کتاب«حیات علمی و فرهنگی شیعیان امامیه» منتشر شد

۲۱ مهر ۱۳۹۴ | ۱۱:۱۸ کد : ۳۰۰۱۸ اخبار
تعداد بازدید:۳۲۲۱
سابقه تفکر عقلانی در اسلام و میان مسلمانان را تا صدر اسلام می توان از متون و منابع مقدس اسلام همچون قرآن و نهج البلاغه پی گرفت و اساساً این متون مقدس بیشترین نقش را در تشکیل یک مکتب فکری و خاص در میان مسلمانان داشته اند. پس از غلبه عنصر ایرانی و بر انداختن حکومت اموی و تشکیل دولت عباسی، نفوذ ملل غیر عرب در دستگاه خلفا شروع و توجه به علوم نیز آغاز شد. ابن خلدون می گوید که از امور غریب یکی این است که حاملان علم در اسلام غالباً‌ از عجم بودند؛ خواه در علوم شرع و خواه در علوم عقلی و اگر کسانی ازآنها یافت شوند که از حیث نژاد عربند، از لحاظ زبان، مهد تربیت، مشایخ و استادان عجمی هستند.

مقدمه فوق بخشی از کتاب «حیات علمی و فرهنگی شیعیان امامیه» است که در بهار 94 از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با همکاری دانشگاه اصفimage.aspx?t=bank&n=08.jpgهان چاپ و منتشر شده است. این کتاب که به قلم محمدطاهر یعقوبی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور نگاشته شده است؛ به  تبیین حیات علمی و فرهنگی شیعیان امامیه در مقطعی از تاریخ اسلام می پردازد که فرهنگ و تمدن اسلامی دوران طلایی و پیشرفت (قرن سوم و چهارم) را پشت سر گذاشته بود. این نقش فرهنگی، با توجه به پراکندگی جغرافیایی شیعیان در مناطق جغرافیایی ایران، عراق و شام تمرکز دارد. بررسی جایگاه شیعیان در تأسیس مراکز علمی و فرهنگی همانند مدارس، کتابخانه ها دارالعلم ها و کارکرد و تأثیر این مراکز در حوزه فرهنگ اسلامی، بررسی و تحلیل عملکرد شیعیان در توسعه و نوآوری علوم اسلامی با محوریت فقه، تفسیر، تاریخ نگاری و ادبیات؛ نقش شیعیان در مهندسی و تحول علوم عقلی همانند فلسفه، کلام و علوم ریاضی؛ راهبردهای فکری فرهنگی با تأکید بر رویکرد عقل گرایانه و اعتدالی و اندیشه سیاسی، محورهای اصلی این کتاب را تشکیل می دهد.

   کتاب مزبور به قیمت 13200 تومان بوده و علاقه مندان جهت خرید آن می توانند به تارنمای ketab.ir/rihu  مراجعه و یا با شماره تلفن همراه 09123530340 تماس حاصل فرمایند.

آخرین ویرایش۲۱ مهر ۱۳۹۴

نظر شما :