بازدید مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

۱۳ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۰:۱۶ کد : ۲۵۱۱۳ اخبار
تعداد بازدید:۶۹۸
روز گذشته مديركل حفاظت محيط زيست استان قم به همراه معاونين اين اداره كل از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بازديد كردند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دكتر محمودعلي ركني مديركل حفاظت محيط زيست استان قم ضمن بازديد از بخش هاي مختلف پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با حجت الاسلام و المسلمين دكتر سعيدي روشن رئيس پژوهشگاه به گفتگو پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمين دكتر سعيدي روشن در ابتداي اين ديدار به معرفي پژوهشگاه حوزه ودانشگاه پرداخت و در ادامه با بيان اينكه حفاظت از محيط زيست كشورمان نيازمند نگرش جامع و عزم جدي همه مردم و مسوولان است، اظهار داشت: ظرفيت ها و توانمندي گسترده اي براي احياء و حفظ محيط زيست كشور وجود دارد كه بايد با مديريت صحيح از آنها به خوبي بهره مند شويم.
رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر ضرورت استفاده بهينه از منابع انرژي و تلاش براي حفاظت و پاسداري از محيط زيست تاكيد كرد و گفت: شهر مقدس قم به عنوان ام القراي جهان تشيع و با توجه به جايگاه علمي، فرهنگي و اجتماعي بايد در همه زمينه ها به ويژه حفظ و حراست مسوولانه و متعهدانه از محيط زيست الگو باشد.
وي با اشاره به شاخصه هاي سند چشم انداز استان قم در افق 1404 ، خاطرنشان كرد: تكيه بر آموزه هاي ديني و آگاهي بخشي به جامعه در خصوص مسايل زيست محيطي با استفاده از آيات و روايات بسيار اهميت دارد و مسوولان امر بايد در اين زمينه با تدوين يك برنامه منسجم و كلان اين موضوع را در اولويت برنامه ها قرار دهند.
در ادامه اين ديدار، دكتر ركني مدير كل حفاظت محيط زيست استان قم، ضمن تجليل از نقش و جايگاه ارزشمند اين مجموعه در توليد علوم اسلامي و انساني در سخناني اظهار داشت: استفاده از ظرفيت هاي گسترده علمي و پژوهشي حوزه هاي علميه و دانشگاه ها در تحقق اهداف زيست محيطي و دستيابي به سطح مطلوبي از مولفه ها و شاخصه ها در اين حوزه بسيار مهم و ضروري است.
 
وي با ارايه گزارشي از وضعيت محيط زيست استان قم و برنامه ها و اقدامات اين اداره كل در راستاي حفظ و حراست گسترده، اصولي و هوشمندانه از محيط زيست استان، خاطرنشان كرد: از ميان رفتن گونه هاي گياهي و جانوري، گنجينه هاي ژنتيكي استان را به شدت تهديد كرده و آسيب هاي جدي به دنبال دارد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان قم گفت: مسايل زيست محيطي مقوله بين بخشي و بين رشته اي است و نيازمند تفكر تخصصي بين بخشي ، نگرش و اعمال مديريت جامع نگر و همه جانبه در سطوح مرتبط است و آحاد جامعه بايد نسبت به حفاظت و نگهداري و عدم آلوده كردن و مشاركت موثر و سازش براي نگهداري و مراقبت از اين موهبت هاي الهي تلاش كنند.
وي با بيان اينكه يكي از مهمترين چالش هاي پيش روي محيط زيست استان قم، پديده گرد و غبار و ريزگردها در استان است، تصريح كرد: خشكسالي ها و عدم تامين حقابه هاي استان در سنوات پيش از اين، متاسفانه باعث خشك شدن تالاب ها و رودخانه هاي استان، پايين رفتن سطح آبهاي زيرزميني، از ميان رفتن گونه هاي گياهي و جانوري مناطق و ايجاد آلودگي هاي گسترده ريزگردها و گرد و غبار شده است.
دكتر ركني در پايان با بيان اينكه ايجاد بحران هاي زيست محيطي، چالش هاي امنيتي و اجتماعي نيز به دنبال دارد، خواستار حضور و مشاركت جدي همه مردم و مسوولان براي حفظ و حراست از محيط زيست و تامين امنيت زيست محيطي پايدار شد و گفت: بايد با اطلاع رساني و آگاهي بخشي مناسب، حساسيت عمومي جامعه نسبت به مسايل زيست محيطي را ارتقاء دهيم.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :