اخبار حوزه و دانشگاه (21/3/88)

۲۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۰:۴۱ کد : ۲۵۸۷۰ اخبار
تعداد بازدید:۴۱۳
فراخوان شانزدهمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی اعلام شد/ عصر امروز در قم دومین کرسی نظریه‌پردازی «اعجاز شناختی قرآن» برگزار می‌شود/ اولویت دولت آینده استفاده از توانمندی‌های علمی داخل کشور باشد/ انتشار روزانه یک‌ کتاب در دانشگاه تهران/ پذیرش 50 هزار دانشجوی ایرانی خارج کشور در دانشگاه‌های داخل/ افزایش 15 درصدی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی/ اعزام روسای دانشگاه‌ها به سفر زیارتی برای تقدیر از زحمات چهار سال گذشته/ انجمن تاریخ‌پژوهان در صدر انجمن‌های علمی حوزه قرار دارد/ همایش «مفهوم شناسی، نظریه پردازی و نوآوری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر»/ مراسم تقدیر از پروفسور حامد الگار برگزار می شود/ نشست «رویکرد مبتنی بر نظریه اطلاعات به مسئله دشوارِ آگاهی» برگزار می‌شود/ هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی از فعالیت‌های نوآورانه علوم انسانی حمایت می‌کند/ علم و دانش در هیچ دینی مانند اسلام ستایش نشده است

فراخوان شانزدهمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی اعلام شد
دبیرخانه دائمی کتاب و پایان نامه سال دانشجویی، از اعلام فراخوان «شانزدهمین دوره کتاب سال دانشجویی» در تمامی رشته های دانشگاهی خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، این جشنواره هر ساله همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با هدف ایجاد نشاط علمی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور، جلب همکاری و حمایت ناشران حوزه دانشگاهی به منظور چاپ آثار دانشجویی، تقویت بنیه علمی دانشجویان با ارائه آثار مکتوب و حمایت از دانشجویان نوقلم برای تولید اندیشه های جدید برگزار می‌شود.
براساس این فراخوان، موضوعات ویژه جشنواره شانزدهمین دوره کتاب سال دانشجویی، «اصلاح الگوی مصرف ؛ به مناسبت نامگذاری سال 1388 از سوی مقام معظم رهبری»، «روان سازی تجارت و تأثیر آن بر قاچاق کالا و ارز» و «کارآفرینی و اشتغال» اعلام شده است.
شرایط شرکت در این فراخوان، ضروری بودن همزمانی دوره تحصیل دانشجو با زمان چاپ و انتشار اثر، امکان شرکت تمامی مقاطع تحصیلی، دارابودن مشخصات عمومی کتاب برای اثر منتشر شده، انتشار کتاب در سال 87 یا 88، الزامی بودن ارسال کپی متن اصلی آثار ترجمه شده و نامحدود بودن ارسال تعداد عناوین و موضوعات است.
از دیگر شرایط شرکت در فراخوان، ضروری بودن تکمیل فرم درخواست و ارسال آن به همراه تصویر کارت دانشجویی یا گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه به صورت تایپ شده، تعلق صرفاً یک جایزه به آثار برگزیده ای که توسط بیش از یک نفر تألیف یا ترجمه شده است و ارسال آثار حداکثر تا تاریخ 31/6/88 به دبیرخانه کتاب سال دانشجویی می باشد.
همچنین این دبیرخانه اعلام کرد: ناشران می توانند مستقیماً آثار دانشجویی را به دبیرخانه ارسال کرده و از ناشرانی که بیشترین مشارکت را در انتشار آثار دانشجویی داشته باشند، تقدیر بعمل می آید.
علاقه مندان می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی
www.isba.ir یا دفاتر جهاددانشگاهی در دانشگاه ها فرم درخواست شرکت در شانزدهمین دوره کتاب سال دانشجویی را دریافت و به همراه مدارک مورد نیاز به دبیرخانه جشنواره به نشانی تهران- خیابان انقلاب – خیابان فخررازی – خیابان شهدای ژاندارمری – پلاک72 – سازمان انتشارات جهاددانشگاهی ارسال کنند.
گفتنی است،این جشنواره از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با حمایت ستاد هفته کتاب، سازمان ملی جوانان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.
******************************************************

عصر امروز در قم:
دومین کرسی نظریه‌پردازی «اعجاز شناختی قرآن» برگزار می‌شود
دومین کرسی نظریه‌پردازی «اعجاز شناختی قرآن» با حضور داوران و ناقدان عصر امروز در محل تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری فارس، دومین کرسی نظریه‌پردازی با محوریت موضوع «اعجاز شناختی قرآن» با حضور حجت‌الاسلام علیرضا قائمی نیا (استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)، حجت‌الاسلام رشاد (رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه) استاد معلمی (عضو هیات علمی پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) ) و محمد رضائی ( عضو هیات علمی پژوهشگاه) به عنوان گروه داوران و حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه و نصری به عنوان ناقد حضور خواهند یافت.
در بخشی از این نظریه علمی آمده است: «مراد از اعجاز شناختی قرآن این است که مفهوم سازی های قرآن از موقعیت‌های مختلف بی نظیر هستند. این نظریه در واقع به پردازش اطلاعات در آیات، مربوط می‌شود. آیات قرآن هم مانند تعابیر زبانی با موقعیت هایی ارتباط دارند و به واسطه پردازش خاصی از اطلاعات راجع به آن موقعیت، آنها را نشان می‌دهند.»
حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا که آثاری همانند درآمدی بر منشا دین، وحی و افعال گفتاری و معناشناسی شناختی قرآن را در کارنامه ارزشمند تالیفات خود دارد، تاکنون بیش از 25 عنوان مقاله در سمینار‌ها و کنفرانس‌های علمی ارائه کرده و در حوزه معرفت شناسی و دانش های وابسته، تخصص و تبحر دارد.
این نشست علمی عصر پنجشنبه 21 خردادماه با حضور داوران، ناقدان و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی از ساعت 16 تا 18 در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار می‌شود.
******************************************************

رئیس جهاددانشگاهی :
اولویت دولت آینده استفاده از توانمندی‌های علمی داخل کشور باشد
رئیس جهاددانشگاهی در خصوص اولویت‌های دولت آینده در زمینه استفاده از توانمندی علمی کشور گفت: دولت آینده باید استفاده از توانمندی‌های داخلی را در اولویت‌های کاری خود قرار دهد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر،‌ دکتر حمیدرضا طیبی افزود: توسعه فناوری‌های داخلی و استفاده از آن در تامین نیازهای جامعه و صنعت یکی از مهمترین بخش‌هایی است که باید از سوی دولت آینده مورد توجه جدی قرار گیرد.
رئیس جهاددانشگاهی تغییر تامین منابع مالی کشور از فروش نفت و مواد اولیه به اخذ مالیات حاصل از فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی مردم و صدور خدمات فنی و مهندسی و محصولات ساخت ایران را یکی از مهم‌ترین ضروریاتی دانست که باید دولت آینده به آن توجه کند.
وی اضافه کرد: این کار کاملاً امکان‌پذیر است و اگر اراده جدی وجود داشته باشد می توان تا پایان برنامه توسعه حداقل 50 درصد به صورت قطعی از واردات خود کم کنیم و به عبارت دیگر 50 درصد توانمندی داخلی را افزایش دهیم.
طیبی از پیمان‌های ایران با کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی به عنوان یک فرصت خوب برای صدور فناوری ایرانی نام برد.
رئیس جهاددانشگاهی گفت: توسعه این فناوری‌ها می تواند به صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشورها منجر شود و پروژه هایی که در این کشورها اجرا می شود بر مبنای دانش ایرانی، فناوری ایرانی و محصول ایرانی انجام شود.
******************************************************

فرهاد رهبر:
جهانی می‌اندیشیم و بومی عمل می‌کنیم/ انتشار روزانه یک‌ کتاب در دانشگاه تهران
رئیس دانشگاه تهران گفت: امروز در دانشگاه تهران چاره ای جز این نداریم که جهانی بیاندیشیم و بومی عمل کنیم و از تجارب علمی و عملی جهان توسعه یافته استفاده کنیم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، فرهاد رهبر عصر سه شنبه در جشن دانش آموختگی دانشگاه تهران با بیان این مطلب افزود: بار اصلی جهش علمی کشور به دوش دانشگاه تهران است. این جهش در عرصه‌های مختلف حاصل برنامه ریزی با رویکرد دانایی محوری است که در سال‌های اخیر بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و سند چشم انداز در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور در سطح منطقه به عنوان یکی از برترین ها مطرح است. این جایگاه به دلیل توجه مدیران دانشگاه به توسعه علمی بر بستر اخلاق مداری بوجود آمده است.
رئیس دانشگاه تهران گفت: سال گذشته در حدود هزار و 600 مقاله علمی در دانشگاه تهران تولید شد که بیش از 12 درصد از کل مقالات تولید شده در کشور را تشکیل می داد. این امر باعث شد که دانشگاه در تولید مقالات کشور رتبه اول را به خود اختصاص دهد.
رهبر اظهار داشت: دانشگاه تهران در سال گذشته بیش از هزار نفر از بهترین نخبگان کشور را به جامعه علمی و اجرائی کشور تقدیم کرده است. دانشگاه تهران از ابتدای فعالیت خود بیش از 200 هزار فارغ التحصیل داشته است که بیشتر آنها پس از انقلاب اسلامی فارغ التحصیل شده اند.
وی اضافه کرد: دانشگاه تهران از ابتدای فعالیت خود بیش از سه هزار فارغ التحصیل در مقطع دکتری داشته که 94 درصد آنها پس از انقلاب فارغ التحصیل شده اند و 85 درصد آنها در حال حاضر عضو هیئت علمی مراکز علمی و دانشگاهی کشور هستند که معادل 10 درصد کل کشور است.
رئیس دانشگاه تهران گفت: 40 هزار نفر نیز فارغ التحصیل دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد هستند که بیش از 90 درصد آنها پس از پیروزی انقلاب بوده اند. 150 هزار نفر نیز در مقطع کارشناسی موفق به اخذ مدرک شده اند که 88 درصد آنها طی 30 سال انقلاب اسلامی به این مهم دست یافته اند.
رهبر افزود: انتشارات دانشگاه تهران در سال گذشته موفق شد به طور متوسط هر روز یک کتاب منتشر کند که از این لحاظ رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد.
******************************************************

هزارصندلی خالی دردانشگاه‌ها :
پذیرش 50 هزار دانشجوی ایرانی خارج کشور در دانشگاه‌های داخل

معاون دانشجویی وزارت علوم با تاکید بر اینکه 200 هزار صندلی دانشگاه‌ها در مهر ماه خالی می ماند، گفت: در حال حاضر در حدود 50 هزار نفر دانشجوی ایرانی خارج از کشور داریم که با توجه به این ظرفیت خالی می توانیم تمام این دانشجویان را در مهر ماه پذیرش کنیم.
پذیرش 100 دانشجوی ایرانی خارج کشور در مقطع کارشناسی دانشگاه کشور
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، محمود ملاباشی افزود: از زمان تدوین آئین نامه انتقال دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های خارج به دانشگاه‌های داخل 100 نفر در مقطع کارشناسی از طریق وزارت علوم به دانشگاه‌های داخل کشور منتقل شدند.
وی اظهار داشت: انتقال دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را دانشگاه‌ها مستقیما انجام می دهند و از طریق وزارت علوم انجام نمی شود.
معاون دانشجویی وزارت علوم با بیان اینکه آیین نامه انتقال تمام وسایل و امکانات انتقال دانشجویان کاردانی و کارشناسی به داخل را فراهم کرده است، گفت: در حال حاضر در حدود 50 هزار نفر دانشجوی ایرانی خارج از کشور داریم که ما همه این تعداد را می توانیم در کشور بپذیریم.
200 هزار صندلی دانشگاه‌ها در مهر ماه خالی می ماند
وی با بیان اینکه 200 هزار صندلی خالی در مهر ماه آینده در دانشگاه‌ها خواهیم داشت به مهر گفت: تمامی دانشجویان ایرانی خارج از کشور که متقاضی تتحصیل در داخل در مقطع کاردانی به کارشناسی و در برخی موارد کارشناسی ارشد هستند را می توانیم در مهر ماه آینده در دانشگاه‌ها پذیرش کنیم.
ملاباشی اظهار داشت: متقاضیان ادامه تحصیل در داخل کشور می توانند از هر کشور و دانشگاهی حتی از دانشگاه‌های غیرمعتبر در مقاطع کاردانی و کارشناسی درخواست بدهند اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری محدودیت‌هایی وجود دارد و پذیرش به عهده خود دانشگاه‌ها است.
******************************************************

آیت‌الله مقتدایی خواستار شد:‌
تدوین تاریخ فقه از سوی فضلای حوزه
مدیر حوزه علمیه قم توجه جدی به تاریخ در حوزه‌ها را خواستار شد و افزود: پژوهش‌های عمیق و دقیق پیرامون تاریخ، در فقه و مباحث کلامی نیز تاثیرگذار خواهد بود.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مقتدایی امروز در دیدار اعضای انجمن تاریخ پژوهان حوزه  گفت: اینکه انجمن تاریخ‌پژوهان نخستین انجمن تشکیل شده در حوزه علمیه می‌باشد، یکی از امتیازات این انجمن به حساب می‌آید.
وی افزود: این انجمن از موضوعات متداول و رایج حوزه نبوده است و می‌توان عنوان نوآوری در حوزه به آن داد.
نایب رییس جامعه مدرسین با بیان اینکه پاسخ‌گویی به بعضی از شبهات نیاز به تاریخ‌پژوهی دارد، اظهار داشت: بعضی از شبهات مطرح شده در سطح جامعه به صدر اسلام باز می‌گردد که این انجمن می‌تواند با تحقیق در این خصوص، پاسخ مستدلی را به اینگونه شبهات بدهد.
وی تاریخ را برای فقه لازم دانست و گفت: مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی هنگامی که می‌خواستند سند فقهی را بررسی کنند به وضعیت تاریخی رجال هم می‌پرداختند.
آیت‌الله مقتدایی با بیان اینکه انجمن تاریخ‌پژوهان در دانشگاه نیز تاثیرگذار بوده است، اظهار داشت: انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه می‌تواند به گونه‌ای حرکت کند که نسبت به مسائل تاریخی حرف اول را در کشور بزند.
وی از اعضای انجمن تاریخ‌پژوهان خواست تا با تلاش مستمر، یک دوره تاریخ مستدل در خصوص فقه و اعتقادات تشیع تدوین کنند.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه قم به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار گروهی از فرهیختگان حوزه با ایشان، اشاره کرد و اظهار داشت: خواست مقام معظم رهبری تقویت انجمن‌های علمی و فعال شدن این انجمن هاست.
وی از انجمن های علمی حوزه خواست تا گزارش عملکرد خود را به دفتر مقام معظم رهبری ارائه نمایند.
آیت‌الله مقتدایی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در هنگام ملاحظه گزارش عملکرد معاونت تبلیغ اشاره کرد و گفت: هنگامی که دفتر معظم‌له گزارش معاونت تبلیغ حوزه را به ایشان ارائه می کند، خیلی مورد اعجاب قرار گرفته و اظهار داشته‌اند که حتما از این آقایان تقدیر و تشکر شود و با همین شتاب، کار‌ها پیش برود.
وی ادامه داد: من مطمئن هستم که مقام معظم رهبری از انجمن های علمی  حتما حمایت  خواهند کرد.
مدیر حوزه علمیه قم از انجمن های علمی بویژه انجمن تاریخ پژوهان خواست تا با جدیت برنامه‌ها و طرح های خود را دنبال کنند.
وی افزود: مدیریت حوزه علمیه قم از برنامه ها و طرح های انجمن‌های علمی، حمایت مادی و معنوی خواهد کرد.
آیت الله مقتدایی به بخشی از مشکلات ساختمانی رشته های تخصصی حوزه و همچنین انجمن های علمی اشاره کرد و گفت: تجمیع رشته های تخصصی و انجمن ها در دستور کار مدیریت است و زمینی به مساحت 5 هکتار در جمکران که از سوی یکی از خیرین وقف گردیده، برای ساخت وساز آماده شده است.
شایان ذکر است در ابتدای این دیدار اعضای انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
******************************************************

همایش بین المللی آموزش زبان عربی برگزار می شود
همایش بین المللی آموزش زبان عربی از سوی کانون زبان ایران و با همکاری انجمن ایرانی زبان و ادبیات عرب، گروه های عربی دانشگاه های تهران، تربیت مدرس و دانشگاه دمشق 26 خرداد در تهران برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، مسعود فکری - دبیر اجرایی و علمی ظهر سه شنبه در نشست خبری این همایش، ویژگی این همایش را بالا بردن کارآمدی روش‌های آموزش زبان عربی دانست و گفت: از حدود یکصد مقاله رسیده به دبیرخانه همایش 40 مقاله در همایش به صورت سخنرانی ارائه می شود و سایر مقالات در کارگاه های جانبی آن ارائه خواهد شد.
وی افزود: در حاشیه این همایش نمایشگاهی از جدیدترین روش‌های آموزش زبان عربی به غیرعرب زبانان دنیا برپا می شود.
فکری گفت: در یکی از کارگاه های این همایش امتحان جامع مهارت‌های زبان عربی مانند آزمون تافل زبان انگلیسی طراحی خواهد شد و پس از برگزاری این آزمون به داوطلبان گواهینامه مشترک کانون زبان ایران و دانشگاه دمشق اعطا می شود.
دبیر همایش بین المللی آموزش زبان عربی افزود: در این همایش از 5 پیشکسوت و پدید آورنده روش‌های جدید آموزش زبان عربی قدردانی و علاوه بر این دبیرخانه دائمی آموزش زبان عربی نیز تأسیس خواهد شد.
******************************************************

رئیس دانشگاه آزاد خبر داد:
افزایش 15 درصدی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از افزایش حقوق و مزایای کارکان و اعضای هئیت علمی این دانشگاه به میزان 18 و 15 درصد در سال 88 خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، عبدالله جاسبی با اعلام این خبر افزود: برای جبران هزینه های ناشی از تورم سالانه و در راستای ارتقاء سطح رفاه اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه بر اساس مصوبه هیئت امناء دانشگاه آزاد افزایش حقوق و مزایای کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای فروردین ماه سال جاری محاسبه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: میزان 18 درصد اضافه حقوق و مزایای کارکنان در سال 88 شامل افزایش حقوق مبنا، سنوات، فوق العاده شغل، حق تاهل، حق اولاد، حق مسکن و خواربار، فوق العاده ایاب و ذهاب و همچنین حق الزحمه کارکنان خرید خدمت و حق الزحمه یک ساعت کار پرسنل ساعتی غیرعضو هیئت علمی می شود.
رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: حقوق و مزایای اعضای هئیت علمی دانشگاه شامل کلیه اعضای تمام وقت و نیمه وقت با درجه علمی استاد، دانشیار، استادیار، مربی، مربی آموزشیار اعم از قراردادی، رسمی، آزمایشی و رسمی -قطعی امسال به میزان 15 درصد نسبت به سال 87 افزایش یافته است.
جاسبی تاکید کرد: علاوه بر این افزایش حقوق از ابتدای سال 88 یک تا پنج درصد فوق العاده خاص بدی آب و هوا و محرومیت از تسهیلات زندگی کارکنان غیرعضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه و همچنین اعضای هئیت علمی تمام وقت و نیمه وقت به میزان درصدی از حقوق مبنا، تعیین شده و طبق جدول مربوطه قابل پرداخت است.
وی اظهار داشت: با توجه به افزایش بالای حقوق و مزایای کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه و بار مالی سنگین ناشی از آن انتظار می رود مجموعه دانشگاه آزاد در سال اصلاح الگوی مصرف، حداکثر صرفه جویی را برای کاهش هزینه های جاری انجام داده و از استخدام بدون مجوز و مازاد بر نیاز خودداری شود.
رئیس دانشگاه آزاد گفت: میزان افزایش حقوق و مزایای کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه امسال از دستگاه‌های دولتی نه تنها کمتر نبوده بلکه بیشتر نیز است.
******************************************************

یک مدیر وزارت علوم اعلام کرد:
اعزام روسای دانشگاه‌ها به سفر زیارتی برای تقدیر از زحمات چهار سال گذشته
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به منظور تقدیر از زحمات روسای دانشگاه‌ها در چهار سال گذشته اعزام آنها به یک سفر زیارتی و سیاحتی را برنامه ریزی کرده ایم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر،  مرتضی زرینه زاد سه شنبه در افتتاحیه نشست مشترک مدیران خوابگاه‌ها و رابطان فرهنگی خوابگاه‌ها در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در حوزه رفاهی بناست با همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارتخانه و صندوق رفاه روسای دانشگاه‌ها به همراه خانواده هایشان به سفرهای زیارتی و سیاحتی فرستاده شوند تا به نوعی از خدماتشان در این چهار سال قدردانی شود.
وی همچنین از راه اندازی سایت صندوق رفاه خبر داد و بیان کرد: این سایت در حال حاضر فعال است و همه متقاضیان می توانند از طریق این سایت با صندوق رفاه در ارتباط باشند تا در جریان مشکلاتشان قرار بگیریم.
*****************************************************  
انجمن تاریخ‌پژوهان در صدر انجمن‌های علمی حوزه قرار دارد
معاون پژوهش حوزه علمیه قم گفت: انجمن تاریخ‌پژوهان رتبه نخست را به لحاظ فعالیت، انسجام و پویایی در میان انجمن‌های دیگر حوزه داراست.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عماد امروز در دیدار اعضای انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه با آیت‌الله مقتدایی افزود: انجمن تاریخ پژوهان نخستین انجمن علمی بوده که در سال 1382 در حوزه علمیه قم شکل گرفته است.
وی ادامه داد: در این مدت سه دوره مجمع عمومی آن تغییر کرده و هفته آینده نیز چهارمین دوره انتخابات تعیین اعضای مجمع برگزار می شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین عماد به 944 عضو انجمن تاریخ‌پژوهان اشاره کرد و گفت: 128 نفر پیوسته ،116 نفر وابسته و 700 نفر به صورت افتخاری عضو این انجمن می‌باشند و فعالیت و همکاری خوبی را نیز دارند.
وی در پایان خواستار حمایت مادی و معنوی مسئولان حوزه بویژه مدیریت را از انجمن‌های علمی خواستار شد و از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین بارانی دبیر انجمن علمی تاریخ‌پژوهان تشکر کرد.
******************************************************

در دانشگاه امام صادق برگزار می‌شود
همایش «مفهوم شناسی، نظریه پردازی و نوآوری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر»
همایش «مفهوم شناسی، نظریه پردازی و نوآوری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر» 18 و 19 آذر ماه سال جاری به همت دانشگاه امام صادق (ع) در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از شبکه خبر دانشجو، علاقمندان می توانند چکیده مقالات خود را با محورهای زیر تا تاریخ 30 خرداد ماه به دبیرخانه این همایش واقع در دانشگاه شیرازارسال دارند.
بنابراین گزارش، محورهای موضوعی این همایش شامل مفهوم و مصداق شناسی، معروف و منکر ( از دیدگاه اندیشمندان و علمای علوم اسلامی)؛ تبیین تحول و تطور مفاهیم و مصادیق معروف و منکر و امر ونهی؛ نقش مقتضیات زمان و مکان در امر به معروف و نهی از منکر؛ نظریه پردازی و نوآوری علمی در تعمیق و تحقق امر به معروف و نهی از منکر ( فردی و اجتماعی) با رویکرد های انسان شناسی، جامعه شناسی، روان شناسی، سیاسی، حقوقی، فرهنگی، اقتصادی، علوم ارتباطات، اخلاقی، مدیریت، تطبیقی، مطالعات معرفت شناختی و روش شناختی در حوزه امر به معروف و نهی از منکراست.
همچنین، مطالعات معرفت شناختی و روش شناختی در حوزه امر به معروف ونهی از منکر؛ آسیب شناسی و موانع نظری و عملی تحقیق و تعمیق امر به معروف و نهی از منکر؛ مفهوم شناسی تطبیقی معروف و منکر در علوم اسلامی؛ بررسی تطبیقی جایگاه امربه معروف و منکر در ادیان الهی از دیگر محورهای همایش «مفهوم شناسی، نظریه پردازی و نوآوری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر» است.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت دانشگاه شیراز به نشانی:
www.shirazu.ac.ir مراجعه نمایند.
یادآور می‌شود، زمان ارسال اصل مقالات 30 آبان ماه سال خواهد بود.
******************************************************
 
مراسم تقدیر از پروفسور حامد الگار برگزار می شود
مراسم تقدیر از پروفسور حامد الگار استاد دانشگاه برکلی و برگزیده دومین جشنواره بین المللی فارابی، امروز در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، پروفسور حامد الگار، استاد مطالعات اسلامی و زبان فارسی دپارتمان خاورمیانه دانشگاه برکلی آمریکا در بخش مجموعه آثار منتشر شده در زمینه انقلاب اسلامی، برگزیده بخش خارجی دومین جشنواره بین المللی فارابی در 7 دی ماه 87 و موفق به کسب رتبه برتر شد.
به دلیل عدم حضور وی در زمان برگزاری جشنواره فارابی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی، با اهدای »لوح تقدیر ریاست جمهوری»، »لوح تقدیرآیسسکو»، »لوح تقدیر یونسکو»، »یادمان فارابی» و جایزه نقدی ویژه برگزیدگان خارجی دومین جشنواره از وی تقدیر به عمل می آورد.
الگار که به بیش از 5 زبان زنده دنیا از جمله زبان فارسی تسلط کامل دارد، در سال 1962 از دانشگاه تهران در رشته زبان فارسی فارغ التحصیل شده و دکترای مطالعات اسلامی خود را در سال 1965 از دانشگاه کمبریج دریافت کرده است.
******************************************************

نشست «رویکرد مبتنی بر نظریه اطلاعات به مسئله دشوارِ آگاهی» برگزار می‌شود
گروه مطالعات علم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نشست «رویکرد مبتنی بر نظریه اطلاعات به مسئله دشوارِ آگاهی» را برگزار می‌کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، سخنران این نشست دکتر رضا ملیح از دانشکده فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف است.
این نشست روز سه‌شنبه 2 تیرماه از ساعت 16:30 در خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، شماره 6 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.
******************************************************


معاون پژوهشی دانشگاه شیراز:
هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی از فعالیت‌های نوآورانه علوم انسانی حمایت می‌کند
معاون پژوهشی دانشگاه شیراز گفت: از جمله اهداف هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، حمایت از فعالیت‌های نوآورانه در زمینه علوم انسانی، و ایجاد و بررسی کرسی‌های نظریه‌پردازی است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از شبکه خبر دانشجو از شیراز، دکتر نعمت الله ریاضی 11 خرداد ماه در نشست مشترک هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی اظهار داشت: با توجه به قابلیت ها و توانمندی‌های دانشگاه شیراز و وجود دانشکده های مرتبط با حوزه علوم انسانی توافقنامه همکاری بین دانشگاه شیراز و هیئت حمایت از کرسی های نظریه‌پردازی امضا شد تا استادان علاقه مند و دارای ایده های نو بتوانند در ایجاد چنین کرسی هایی شرکت کنند و ایده های خود را ارائه دهند.
وی اضافه کرد: با توجه به این حرکت ارزشمند انتظار می رود استادان و متخصصان در سطح کشور و دانشگاه شیراز نظرات خود را جهت نقد و بررسی ارائه دهند.
دکتر یوسف نوظهور، معاون علمی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پرداز نیز امضای تفاهم نامه بین دانشگاه شیراز و این هیئت را گام موثری برای ارتباط نظام مند عنوان کرد و گفت: دبیرخانه هیئت در سال جاری برای برگزاری چنین جلساتی با دانشگاه های بزرگ کشور وارد مذاکره شده است.
وی اضافه کرد: شورای انقلاب فرهنگی، این هیئت را موظف کرده تا بحث نقد و نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی و علوم دینی را پیگیری کند.
معاون علمی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی تاکید کرد: حمایت از فعالیت و نوآوری در عرصه علوم انسانی وظیفه ملی است، نه دولتی و همه باید از پژوهشگران و نوآوران حمایت کنند تا درخت دانایی شکوفه دهد.
نوظهور با معرفی سامانه علمی این دبیرخانه خاطرنشان کرد: شش کرسی علوم اجتماعی، علوم رفتاری و کاربردی، علوم عقلی، علوم نقلی، ادبیات و زبان های خارجی و فرهنگ و هنر در این زمینه فعالیت دارند.
******************************************************

یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:
علم و دانش در هیچ دینی مانند اسلام ستایش نشده است
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس،‌ یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در تمامی فرهنگ‌‌های دینی و غیردینی و همه کتب آسمانی از علم و دانش تقدیر شده است ولی در هیچ فرهنگ و آئینی همچون اسلام و کتاب آسمانی آن، علم و دانش ستایش نشده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، محسن جهانگیری چهره ماندگار سال 1381 و استاد نمونه دانشگاه تربیت مدرس در مراسم پایان دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی‌ 87 ـ 86 اظهار داشت: علم در قرآن به فضیلت تعبیر می‌شود و این در حالی است که در مسیحیت، محبت به فضیلت تعبیر می‌شود.
وی تصریح کرد: امام محمد غزالی در فضیلت علم و دانش به این آیه قرآن اشاره می‌کند که «اول خدا، سپس فرشتگان و در درجه سوم عالمان و اندیشمندان در مقام ستایش قرار دارند».
جهانگیری با بیان این‌که درباره اهمیت علم می‌توان به آیات دیگری نیز اشاره کرد، اظهار داشت: خداوند در قران کریم می‌فرماید: «تعبیر قرآن را کسی جز خدا و راسخان در علم نمی‌داند» یا «به پیغمبر وحی آمد که ای پیغمبر، اگر دعایی می‌کنی بخواه به علمت افزوده شود».
وی افزود: پاداش علم، خود علم است یعنی فضیلت عین سعادت است و چیزی برتر از علم وجود ندارد.
جهانگیری با بیان این‌که تا انسان وجود دارد علم نیز با او همراه است، اظهار داشت: هر نوع علمی مقدس است زیرا علم در مکتب اسلام مطلق است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: »فرانسر بیکر » معمار اول دوره رنسانس در کتاب معروف خود آورده است «هر چیزی قابل تحقیق و پژوهش است حتی سحر و جادو».
این استاد دانشگاه با بیان این‌که در اسلام هر نوع علمی شریف شمرده شده است، اظهار داشت: بزرگان علمی دنیا نظیر ملک‌الشعرای بهار، بدیع‌الزمان فروزان‌فر، پروفسور حسابی و از این قبیل همه از نظر شرافت علمی در یک درجه و مقام قرار دارند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها اگر در رشته تحصیلی خود برجستگی پیدا کنند در جامعه عزیز و شرافتمند خواهد بود.
وی با بیان این‌که علم و پول‌پرستی دو مقوله جدا از هم و متضاد هستند، افزود: به قول سعدی شیرازی، دانشمند هر جا رود قدر بیند و بر صدر نشیند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :