مراسم تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه برگزار شد

۰۷ آبان ۱۳۹۳ | ۰۸:۲۰ کد : ۲۵۰۹۳ اخبار
تعداد بازدید:۷۲۰
روز گذشته مراسم تكريم رئيس سابق و معارفه رئيس جديد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حضور دكتر وحيد احمدي معاون پژوهشي و فنّاوري وزارت علوم، دكتر محمود صادقي مشاور وزير و مدير كل دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت علوم و تعدادي از رؤساي مراكز آموزش عالي استان برگزارشد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومي، در ابتداي اين مراسم حجت‌‌الاسلام و المسلمين دكتر محمدباقر سعيدي‌روشن رئيس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بيان اينكه فلسفه به معناي زندگي دچار خلاء بزرگي در علوم انساني غرب است، ابراز كرد: حركت و جاذبه دو عامل نگهدارنده اجرام آسماني طي هزاران سال در آسمان‌ها هستند و خداوند تبارك و تعالي تنها مبدأ فاعلي و فعلي اين دو عامل است.
وي آسمان‌ها و زمين و هر آنچه كه در آنهاست را مقدمه‌اي براي آفرينش انسان دانست و با اشاره به اينكه خلقت انسان منتهي به حيات اين دنيا نمي‌شود، اضافه كرد: فيض و رحمت الهي مبدأ فاعلي و مبدا فعلي نيز همان رسيدن به حيات حقيقي بوده زيرا نظام موجود تنها ماده خام حيات است.
رئيس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به برخي از مقاطع علمي كشورهاي غربي اشاره و تصريح كرد: كشورهاي غربي‌ از آغاز برابر اسلام بوده‌اند و در قرن‌هاي پنجم و ششم هجري نيز به جنگ‌هاي صليبي روي آوردند اما بزرگترين پيروزي آنها در اين جنگ‌ها آشنايي با فرهنگ و تمدن شرق و مسلمانان بود.
وي ادامه داد: نخستين مدارس غرب در قرن 13 ميلادي تأسيس شد و اين امر زمينه‌هاي پيشرفت در علوم طبيعي را ايجاد كرد اما از قرن 17 ميلادي با آغاز دوران جديد افرادي در علوم انساني و فلسفه باقي مانده و همه راهكارها منتهي به علوم تجربي شد.
دكترسعيدي‌روشن از علوم انساني به عنوان ارائه نظريه‌هاي مختلف ياد كرد و افزود: راهبرد اساسي در علوم انساني كشورهاي غربي عكس فلسفه خلقت و جهت‌گيري آنها سكولاريسم و مادي‌گرايي است.
وي خاطرنشان كرد: فرهنگ و تمدن جاهليت با شيوه‌هاي مدرن در غرب ترويج يافته است و موارد شناخت جامعه در عصر جديد غرب و همچنين رويكردهاي روانشناسي و جامعه‌شناسي مادي بوده و غربي‌ها تربيت اصلي را بر مبناي شناخت‌هاي مادي پايه‌گذاري كرده‌اند.
رئيس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از امام حسين عليه السلام به عنوان تابلوي تمام خوبي‌ها نام برد و عاشورا را مكتب عشق و نورانيت دانست و ابراز كرد: رنگ توحيدي بايد در جامعه شناسي، روانشناسي و اقتصاد ديده شود زيرا پس از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامي، هنوز در علوم انساني با نگاه مادي غرب تغذيه مي‌شويم.
وي تاكيد كرد: توليد علم و دانش بر اساس نظريه‌هاي تربيتي جامع و نگرش توحيدي راهبرد مهمي براي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است كه با استفاده از آن مي‌توانيم در عرصه علمي دنيا مطرح شويم و سخنان و ايده‌هاي خود را به گوش جهانيان برسانيم.
در ادامه  اين مراسم حجت الاسلام و المسلمين حسن آقا نظري رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به يكي از بند هاي متن سياست هاي كلي علم و فنّاوري كه به روساي قواي سه گانه و رئيس مجمع تخشيص مجمع مصلحت نظام از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شده است و در آن بر تحول و ارتقاي علوم انساني به ويژه تعميق شناخت معارف ديني و مباني انقلاب اسلامي با تقويت جايگا ه و منزلت اين علوم، جذب افقراد مستعد و با انگيزه، اصلاح و بازنگري متون تأكيد دارد، فلسفه وجودي پژوهشگاه حوزه ودانشگاه را تحول در علوم انساني دانست و اظهار كرد: تحقق اين رسالت نيازمند برنامه‌ريزي عملياتي همراه با شكل و محتواست.
حجت الاسلام و المسين نظري با اشاره به اين كه تمام مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي و مديران نظام اسلامي وظيفه ايجاد تحول در علوم انساني را بر عهده دارند، اضافه كرد: برنامه‌هاي عملياتي هماهنگ با توجه به ظرفيت‌هاي موجود يكي از راه كارهاي اصلي تحول علوم انساني است.
وي با بيان اين كه اولين كاري كه در زمينه تأمين محتوا ضرروت تمام دارد داشتن برنامه عملياتي هماهنگ با مزيت نسبي پژوهشگران پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و هماهنگ با نيازهايي است كه تحول علوم انساني مي طلبد.
رئيس جديد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به يكي از دستاوردهاي اين پژوهشگاه در سال هاي اخيركه تهيه 34 عنوان كتاب درسي براي وزارت علوم بود تصريح كرد: ما مي توانيم بر اساس همين كار فعاليت هاي آينده خود را ترسيم كنيم چرا كه نمونه عيني يك چنين همكاري در دست است.
در ادامه مراسم تكريم رئيس سابق و معارفه رئيس جديد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دكتر وحيد احمدي معاون پژوهشي و فنّاوري وزارت علوم با اشاره به اين كه اين پژوهشگاه از جايگاه والايي در نظام علمي و فرهنگي كشور برخوردار است، اظهار كرد: اين پژوهشگاه در جايگاه حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها ايده‌هاي خود را مطرح مي‌كند.
وي اضافه كرد: حركت انقلاب فرهنگي در دانشگاه با محوريت استفاده از آموزه‌هاي حوزه و دانشگاه‌ها انجام شد و اين دو ظرفيت علمي در كنار يكديگر مي‌توانند تحول بزرگي در نظام علمي كشور ايجاد كنند.
معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از ظرفيت‌هاي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ياد كرد و گفت: سطح انتظارات از اين پژوهشگاه بسيار بالاست و اين انتظارات تلاش‌هاي بي‌وقفه مسئولان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را مي‌طلبد.
وي با بيان اينكه علوم انساني پشتيبان تغييرات و تحولات تمدن‌ها بوده است،‌ عنوان كرد: علوم غير انساني بيشتر رسالت پشتيباني اين حركت‌هاي تمدني را برعهده داشته است.
دكتر احمدي بر ايجاد تحول در نگرش نسبت به مجموعه‌هاي علمي تاكيد كرد و ادامه داد: علوم انساني موتور محرك جامعه است و دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه نقش مهمي در تداوم اين موتور دارند.
وي با اشاره به برخي از دستاوردهاي نظام ايران اسلامي ابراز كرد: امروزه ايران اسلامي در بلوغ علمي قرار دارد و اگر پوست‌اندازي علمي و ايجاد نظام فكري بخواهند مطرح شوند اكنون بهترين فرصت است.
دكتر احمدي با بيان اين كه همراه حركت‌هاي علمي بايد استانداردهاي جهاني را نيز مورد توجه قرار دهيم، متذكر شد: ما نيازمند نظام توسعه و توليد علمي هستيم كه بتواند در دنيا رقابت ايجاد كند و اين رقابت نيازمند تحولي در علوم انساني است.
وي تصريح كرد: اگر امروزه تغيير در نظام علمي را براي نمايش اقتدار در دنياي رقابتي فناوري ايجاد نكنيم جوانان و نخبگان را از دست خواهيم داد.
وي با تاكيد بر استفاده از علومي كه در زندگي افراد كاربرد داشته باشد، خاطرنشان كرد: علوم انساني بايد به صورتي ارائه شوند كه براي زندگي شخصي افراد به ويژه زندگي عمومي جامعه اسلامي مفيد باشند و اگر اين امر تحقق يابد آن‌گاه افراد از اين علوم استفاده مناسبي خواهند كرد.
معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه اگر علوم انساني فقط تئوري باشند مورد تاييد نظام علمي دنيا نخواهند بود، يادآور شد: كشور ايران در رتبه‌بندي‌هاي علمي در زمينه‌هايي از جمله نانو به جايگاه مناسبي رسيده است اما در عرصه علوم انساني نتوانسته‌ايم به صورت مطلوبي بدرخشيم.
وي بين‌المللي نگاه كردن را از شاخصه‌هاي توليد علم دانست و گفت: سطح ترويج معارف اسلامي به مرز كشورها محدود نخواهد شد در نتيجه نفوذ مقالات ايران اسلامي نيز بايد به صورت جهاني باشد.
دكتراحمدي به بررسي كاربردهاي علوم انساني و اجرايي كردن آنها در زندگي مردم تاكيد كرد و افزود: مشكلات بسياري براي جوانان جامعه وجود دارد كه بايد با استفاده از علوم انساني بخشي از اين مشكلات را برطرف كنيم.
وي با بيان اينكه تحول در علوم انساني نيازمند عزم ملي است، تصريح كرد: ايران اسلامي بايد الگوي تحولي براي ديگر كشورهاي متمدن ايجاد كند تا بتواند در سطح بين‌المللي ظرفيت‌هاي خود را به اثبات برساند.
دكتر احمدي ادامه داد: مديريت در مراكز علمي بايد دانش‌بنيان باشد و مديريت‌ها به سمت مشاركت عمومي اعضاي علمي حركت كند زيرا تصميم‌هاي يك گروه بيشتر از تصميم‌هاي يك فرد كاربرد خواهند بود.
معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اينكه اختصاص اعتبارات براي فعاليت‌هاي پژوهشي نيازمند توجه به معيارهاي مشخص است،‌ عنوان كرد: تا كنون پنج درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها به فعاليت‌هاي پژوهشي اختصاص داده مي‌شد اما با پيگيري‌هاي انجام شده دانشگاه‌ها از اين به بعد بايد حداقل 15 درصد و مراكز علمي بايد 30 درصد اعتبارات خود را به پژوهش اختصاص دهند.
وي در پايان اظهار كرد: اميدواريم دانشگاه‌ها با پيروي از سياست‌هاي تعيين شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي، با انتشار مقالات بين‌المللي و افزايش درآمدهاي اختصاصي خود بتوانند جايگاه علمي ايران اسلامي را افزايش دهند.
در پايان اين مراسم از خدمات حجت الاسلام و المسلمين دكتر محمدباقر سعيدي روشن درمدت تصدي مسئوليت رياست پژوهشگاه با اهداي تقديرنامه هايي از سوي دكتر نجفي سرپرست وزارت علوم و دكتر احمدي معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم تجليل شد.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :