چند خبر از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

۰۴ آبان ۱۳۹۳ | ۱۰:۳۲ کد : ۲۵۰۹۶ اخبار
تعداد بازدید:۹۰۰
چند خبر از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
1)
حضور انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نمایشگاه کتاب مشهد
انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد که از دوم تا نهم آبان برگزار می شود؛ شرکت کرده است.
در نمایشگاه امسال 600 ناشرحضور دارند و این نمایشگاه شامل بخش های آئینی، شهرستانی، شب های فرهنگی، شب های خراسان و برگزاری سه شب فرهنگی با هدف معرفی شخصیت های فرهنگی، نقدکتاب و معرفی شهرستان های گناباد، نیشابور و تربیت حیدریه است.
در این دوره از نمایشگاه کتاب مشهد 350 غرفه مربوط به ناشران عمومی، 180 غرفه ناشران تخصصی و 50 غرفه مربوط به ناشران کودک و نوجوان است.
گفتنی است، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد از دوم تا نهم آبان از ساعت 14 تا 21 در محل نمایشگاه بین المللی مشهد دایر است.
 
همچنین در اقدامی دیگر انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری انتشارات دانشگاه قم زمنیه عرضه آثار پژوهشگاه در دانشگاه قم را فراهم نموده است.
 
 
2)
ترم پاییز دوره آموزشی گذار
مؤسسه علمی فرهنگی اندیشه گذار برای ترم پاییز دوره آموزشی گذار را برگزار می کند.
سرفصل های ترم دوم دوره آموزشی گذار به شرح زیر است:
- حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی به بررسی «نسبت تحولات اجتماعی با اندیشه های فقهی» خواهد پرداخت.
- در ادامه بحث تاریخ اندیشه دینی حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین عبدی به «بازخوانی و روایت تاریخ تطور و تکامل علم اصول» خواهد پرداخت.
- «آخرین تحولات سیاسی و اجتماعی دنیای اسلام»، «زمینه های معرفتی و تاریخی نزاع فرق اسلامی در تاریخ اسلام» و «تبارشناسی جریان های تکفیری» عنوان مباحثی است که در حوزه مطالعات دنیای اسلام طراحی گردیده است که به ترتیب توسط حجج اسلام حمید رضا غریب رضا، دکتر مهدی فرمانیان و دکتر احمد رهدار ارائه خواهد گردید.
- در زمینه مطالعات غرب و غرب شناسی، دکتر سید مجید امامی به بحثی با عنوان «تاریخ فرهنگ و تمدن غرب» خواهند پرداخت. در ادامه مباحث این حوزه حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی درس­گفتار «سیری در مبانی فکری و فلسفی تمدن غرب» و حجت الاسلام دکتر رهدار درس­گفتار « غرب شناسی علمای شیعه در دوران معاصر» را ارائه خواهند نمود.
- در تداوم بحث اندیشه های مقارن و قریب الافق با اندیشه دینی، «تمایزات مبنایی منطق قدیم و جدید» مطرح خواهد گردید.
- «ضرورت علم شناسی تاریخی» و «آشنایی با گرایش های مختلف تفسیری قرآن» از دیگر درس‌گفتارهای این ترم است که توسط حجج اسلام علی محمدی و دکترمحمد اسعدی ارائه می گردد.
- «تاریخ و مکاتب علوم انسانی» نیز از جمله موضوعاتی است که از این ترم به موضوعات دوره اضافه گردیده و در ترم های بعد نیز ادامه خواهد یافت. این مبحث توسط دکتر سید محمد تقی موحد ابطحی ارائه می گردد.

3)
به همت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دوره جامع آموزشی فلسفه‌ی حقوق با عنوان «از فلسفه تاحقوق» برگزار می‌شود
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دوره‌ی آموزشی با عنوان «از فلسفه… تا حقوق» برگزار خواهد‌کرد.
پایگاه خبری‌تحلیلی اشراق‌نیوز:
زمان برگزاری دوره: ۲۴ مهر لغایت ۳ بهمن ۹۳ ـ روزهای پنجشنبه صبح تا عصر؛ (اردوها به صورت دو روزه پنجشنبه و جمعه برگزار خواهد شد)
برنامه نیمسال اول:
عنوان درس
تعداد جلسات
تاریخ تمدن ۱
۶
فلسفه غرب ۱
۸
علم شناسی
۸
جریان شناسی فقه و اصول ۱
۴
فلسفه حقوق بشر
۴
پوزیتیویسم حقوقی
۳
نظریه های حقوق طبیعی
۳
مکاتب تفسیری
۳
مکاتب انتقادی حقوقی
۵
عزیزانی که مایل به شرکت در این دوره هستند می­توانند تا تاریخ ۱۸ مهرماه، نام و نام خانوادگی، دانشگاه محل تحصیل، مقطع تحصیلی، ایمیل و شماره تماس خود را به آدرس mizefalsafeh@gmail.com فرستاده یا در صورت عدم امکان با شماره ۰۹۰۱۷۵۹۷۹۱۸ تماس بگیرند.
پذیرش نهایی در این دوره منوط به قبولی در مصاحبه است. میز فلسفه حقوق پس از بررسی اولیه اطلاعات ارسالی، از تاریخ ۱۵ تا ۲۲ مهرماه از دانشجویان برای شرکت در مصاحبه دعوت به عمل خواهد آورد.
​​ظرفیت پذیرش، محدود است.​
هزینه نیمسال اول: بیست هزار تومان
تذکر مهم: شرکت در نیمسال دوم، مشروط به گذراندن نیمسال اول خواهد بود.
* در پایان هر نیمسال، برای تمامی شرکت کنندگانی که به صورت منظم و مستمر در برنامه ها حضور یابند و امتحانات مربوطه را با موفقیت پشت سر گذارند، گواهی معتبر صادر خواهد شد.
* اولویت حضور، با افرادی است که زودتر ثبت نام کرده اند.
شایان ذکر است مدرس مباحث فلسفی این دوره  سیدمحمد تقی موحد ابطحی محقق  گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و قائم مقام  سردبیر فصلنامه روش شناسی علوم انسانی  است.
وی در در روز اول (افتتاحیه) این دوره در یک کلاس یک ساعت و نیمه تاریخچه رویارویی جوامع اسلامی با علم جدید تا شکل گیری جریان هایی تحت عنوان علم بومی و عقل عربی و سپس اسلامی سازی دانش و تولید علم دینی و اقداماتی که در ایران پس از انقلاب در این زمینه انجام شده است را بیان کرد  و آسیب ها موجود را مورد بحث قرار داد.
 
 
  
4)
کتاب «سبک زندگی» با زیرعنوان همسرداری از منظر دین با رویکرد روانشناختی به عنوان اثری از علی احمدپناهی استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در 632 صفحه تالیف شده و درتیراژ هزار جلد و قیمت 25 هزار تومان در آینده نزدیک به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) وارد بازار نشر می‌شود.
این کتاب در قلمرو سبک زندگی به ویژه همسرداری بوده که هدف اصلی نویسنده ارائه سبک همسرداری از نگاه دینی و تحلیل روانشناختی برای همسران و والدین است.
در این کتاب به نوعی سبک زندگی اسلامی به صورت کامل بررسی شده که یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی و مسائل ضروری در زندگی اجتماعی و خانوادگی است.
نویسنده در این کتاب تلاش کرده که مسائل مهم و اساسی خانواده به ویژه همسران را در زمینه تفاوت‌ها و بایسته‌های اخلاقی، مهارتی، عوامل نشاط و فرزندآوری و تربیتی را با قلم روان و کاربردی با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و روانشناختی بیان کند.
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :