کسب عنوان «نوآوری»‌ برای طرح نامه «منطق گفتمان قرآن کریم» و اخذ مرتبه «کرسی موفق»

۲۴ تیر ۱۳۹۶ | ۰۸:۲۴ کد : ۳۴۴۷۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۴۰
دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره اعلام کرد طرح نامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدباقر سعیدی روشن دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با عنوان «منطق گفتمان قرآن کریم» در اجلاسیه های متعدد و پس از نقادی و ارزیابی های ثمربخش با نظر شورای داوری با درجه «خوب» به عنوان «نوآوری» پذیرفته شده و حایز مرتبه «کرسی موفق»‌ از این هیأت شده است.

   به گزارش واحد خبر روابط عمومی، پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی «منطق گفتمان قرآن کریم» در روز پنج شنبه 7 اسفند1393 و اجلاسیه نهایی کرسی این نظریه در روز چهارشنبه 20 بهمن1395 درپژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

   نظریه «منطق گفتمان قرآن کریم» که با نام کامل «نظریه منطق گفتمان قرآن: نظریه عرفی فراعرفی و زبان تشکیکی قرآن در شیوه بیان و دلالت های بی پایان معنا» توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی روشن ارائه شده است با پذیرش هنجارمندی های زبان عادی عرفی در کارساخت های ارتباطی قرآن، بر اعتبار فهم عرفی و قواعد شناخته شده آن، در سطح لایه های اولیه معنای  قرآن صحه می گذارد.

   همچنین بر اساس این نظریه قرآن با کمال بهره گیری از قابلیت های سیّال نظام زبان و با هنجار افزایی صوری معنایی، مقاصد ماورایی و معارف جهانی جاودانی خود را در متنی محدود جای داده است. بدین رو ناگزیر باید پذیرفت که در حیطه مراتب فراعرفی، که مقتضای توسعه معنایی قرآن در راستای مقاصد خاص خویش است راهبرد فهم عمومی ناکارآمد است. راهبرد اساسی در شناخت حقیقت مفاهیم قران مانند مشیت، اذن، قضا، قدر، خلافت، ولایت، لقاء الله و...   و مقاصد قرآن که از عرف عادی و عمومی دور از انتظار است، تدبر در آیات قرآن و بر اساس عرف خود قرآن است نه قواعد عادی نظام زبانی.

   از جمله ویژگی های الگوی منطق تشکیکی قرآن، اذعان به تعدد معنا است. این رویکرد می تواند نیازهای معرفتی روزآمد اندیشمندان در شناخت حقیقت هستی، انسان، و جامعه را بر مدار نگرش ژرف توحیدی فراهم آورد و چشم اندازی نو در عرصه بنیان های علوم انسانی پدیدار نماید.

روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کسب این موفقیت ارزشمند را به مسئولان، اعضای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و بویژه به آقای دکتر سعیدی روشن تبریک عرض می نماید.

آخرین ویرایش۲۴ تیر ۱۳۹۶

نظر شما :