برگزاری ژورنال کلاب با عنوان «مرور سه دهه روابط پیش از ازدواج در غرب»

۱۲ دی ۱۳۹۴ | ۱۳:۴۲ کد : ۳۰۲۴۱ اخبار
تعداد بازدید:۱۹۷۸
دومین جلسه ژورنال کلاب دانشجویان مقطع دکتری روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با عنوان «مرور سه دهه روابط پیش از ازدواج در غرب» در روز یک شنبه 22 آذر ماه برگزار شد.

ارایه دهنده این ژورنال کلاب محمد زارعی توپخانه دانشجوی مقطع دکتری تخصصی روان شناسی عمومی بود و موضوع آن، «مرور سه دهه روابط پیش از ازدواج در غرب» است که توسط وی به رشته تحریر در آمده است. این مقاله حدود 100 منبع را در مجلات خارجی مورد مطالعه قرار داده و 70 منبع را در مقاله مذکور مورد استفاده قرار داده است. در این نشست علمی، ابتدا مقاله ارایه گردید و سپس محتوی مقاله توسط حاضرین مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش و احد خبر روابط عمومی، ارائه کننده این نشست عنوان داشت: این پژوهش، به بررسی مراحل تحول روابط پیش از ازدواج در غرب آن در غرب پرداخته است. عوامل شکل‌گیری و پیامدهای این روابط را بررسی نموده است. یافته نهایی حکایت از آن دارد که روابط پیش از ازدواج در غرب، مراحل ذیل را طی کرده است:

 مرحله اول روابط سنتی است که باید مرحله پایبندی به حدود و مرزهای اخلاقی، مذهبی نامید.

 مرحله دوم روابط آزاد نامیده می‌شود که نگرش سهل‌گیرانه نسبت به روابط قبل از ازدواج صورت پذیرفت و الگوهای ارتباطی تغییر یافت، نتایج این مرحله آسیب‌های گوناگون جسمانی، روانی، خانوادگی و اجتماعی بود که جوامع غربی را درگیر نمود.

 مرحله سوم، روابط ایمن در دستور کار قرار گرفت که با وجود آن بسیاری از آسیب‌ها همچنان استمرار یافت.

مرحله چهارم خودمهاگری جنسی تا زمان ازدواج مورد تاکید قرار گرفت.

یافته‌ها حاکی از آن است که خودمهارگری در روابط پیش از ازدواج، شیوه سالم و صد درصد مطمئن معرفی شده است. این شیوه، سلامت جسمانی، روانی، خانوادگی و فرهنگی-اجتماعی را به دنبال دارد و برنامه‌های آن به طور گسترده درحال آموزش است. واژه لاتین رایج خودمهارگری در بسیاری از پژوهش‌های غربی، Abstinence است که در فرهنگ لغت به پرهیزگاری ترجمه شده است و معادل «عفت» در منابع دینی است که در قرآن و روایات مورد تاکید قرار گرفته است.

پس از ارائه مقاله، دکتر جان­بزرگی دانشیار گروه روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، روابط پیش از ازدواج را یکی از معضلات اساسی جامع کنونی بر شمرد و ضمن ارزشمند خواندن یافته پژوهش، ضرورت تکمیل این مساله را با ملاحظه مطابقت های فرهنگی، ضرورت جامعه دینی ایران دانست و تلاش برای تدوین یک دوره مدون آموزش روابط پیش از ازدواج را ضروری دانست. در عین حال یادآوری نمود که ارائه ترجمه یک مقاله از قواعد ژورنال کلاب به شمار می‌آید. حجت الاسلام و المسلمین دکتر کاویانی استادیار گروه روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این باره گفت، یافته‌های متنوع و گسترده پژوهش قابل ستایش است با این وجود تلاش شود تحلیل داده‌ها با دقت صورت پذیرد. حجت الاسلام و المسلمین دکتر سالاری‌فر استادیار گروه روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید نمود در آموزه‌های دینی ضمن توصیه به عفاف، ارضاء شرعی نیاز جنسی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

آخرین ویرایش۱۲ دی ۱۳۹۴

نظر شما :