اخبار حوزه و دانشگاه (24/3/88)

۲۴ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۱:۰۳ کد : ۲۵۸۶۸ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۴
چالش در تأسیس سازمان اموردانشجویان-وزارت علوم در انتظار تغییر تشکیلات/ تلاش برای رفع محدودیت تدریس به زبان انگلیسی در شعب بین الملل دانشگاه‌ها/ رشد قراردادهای دانشگاه صنعتی شریف نسبت به 10 سال گذشته/ کرسی نظریه‌پردازی اعجازشناختی قرآن برگزار شد/ امام خمینی برترین الگوی تربیتی در دنیای کنونی است/

ملاباشی به مهر خبر داد:
چالش در تأسیس سازمان اموردانشجویان/ وزارت علوم در انتظار تغییر تشکیلات
معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات از چالش حقوقی برای تأسیس سازمان امور دانشجویان خبر داد و گفت: با تصویب هدفمند شدن یارانه ها در مجلس تشکیلات وزارت علوم تغییر می کند و راه برای تأسیس سازمان امور دانشجویان باز می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمود ملاباشی  افزود: تأسیس سازمان امور دانشجویان در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در دست بررسی است و حقوقدان‌ها درباره آن اظهار نظر دارند.
وی با اشاره به مهم‌ترین مشکل و چالش تأسیس سازمان امور دانشجویان در سازمان امور دانشجویان گفت: این موضوع، چالش حقوقی دارد. به عنوان مثال صندوق رفاه دانشجویان و فدراسیون ورزشی دانشجویان مصوبه مجلس دارند و ادغام این مراکز با یکدیگر در سازمان امور دانشجویان چالش‌های قانونی را به وجود می آورد.
معاون دانشجویی وزارت علوم با بیان اینکه تمامی مسئولین با اصل تأسیس سازمان امور دانشجویان موافق هستند به مهر گفت: بحث یارانه های غیرنقدی که در مجلس به تصویب برسد و اعلام شود تکلیف جدیدی به وزارت علوم داده و تغییراتی در تشکیلاتش ایجاد می شود و برای تشکیل سازمان امور دانشجویان نیز راه باز خواهد شد.
******************************************************

ازسوی‌برخی‌نمایندگان‌اعلام شد؛
تلاش برای رفع محدودیت تدریس به زبان انگلیسی در شعب بین الملل دانشگاه‌ها
جمعی از نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در بازدید از شعب بین الملل دانشگاه‌های کشور در جزیره کیش در جریان فعالیتها و برنامه های این دانشگاه‌ها قرار گرفتند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی نامه ای به روسای دانشگاه‌های دارای شعب بین المللی ضمن اعلام آمادگی برای حمایت از این شعب خواستار انعکاس نقطه نظرات این دانشگاه‌ها به کمیسیون شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون بودجه آمادگی خود را برای کمک به اخذ تسهیلات لازم از سیستم بانکی اعلام کردند در این نامه با اشاره به شهریه بالا و کیفیت پایین واحدهای دانشگاهی در کشورهای مجاور و جذب دانشجوی داخلی و خارجی با شهریه های تعریف شده در مناطق آزاد کشورمان دانشگاه‌های دولتی آمده است: این دانشگاه‌ها می توانند به استناد بند الف ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه با تصویب هیئت امنا برای انجام قوانین و مقررات عمومی، اداری، مالی و استخدامی فعالیتهای خود را تنظیم و اقدام به اخذ وام از سیستم بانکی کنند و از این طریق سرمایه گذاری های لازم برای تکمیل زیرساختهای واحدهای بین المللی خود را فراهم کنند.
کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین اعلام آمادگی خود را برای رایزنی با شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا ارائه یک طرح جهت رفع محدودیت تدریس به زبان انگلیسی در شعب بین المللی دانشگاه‌ها در مناطق آزاد تجاری، صنعتی اعلام کرد.
این نمایندگان در ادامه نامه خود یادآور شده اند: اعتقاد ما بر این است که بر اساس تعریف مناطق آزاد می توان اجرای بسیاری از قوانین کشور را متناسب با شرایط بین المللی تنظیم کرد و با توجه به مجوزی که برای برگزاری دوره های آموزشی دانشگاه بین المللی قزوین در دانشگاه اکو به زبانهای معتبر بین المللی داده شده است نه تنها منعی نداشته بلکه از طریق رقابت با سایر کشورها امکان جذب دانشجوی خارجی فراهم می شود. با توجه به مذاکرات انجام شده با برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد درخواست دانشگاه‌ها به این شورا منعکس تا با نظر مساعد بررسی شود و در صورت نیاز به همکاری مجلس مراتب را منعکس تا اقدام شود.
******************************************************

رییس دانشگاه صنعتی شریف خبرداد:
 رشد قراردادهای دانشگاه نسبت به 10 سال گذشته
جذب حدود30 استاد از بهترین دانشگاه‌های خارج از کشور طی سه سال گذشته
رییس دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به رشد قراردادهای دانشگاه صنعتی شریف نسبت به 10 سال گذشته، گفت: برای افزایش حجم قراردادهای خود نیازمند حداقل 60 عضو هیات علمی تمام وقت جدید هستیم و در این زمینه دانشگاه دنبال جذب استاد قوی است و استاد ضعیف جذب نمی‌کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر سهراب پور با بیان اینکه 10هزار دانشجو و420 عضو هیات علمی در دانشگاه شریف فعالیت می‌کنند، گفت: طی سه سال گذشته دانشگاه حدود30 استاد از بهترین دانشگاه‌های خارج از کشور جذب کرده است و این آمار علاوه بر جذب عضو هیات علمی است که در داخل کشور داشته‌ایم.
وی همچنین در خصوص زمان مدیریت روسای دانشکده‌ها در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: یک سنت و قانون نانوشته در دانشگاه شریف وجود دارد مبنی براینکه هر رییس دانشکده‌ای تنها دو دوره دو ساله ریاست هر دانشکده‌ را برعهده دارد و پس از آن نیز مسئولیت را به نیرویی دیگر واگذار می‌کند.
وی، درباره طرح ایجاد هیات‌های جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها، گفت: ‌دانشگاه نسبت به اجرای این شیوه‌ جذب خوش‌بین است، البته دانشگاه صنعتی شریف سابق براین نیز برای جذب اعضای هیات علمی خود فراخوان می‌داد اما در این زمینه دانشگاه هیچ‌گاه عضو هیات علمی ضعیف پذیرش نمی‌کند.
دکتر سهراب پور در خاتمه خاطرنشان کرد: براساس آیین‌نامه جذب اعضای هیات علمی، هیات‌های اجرایی جذب در دانشگاه‌ها باید متشکل از 5 استاد باشند، در صورتیکه سابق بر این در جذب اعضای هیات علمی، مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه نیز حضور داشتند.
******************************************************

در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
کرسی نظریه‌پردازی اعجازشناختی قرآن برگزار شد
دومین کرسی نظریه‌پردازی «اعجاز‌شناختی قرآن»، با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا در محل تالار معرفت، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم، برگزار شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، در این نشست، ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا گفت: قرآن از نظر مفهوم‌سازی بی‌نظیر و منحصر به فرد است و اطلاعات را به شیوه خاصی تنظیم و پردازش می‌کند.
وی افزود: این نوع اعجاز قرآن، تنها به کمک ابزارهای زبان شناختی قابل درک است، نه ابزارهای ادبی و پردازش ادبی، گرچه پردازش ادبی را نیز نشان می‌دهد.
این محقق قرآنی عنوان کرد: برای فهم این نوع اعجاز، چاره‌ای جز تطبیق آیات بر قواعد زبان‌شناختی نداریم.
وی ادامه داد: در آیات مختلف قرآن در  یک موضوع توجه به سمت یک شیء نیست، بلکه توجه به سمت حلقه‌های مختلف یک زنجیره تمرکز یافته است.
قائمی‌نیا تصریح کرد: هر آیه از قرآن یک توصیف منحصر به فرد از یک موقعیت است، لذا در تفسیر قرآن به قرآن نیز این مورد باید مد نظر قرار گیرد.
در ادامه این نشست عبدالله نصری از اساتید دانشگاه و حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه به عنوان ناقد به نقد این نظریه پرداختند.
******************************************************

رییس مرکز مطالعات تربیتی جامعه‌المصطفی(ص)العالمیه
امام خمینی برترین الگوی تربیتی در دنیای کنونی است

نشست علمی- پژوهشی با عنوان «الگوهای تربیتی امام خمینی» با هدف بررسی و تشریح رفتارهای تربیتی امام راحل و الگو گرفتن از این شخصیت الهی با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه در مجتمع آموزش عالی فقه و معارف اسلامی قم برگزار شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام بناری در این نشست گفت: امام خمینی الگو و نمونه‌ای عملی بودند که رفتار و گفتارشان کاملاً با هم مطابقت داشت و وقتی ابعاد زندگی ایشان را مورد مطالعه قرار می‌دهیم می‌بینیم که در دنیای کنونی برترین الگوی تربیتی بعد از معصومین (ع) است.
رییس مرکز مطالعات تربیتی جامعه‌المصطفی(ص) افزود: حضرت امام (ره) در یک بعد خاص شهرت نداشتند، بلکه در تمامی ابعاد سیاسی، اجتماعی، علمی، عرفانی و ... برجسته بودند.
حجت‌الاسلام بناری به مهم‌ترین ویژگی‌‌ها و اصولی که امام در تربیت دینی و اسلامی مورد تاکید قرار می‌دادند اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مبنای امام خمینی (ره) بحث تاثیرگذاری خداوند در نظام هستی است که در تمامی سخنان و سیره علمی و عملی ایشان شاهد آن هستیم، به گونه‌ای که با تاکید بر این مبنا انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.
وی تصریح کرد: تربیت‌پذیری انسان و ظرفیت‌های بالای تربیتی در وجود جوانان از دیگر اصول و مبانی امام راحل در مباحث تربیتی است.
رییس مرکز مطالعات تربیتی جامعه‌المصطفی(ص) بیان داشت: امام در آثار خود ابتدا به مباحث اخلاقی و بعد از آن به مباحث عقلانی پرداخته است و مباحث عقلانی امام همواره در خدمت تربیت اخلاقی و معنوی بوده است.
وی افزود: امام در سیره تربیتی خود به رابطه مربی و شاگرد در مسایل اخلاقی بسیار تاکید داشته‌اند و احترام فراوانی برای اساتید خود قایل بودند و رابطه عاطفی بسیار عمیقی با آنها داشتند.
حجت‌الاسلام بناری ادامه داد: رهبر کبیر انقلاب، آموزه‌ها و دانش‌های مختلف را در شکل‌گیری شخصیت، رفتار و منش انسان موثر می‌‌دانستند و تاکید داشتند هر آنچه انسان یاد می‌گیرد باید متصل به منبع وحی، اهل‌بیت (ع) و قرآن باشد.
خاطرنشان می‌شود: در حاشیه این نشست یکی از پژوهشگران حوزه علمیه به ارایه پژوهش خود با موضوع بررسی سیره امام خمینی و خانواده پرداخت.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :