اخبار حوزه و دانشگاه (27/3/88)

۲۸ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۲:۰۹ کد : ۲۵۸۶۵ اخبار
تعداد بازدید:۳۶۱
* ادغام وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم * پیامدهای هدفمند کردن یارانه ها در دانشگاه‌ها *‌ جذب دانشجویان ایرانی خارج کشور در دانشگاه آزاد/ پذیرش 180نفر در سال87 * کتاب «رویه‌های متنوع فلسفه» منتشر شد

طرح جدید دولت:
ادغام وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بر اساس طرح دولت وزارتخانه‌های دولت به 16 وزارتخانه تقلیل می‌یابد که بر اساس این طرح وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش ادغام و آموزش پزشکی نیز از وزارت بهداشت منفک و به این وزارتخانه جدید می پیوندد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، علی اصغر یوسف‌نژاد اظهار داشت: نقش دولت کارآمد در نیل به توسعه پایدار به لحاظ اهمیت آن به درستی در فصل دوازدهم قانون برنامه چهارم توسعه کشور با آمدن حدود 23 ماده تبیین شده است.
وی با اشاره به اینکه این فصل با وجود ظرفیت‌های مناسب مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است، افزود: در این راستا مناسب است با سیاست‌ها و احکام برنامه چهارم برای کاهش اثر بخشی ناقص و ناکارآمدی، موازی‌کاری و با هدف کوچک‌سازی، نوسازی، ادغام و متناسب‌سازی فعالیت‌ها برای ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی و توفیق آن به صورت یک منظومه منسجم، کارآمد، اثربخش و غیر متمرکز طرح با قید یک فوریت برای رسیدگی تقدیم مجلس شود.
وی درباره وزارتخانه های مرتبط با آموزش و پژوهش گفت: ادغام وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری با تاسیس وزارت آموزش و پرورش و عالی بخشی از طرح‌ کوچک سازی دولت و حرکت به سوی دولت کارآمد است.
یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در حوره تحصیلات عالی و آموزش پزشکی با تمامی امکانات و پرسنل به این وزارتخانه منتقل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه با تشکیل این وزارتخانه مبادله موافقت‌نامه طرح‌های و پژوهش‌های مطالعاتی و اجرایی اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای با رعایت بند ج ماده 136 قانون برنامه چهارم توسعه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و ستادها به عهده این وزارتخانه است، گفت: سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور موظف است حداکثر تا دو ماه از تصویب این قانون ساختار تشکیلاتی وزارتخانه‌ها و مراجع تشکیلاتی مورد نیاز استانی و شهرستانی آن را تعریف و برای اجرا به وزارتخانه‌ها ابلاغ کند.
******************************************************


معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

پیامدهای هدفمند کردن یارانه ها در دانشگاه‌ها
معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیامدهای هدفمند کردن یارانه ها در دانشگاه‌ها را تشریح کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمود ملاباشی افزود: ما منتظر هرگونه تصمیم مجلس درباره یارانه ها هستیم. کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز بررسی ها را به اتمام رسانده و منتظر نوبت صحن علنی هستند.
وی اظهار داشت: مجلس باید رای کلی بدهد که دولت می تواند یارانه ها را نقدی کند تا سپس وارد جزئیات می شود.
معاون دانشجویی وزارت علوم گفت: مفهوم نقدی شدن یارانه ها برای تغذیه دانشجویان این است که در حال حاضر کالاها و اجناس به صورت غیر نقدی به دانشگاه‌ها داده می شود اما با تصویب لایحه هدفند شدن یارانه ها، اعتبار به دانشگاه‌ها داده می شود. دانشگاه‌ها مسئول تهیه اجناس هستند و هر ساله در بودجه دانشگاه‌ها دیده می شود.
وی اضافه کرد: البته ممکن است پول نقد نیز به دانشجو داده شود که این تصمیم داخلی وزارت علوم است.
******************************************************


معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی :

جذب دانشجویان ایرانی خارج کشور در دانشگاه آزاد/ پذیرش 180نفر در سال87
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی شرایطی را فراهم کرده تا دانشجویانی که به هر دلیل امکان تحصیل در خارج از کشور را بعد از گذراندن چند ترم ندارند در این دانشگاه به ادامه تحصیل مشغول شوند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، جعفرحسینچی با بیان این مطلب افزود: در سال تحصیلی گذشته بیش از 180 دانشجویی که در دانشگاه های خارجی ثبت نام کرده بودند و به هر دلیل امکان ادامه تحصیل در این دانشگاه‌ها را نداشتند در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد پذیرش شدند.
وی خاطرنشان کرد: این دانشجویان که بیشتر در مقاطع کاردانی و کارشناسی بودند با شرایط خاص و ویژه ای که شامل آنها می شد در واحدهای دانشگاه آزاد پذیرش شدند.
معاون آموزشی دانشگاه آزاد تاکید کرد: پذیرش این گونه دانشجویان با شرایط خاص سازمان مرکزی دانشگاه آزاد پس از بررسی های ویژه در کلیه رشته ها و واحدهای دانشگاه آزاد به جز گروه پزشکی انجام می شود.
حسینچی اظهار داشت: بیشتر دانشجویانی که تاکنون به این صورت جذب دانشگاه آزاد اسلامی شده اند از کشورهای آسیای میانه، همسایه های ایران، مالزی و حتی کانادا و انگلیس بوده اند.
******************************************************


«رویه‌های متنوع فلسفه» منتشر شد

کتاب «رویه‌های متنوع فلسفه: تأملات از افلاطون تا آرنت» تدوین آملی اوکسنبرگ رورتی از سوی انتشارات دانشگاه اکسفورد منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، فلسفه حوزه‌ای پرمناقشه است. مهمترین چالشهای فلسفی در مورد تعریف موضوع و روش و غایت خود فلسفه هم برقرار است.
این کتاب با تأملی بر آرای اندیشمندانی چون افلاطون، ارسطو، آگوستین، توماس، دکارت، کانت، نیچه، لایب‌نیتس، هایدگر و نیچه می‌خواهد نشان دهد تا چه اندازه کار فلسفی در فهم و تفسیر جهان نقش داشته است.
در این راستا بر آثار این اندیشه‌ورزان و فیلسوفان مطرح هم تأکید بسیاری شده است.


آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :