رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

هدف پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ایجاد قطب علمی در کشور و تحول در علوم‌انسانی اسلامی است

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۷:۲۹ کد : ۳۷۴۳۳ اخبار
تعداد بازدید:۸۳۲
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: هدف این پژوهشگاه ایجاد قطب علمی در کشور و تحول در علوم‌انسانی اسلامی است بعلاوه این‌که بتوان ادبیات علوم اسلامی را به ادبیات مرسوم دانشگاهی پیاده‌سازی کرد.
هدف پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ایجاد قطب علمی در کشور و تحول در علوم‌انسانی اسلامی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی‌محمد حکیمیان با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اظهارداشت: علی‌رغم  نام این مرکز که اغلب افراد فکر می‌کنند متعلق به حوزه علمیه و یا مجموعه‌های حوزوی است، این مرکز دولتی و زیر نظر وزارت علوم می‌باشد.

وی با بیان این‌که این پژوهشگاه علاوه بر پژوهش، مجوز دوره‌های دکتری و ارشد را دارا می‌باشد، افزود: در سال گذشته ۴ دوره دکتری جذب داشتیم که در حال حاضر مشغول تحصیل هستند.

دکتر حکیمیان تأکید کرد: ۸۰ درصد اعضاء علمی پژوهشگاه می‌بایست طبق مقررات باید طلبه‌هایی باشند که دروس آکادمیک خوانده باشند. الباقی پذیرش‌ها از کسانی است که دارای دو سطح تحصیل حوزوی و دانشگاهی با مدرک دکتری و ارشد هستند که این امر در سطح کشور نمونه است و مانند ندارد.

وی ادامه داد: این پژوهشگاه مجموعاً ۱۰۸ نفر کارمند و محقق دارد که شامل ۵۸ نفر هیئت‌علمی و ۵۴ نفر تیم پشتیبان هیئت‌علمی می‌باشند. تمام این ۱۰۸ نفر کارمند دولت محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیمیان تأکید کرد: سیستم جذب به صورتی است که از طریق وزارت علوم ثبت‌نام صورت می‌گیرد و می‌بایست مدرک دکترا داشته باشند و مدارک آنها بررسی می‌شود و اگر از لحاظ پژوهشگری توانمند باشند، اشخاص برای هیئت‌علمی و گروه‌های آموزشی پذیرش می‌شوند.

 

وی افزود: اهداف کلی این پژوهشگاه که با نظر حضرت امام خمینی (ره) ایجاد شده برای بازسازی علوم‌انسانی اسلامی است که می‌بایست در آن ۴ مؤلفه روز آمدی، کارآمدی بخشیدن، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی که مهم‌ترین هدف پژوهشگاه است، لحاظ شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکیمیان تأکید کرد: در کل هدف این پژوهشگاه ایجاد قطب علمی در کشور و تحول در علوم‌انسانی اسلامی است بعلاوه این‌که بتوان ادبیات علوم اسلامی را به ادبیات مرسوم دانشگاهی پیاده‌سازی کرد.

وی افزود: به دلیل همین توانایی است که این پژوهشگاه بالغ‌بر ۵۵۰ اثر را آفریده که حدود ۱۵۰ اثر آن متن آموزشی دانشگاه شده و ۴۰۰ اثر آن نیز مورداستفاده اساتید دانشگاه‌ها شده است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز داشت: در بحث آموزش دکتری، ۶ مجوز در رشته‌های روان‌شناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی، اقتصاد، مدیریت اسلامی و قرآن‌پژوهی داریم که به جذب دانشجو اقدام می‌کنیم.

وی در خصوص زمینه فعالیت پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه دارای ۴ پژوهشکده علوم‌انسانی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی و مطالعه و همکاری حوزه و دانشگاه که اخیراً جنب دانشگاه تهران تأسیس شده است که یک سال است فعالیت خود را آغاز کرده است و دارای ۴ زیر گروه دانشگاه اسلامی، همکاری حوزه و دانشگاه، آینده پژوهی و ارتباطات می‌باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حکیمیان تأکید کرد: در رابطه با همکاری با نهادها با حوزه علمیه ارتباط قوی و همکاری داریم و با بخش‌های مختلف حوزه‌های برادران و خواهران همکاری داریم و بعضی از متون تدریسی حوزه‌ها را این پژوهشگاه تنظیم می‌کند و علاوه بر این با برخی از سازمان‌های کشوری و بین‌المللی نیز تفاهم نامه همکاری داریم.

آخرین ویرایش۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظر شما :