حضور استادیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در اولین کنفرانس بین المللی مسجد، زکات و وقف در کشور مالزی

۱۱ آبان ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۱ کد : ۲۵۰۹۰ اخبار
تعداد بازدید:۶۴۷
مقاله «مديريت مسجد؛ مسائل و چالش هاي آن» نوشته حجت الاسلام و المسلمين حسين جوان آراسته استاديار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در اولين كنفرانس بين المللي مسجد، زكات و وقف در مالزي كه در روزهاي   1 و 2 دسامبر سال جاري (10 و 11 آذر ماه) در شهر كوالامپور مالزي برگزار مي شود؛ ارائه مي شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومي، اين مقاله در چهار محور سامان يافته است. ابتدا با تامل در زمينه «مسجد طراز اسلامي» و كاركرد آن، به اين نكته اشاره مي كند كه مديريت مطلوب مسجد، بايد مديريتي براي نيل به چنين مسجدي باشد. در مرحله بعد، سه نگرش مديريتي در مورد مسجد كه عبارتند از مديريت صد درصد مردمي، مديريت صد درصد دولتي، مديريت مردمي همراه با نظارت دولتي، مورد بحث و بررسي قرارگرفته است.
در مقدمه مقاله ياد شده چنين آمده است: با نگاهي گذرا به تاريخ اسلام در مي‌يابيم كه مساجد به عنوان مقدس‌ترين پايگاه ديني و مهمترين سنگر اسلام محسوب شده و بزرگترين نقش را در تقويت و تثبيت و توسعه زيرساختهاي فرهنگ اسلامي داشته و همواره دژ پولادين و استوار در مقابل هجمه‌هاي فرهنگي دشمنان اسلام بوده و به همين جهت توجه دانشمندان غربي و بيگانه را نيز به خود جلب كرده است.
تعيين جايگاه واقعي مساجد موجب افزايش كارآيي آن در تقويت و تثبيت و بسط زيرساختهاي فرهنگ اصيل اسلامي خواهد شد. ويژگي هاي منحصر به فرد مسجد، آن را به صورت يك سازمان خاص و ويژه درآورده است. اين سازمان ريشه درفطرت ونهاد خداجوي آدمي دارد و به عنوان اولين مركز اجتماعي- سياسي، از صدر اسلام تا كنون در ميان امت اسلامي نقش مهم و محوري، ايفا نموده است.
مؤلف در پايان اين مقاله به نتايجي دست يافته كه يكي از آن ها به نقش محوري مردم در مديريت مسجد و نقش مكمل دولت در حمايت و نظارت بر امور مساجد اشاره مي كند و بهره گيري از امتيازات مديريت مردمي از يك سو و امتيازات ارتباط و تعامل با دولت از سوي ديگر، به صورت توامان را مديريت مطلوب مساجد مي داند.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :