برگزاری جلسه نقد پیش از چاپ کتاب جامعه شناسی جنسیت با رویکردی اسلامی

۱۳ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۱:۱۵ کد : ۲۵۰۳۸ اخبار
تعداد بازدید:۸۷۶
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همكاري مركز تحقيقات زن و خانواده جلسه نقد پيش از چاپ كتاب جامعه شناسي جنسيت با رويكردي اسلامي را فردا پنج شنبه 14 اسفند برگزار مي كند.
   به گزارش واحد خبر روابط عمومي، كتاب جامعه شناسي جنسيت اثر حجت الاسلام و المسلمين حسين بستان استاديار و مدير گروه جامعه شناسي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است كه در آن با رويكردي توصيفي، تبييني و انتقادي به بررسي چگونگي و چرايي بروز جنسيت (تفاوت‌هاي اجتماعي زن و مرد، شامل تفاوت در احساسات، علائق، رفتارها، حقوق، وظائف و نقش‌ها) در عرصه‌هاي گوناگون زندگي اجتماعي مي‌پردازد و در تحليل‌هاي خود به دو دسته از منابع، يعني منابع اسلامي به‌ويژه متون اصلي اسلام، يعني قرآن كريم و احاديث معصومان عليهم‌السلام و منابع علوم اجتماعي به‌ويژه متون جامعه‌شناسي جنسيت، استناد مي‌كند.
   خانواده، روابط اجتماعي، دين، فرهنگ (شامل زبان، ادبيات، هنر و ...)، آموزش و پرورش، اقتصاد، سياست، حقوق، سلامت و درمان، جنگ، تفريح، ورزش و اوقات فراغت مهم‌ترين عرصه‌هاي اجتماعي بروز جنسيت كه در اين كتاب مورد توجه قرار مي‌گيرند. 
   در هر يك از فصول اين كتاب كه به يكي از عرصه‌هاي فوق اختصاص دارد، ابتدا به بررسي مختصر نظريه‌ها و يافته‌هاي جامعه‌شناختي پرداخته شده و سپس ديدگاه برگرفته از منابع اسلامي در خصوص مسئلة مورد بحث بيان مي شود. برآيند اين كار نوعي بررسي تطبيقي بين ديدگاه‌هاي جامعه‌شناختي متداول و ديدگاه جامعه‌شناختي ديني است.
   مولف در اين كتاب مي كوشد از طريق پيوند زدن و يا به چالش كشيدن تحليل‌هاي جامعه‌شناختي با آموزه‌هاي ديني، گامي در جهت تحقق انديشة علم ديني بردارد.
   حجت الاسلا م و المسلمين حسين بستان تلاش مي كند به اين سؤال اصلي كه: بر پاية آموزه‌هاي اسلامي و يافته‌هاي جامعه‌شناختي، جنسيت چرا و چگونه در عرصه‌هاي گوناگون زندگي اجتماعي بروز مي‌يابد؟ پاسخي درخور ارائه دهد.
   شايان ذكر است ناقدان اين جلسه نقد، علي انتظاري عضو هيئت علمي و مدير گروه پژوهشگري اجتماعي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي و محمدتقي كرمي عضو هيئت علمي گروه مطالعات زنان دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي مي باشند.
نشست علمي ياد شده فردا پنج شنبه 14 اسفند از ساعت 9:30 تا 12 در مركز تحقيقات زن و خانواده به نشاني قم، بلوار جمهوري، ميدان سپاه، پلاك 50 برگزار مي شود و شركت در آن براي كليه صاحبنظران و علاقه مندان آزاد است.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :