگری در سرفصل‌های علوم انسانی شد. اگرچه این بازنگری باید بسیار قبل‌تر صورت می‌گرفت، اما همین تصمیم نیز اگر به درستی اجرایی شود، می‌تواند نقش مهمی در تحول علوم انسانی در کشور ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه در این بازنگری باید بومی شدن متون، نگرش کاربردی و رفع موانع توسعه علمی نیز مورد توجه قرار گیرد، گفت: ناکافی بودن مطالب متناسب با وضعیت و مقتضیات جامعه ایرانی یکی از دلایلی است که موجب می‌شود کارایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور در سطح مطلوبی قرار نداشته باشد. به طور کلی، اندیشیدن بر اساس الگوهای غیربومی و ارائه توصیه کارشناسی بر اساس نظریات غیربومی، از دلایل ایجاد وضعیت متعارض در حوزه‌های فرهنگ و علوم انسانی است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یکی از دلایل بومی نشدن نهادهای علمی وارداتی را منفک بودن نهادهای آموزشی و پژوهشی از یکدیگر دانست و تصریح کرد: حتی وزارت علوم، دانشگاه‌ها را نهادی آموزشی و پژوهشگاه‌ها را نهادی پژوهشی می‌داند؛ در حالی که پژوهشگران حاصل نظام آموزشی هستند. در عین حال نظام آموزشی از نتیجه نظام پژوهشی یعنی اکتشاف علمی تغذیه می‌کند و به عبارت دیگر، حیات نظام آموزشی به پویایی نظام پژوهشی وابسته است.
وی ادامه داد: نظام آموزشی در کشور ما، گسسته است، یعنی دستاوردهای علمی استفاده شده در نظام آموزشی ما در جای دیگر تولید شده است. علاوه بر مصرف‌کنندگی، پیامد دیگر این مسأله آن است که چون ما خودمان تولیدکننده این علوم نبوده‌ایم، نظریه‌های آن را خوب نمی‌شناسیم و در کاربرد، بدون توجه به فروض و زمینه‌های مطرح شدن آنها، برای مشکلات کشور نسخه می‌دهیم، بدون آنکه در نظریه یا الگو، به تناسب وضعیت و اقتضائات بومی، تغییر کافی ایجاد کنیم.
وی افزود: تحول در علوم انسانی و توسعه آن منوط به عنایت بیشتر به عالمان علوم انسانی است. رسیدگی به وضعیت معیشتی و ارتقای جایگاه عالمان این علوم در میان عالمان رشته‌های مختلف و تصمیم‌گیران کشور، در نوآوری علمی نقش به‌سزایی دارد.
میرجلیلی گفت: با توجه به این موارد، لازم است در بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی که وظیفه آن به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی محول شده است، بومی کردن متون و نگرش محصول‌گرا و کاربردی نیز مورد توجه قرار گیرد.
******************************************************

راه اندازی رشته‌های کم طرفدار در دانشگاه‌های آزاد و دولتی ممنوع شد
مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی گفت: از این پس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌های آزاد و دولتی مجوزی برای تأسیس رشته های کم طرفدار دانشگاهی در تمامی گروه‌های علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهندسی نخواهد داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، رجبعلی‌برزویی افزود: توسعه دانشگاه‌ها و رشته های دانشگاهی از این پس با رشته های کم طرفدار و رشته هایی که در بازار مشتری ندارند ادامه نمی یابد.
وی افزود: تمام برنامه این است که رشته هایی را توسعه دهیم که کشور به آنها نیاز دارد بنابراین اولویت برای تأسیس رشته با رشته هایی است که بازار کار دارند.
مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی گفت: با عملیاتی شدن طرح آمایش سرزمین یا نیازسنجی در سطح کشور این طرح نیز اجرایی  و نوع جدیدی از ارتباط با صنعت تنظیم می شود به طوریکه رشته های دانشگاهی در راستای تولید علم و کاربردی شدن جهت دهی شوند.
******************************************************


معاون پژوهشی وزارت علوم استعفا کرد/ استعفای کبگانیان ازشورای عالی علوم
 معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه ای به کامران دانشجو وزیر علوم از سمت خود استعفا کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، منصور کبگانیان در گفتگو با خبرگزاری مهر با تایید این استعفای خود از معاونت پژوهشی وزارت علوم افزود: در این مقطع زمانی و با توجه به پایان یافتن دوره مقرر همانطور که وعده داده بودم از سمت خود کناره گیری کردم.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی استعفای من تمرکز بیشتر در مسئولیت‌های فرهنگی و علمی به خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه است.
کبگانیان با بیان اینکه استعفای خود را تقدیم وزیر علوم جدید کرده است به مهر گفت: مایل به کناره گیری از این سمت و بازگشت به عرصه علم و فرهنگ هستم.
وی در ادامه افزود: در روزهای آینده نیز از دبیری شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری استعفا خواهم داد.
منصور کبگانیان از ابتدای دولت نهم در سمت معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم و پس از استقلال معاونت فناوری در این وزارتخانه در سمت معاونت پژوهشی وزارت علوم فعالیت می کرد. یکی از دستاوردهای مهم کبگانیان و معاونت پژوهشی وزارت علوم تلاش برای تدوین نقشه جامع علمی و تامین تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌های کشور است.
وی هم اکنون عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.
پیش از این عباس صاحبقدم لطفی - معاون آموزشی و محمدباقر خرمشاد -معاون فرهنگی وزارت علوم نیز از سمت خود استعفا کرده بودند.
******************************************************

وزارت علوم جابه‌جایی دانشجویان از طریق آگهی را به رسمیت نمی‌شناسد
 قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم گفت: نقل و انتقال و جابه‌جایی از طریق آگهی هایی که دانشجویان منتشر می کنند را به رسمیت نمی شناسم و جایه‌جایی از این طریق نمی تواند صورت گیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه رضا عامری در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: نقل و انتقال در سال تحصیلی جدید نسبت به سال گذشته هچ تغییری نکرده است و برای این موضوع در کارشناسی ارشد محدودیت وجود دارد.
وی اضافه کرد: جابه‌جایی در مقطع کارشناسی ارشد در موارد محدودی با بررسی در کمیسیون موارد خاص صورت می گیرد و با تأیید کمیسیون موارد خاص امکان‌پذیر می شود.
قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم گفت: تقریبا صراحت دارد که انتقال در مقطع کارشناسی ارشد صورت نگیرد این امر به ندرت و با موافقت دانشگاه‌های مبدأ و مقصد انجام می شود.
وی با اشاره به نحوه نقل و انتقال پذیرفته شدگان کنکور سراسری امسال اظهار داشت: در کنکور سراسری امسال نیز برای جابه‌جایی قانون جدیدی پیش بینی نشده است هر داوطلبی می تواند درخواست نقل و انتقال خود را به معاونت آموزشی دانشگاه مبدا ارائه دهد بررسی موضوع به عهده کمیسیون موارد خاص است و موافقت دانشگاه‌های مبدأ و مقصد نیز در این رابطه ضروری است.
عامری اضافه کرد: انتقالی و مهمان شدن در کنکور سراسری از سال دوم امکان‌پذیر است و مهمان شدن تنها برای مدت دو نیمسال پیش بینی شده است.
به گزارش مهر، هر ساله همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، برخی پذیرفته شدگان کنکور اقدام به نصب آگهی هایی مبنی بر جابه‌جایی از یک دانشگاه و یک رشته به دانشگاه دیگر می کنند. این آگهی ها بر در و دیوار بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر کشور دیده می شود.
پذیرفته شدگان کنکور با نصب این اطلاعیه ها خواستار انتقال از دانشگاه و رشته ای که در آن قبول شده اند با دانشگاه و رشته ای که برای ورود به آن شرایط بهتری دارند، هستند. در بسیاری از موارد مشاهده می شود که متقاضیان جابه‌جایی از شرایط و ضوابط نقل و انتقال بی خبرند و در اطلاعیه ها خواستار انتقال از دانشگاهی کوچک به دانشگاهی بزرگ و یا از دانشگاهی محروم به دانشگاه‌های مادر و تهران هستند. به عنوان مثال در برخی از این اطلاعیه ها آمده است: ورودی 88 دانشگاه .. در رشته الکتروتکنیک هستم و مایل به جابه‌جایی با یکی از دانشگاه‌های تهران یا اطراف آن هستم.
******************************************************

مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عضو هیئت علمی می‌پذیرد
 مؤسسه حکمت و فلسفه ایران به منظور تکمیل کادر هیئت علمی خود از بین دارندگان مدرک دکترای تخصصی عضو هیئت علمی می‌پذیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این مؤسسه در سه گرایش فلسفه غرب ( سه نفر)، منطق و ادیان و عرفان ( هر کدام یک نفر)، از دارندگان مدرک دکترای تخصصی (Ph.D) مرتبط و واجد شرایط علمی، بر اساس مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استخدام پیمانی می¬نماید.
دانشجویان دکترا نمی‌توانند برای این فراخوان اقدام کنند و مؤسسه تنها از فارغ‌ا‌التحصیلان دکترای تخصصی مصاحبه می‌گیرد. 
برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توان به سایت رسمی مؤسسه به نشانی
www.irip.ir مراجعه کرد.
******************************************************

نظام‌های موفق دانشجویان خود را با جهان بینی مورد نظر تربیت کرده‌اند
کامران دانشجو با تاکید بر اینکه وزارت علوم حامی توسعه نقش فعالیت‌های دانشجویی توسط همه تشکل‌های قانونی با گرایشات مختلف فکری است، گفت: نظام‌هایی موفق بوده اند که توانسته اند دانشجویان خود را با جهان بینی مورد نظرشان تربیت کرده و نقش اجتماعی و فرهنگی آنها را پررنگ کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کامران دانشجو در دیدار با اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به ضرورت توسعه فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در دانشگاه‌ها گفت: تشکلهای دانشجویی باید نقش موتور متحرک توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها را داشته باشند و لذا جهت گیری برنامه ریزی در حوزه های فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها به این سمت خواهد بود.
وی با تاکید به نگرش حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه دانشگاه کارخانه آدم سازی است، گفت: حوزه دانشجویی و فرهنگ یک مقوله زیربنایی است که در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته یا تحت الشعاع مقولات سیاسی بوده است.
وزیر علوم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جنگ نرم در دانشگاه‌ها گفت: همه مجموعه خانواده وزارت علوم اعم از اساتید محترم، دانشجویان عزیز و کارکنان شریف دانشگاه‌ها و ستاد وزارتخانه باید تلاش کنیم با شناخت و آگاهی بیشتر و با تکیه بر ارزش‌های فرهنگی و دینی، نقشه های ضد فرهنگی دشمنان قسم خورده ملت سلحشور و مسلمان و ولایتمدار ایران اسلامی را آشکار کرده و انشاء الله با دفاع از ارزشهای انقلابی، اسلامی، ایرانی چشم فتنه را کور کنیم.
نمایندگانی از اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه جامه اسلامی دانشجویان موضوعاتی نظیر تعریف مجدد و تغییر محتوای دروس علوم انسانی، افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها، تبیین و گسترش معرفت دینی، افزایش تسهیلات ازدواج دانشجویی و امکانات رفاهی و خوابگاهی، تغییر در نگرش و برخورد برخی مسئولین دانشگاه‌ها در تفکیک صحیح مسائل صنفی و سیاسی، استفاده از ظرفیت‌های موجود علمی و دانشجویی برای توسعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را مورد نظر قرار داده و بر نقش دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه‌ها در گسترش فرهنگ و اخلاق اسلامی در جامعه تاکید کردند.
نمایندگان این دو تشکل دانشجویی ضمن حمایت از دیدگاه‌های وزیر علوم، تحقیقات وفناوری آمادگی خود را برای خنثی کردن فتنه دشمنان در جنگ نرم در فضای دانشگاه‌ها اعلام کرده و با تاکید مجدد بر تلطیف فضای دانشگاه‌ها تاکید کردند که دانشجویان متعهد و ولایتمدار دانشگاه‌های ایران با تکیه بر آرمان‌های انقلاب اسلامی در محیطی صمیمی و دوستانه و براساس قوانین و مقررات فعالیت‌های دانشجویی را پیگیری کرده، به دشمنان اجازه فتنه گری نخواهند داد و انشاء الله در مسیر پیشبرد علمی و ایمانی جامعه نقش موثری خواهند داشت.
******************************************************

دانشگاه امام صادق (ع) در سه رشته دانشجوی دکتری می پذیرد
دانشگاه امام صادق ( ع ) برای سال تحصیلی 89-88 در سه رشته دانشجوی دکتری می پذیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این دانشگاه در رشته های فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم قرآن و حدیث و فلسفه اسلامی در سال تحصیلی آینده اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری می کند.
داوطلبان باید مدارک خود را جهت ثبت نام تا 21 مهرماه به دفتر آزمون‌های دانشگاه امام صادق ارائه دهند.
کارت شرکت در آزمون دکتری این دانشگاه از ساعت 8 صبح تا 14 روز چهارشنبه 13 آبان ماه در محل دانشگاه توزیع می شود.
******************************************************

نشست «روان‌کاوی تروریسم» برگزار می‌شود
نشست «روان‌کاوی تروریسم»با سخنرانی حسین مجتهدی صبح فردا در مؤسسه معرفت و پژوهش برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نشست این هفته مؤسسه معرفت و پژوهش با سخنرانی حسین مجتهدی به موضوع «روان‌کاوی تروریسم» اختصاص دارد که فردا پنج‌شنبه 26 شهریور ماه، از ساعت 11 صبح در محل این مؤسسه برگزار می‌شود.
پس از حوادث 11 سپتامبر موضوع تروریسم مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. توجه به ابعاد و مباحث ریشه‌ای تروریسم موضوعی است که کمتر مورد اهتمام بوده است.
حسین مجتهدی در این نشست، بعد روانکاوانه تروریسم را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهد.
این مؤسسه در میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، خیابان شهید سرپرست شمالی، کوچه تبریز، پلاک19 مستقر است.
******************************************************

نشریه «تاریخ علوم اجتماعی» منتشر شد
شماره جدید (پائیز 2009) فصلنامه«تاریخ علوم اجتماعی» از سوی انتشارات دانشگاه دوک منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشریه یکی از معتبرترین نشریات در زمینه مطالعه تاریخ علوم اجتماعی و نحوه گسترش آن به شمار می‌رود.
این فصلنامه، نشریه‌ای میان رشته‌ای به شمار می‌رود و به سبب ماهیت میان رشته‌ای آن می‌تواند برای مخاطبان حوزه علوم سیاسی، تاریخ، اقتصاد، انسان شناسی و جغرافیا مفید و مناسب باشد.
این نشریه سعی کرده تا تحقیقات و پژوهش‌های تجربی را با آثار نظری ترکیب نماید و مطالعه‌ای تطبیقی در زمینه موضوعات مورد بررسی انجام دهد.
«هنجارهای پویای اجتماعی و تحولات غیر قابل انتظار در آموزش عالی زنان» اثر استاسی جونز، «مطالعه درباره تغییر در جغرافیای مرگ و میر در قرن نوزدهم میلادی»اثر جفری بیمر و «چرخش‌های زبانی درباره اصطلاح سازی پیرامون واژه مرگ» اثر جانت پادیاک از جمله موضوعاتی است که در این شماره از نشریه مورد بررسی قرار گرفته است.
«بررسی مکانهایی چون نوانخانه، بیمارستان و منزل در اواسط دوران ویکتوریا در لندن» عنوان موضوعی است که گراهام مونی در این شماره از نشریه مورد توجه قرار داده است.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :