برگزاری جلسه نقد یک اثر از گروه روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۲:۲۸ کد : ۲۵۱۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۸۳۵
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همكاري انجمن روان شناسي اسلامي جلسه نقد كتاب «بهداشت رواني با نگرش به منابع اسلامي» را امروز يكشنبه 21 ارديبهشت ماه برگزار مي كنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومي، ناقدين اين جلسه دكتر جعفر بوالهري رئيس انيستيتو روانپزشكي تهران و حجت الاسلام و المسلمين دكتر رضا مهكام مي باشند كه با حضور حجت الاسلام و المسلمين دكترمحمدرضا سالاري فر يكي از مؤلفين كتاب فوق و عضو هيئت علمي گروه روان شناسي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار مي شود.
كتاب بهداشت رواني با نگرش به منابع اسلامي يكي از آثار گروه روان شناسي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است كه توسط حجج الاسلام و المسلمين دكتر محمدرضا سالاري فر، محمدصادق شجاعي، سيدمهدي موسوي اصل و محمد دولتخواه در سال 1390 به رشته تحرير درآمد است. در چكيده اين كتاب مي خوانيم: «نهضت بهداشت‌رواني در قرن بيستم از تأثيرگذارترين نيروهاي اجتماعي بود كه به پيشگيري از اختلالات رواني به جاي مراقبت و درمان صرف آنها متمركز شد. نگاه جديد، سلامت رواني را فراتر از نبود بيماري تلقي مي‌كند و به دنبال تحول و انسجام شخصيت انسان‌ها و شكوفايي استعدادهاي آنان است. فصل اول كتاب، تعاريف و حوزه‌هاي بهداشت رواني را بررسي مي‌كند و الگوي زيستي رواني اجتماعي معنوي را مبناي سلامت رواني مي‌داند. فصل دوم، روي‌آوردهاي روان‌شناختي، اخلاقي و ديني به شخصيت سالم بررسي شده و شخصيت سالم در قالب سه رابطه سالم و سازگار فرد با خداوند، خويش و ديگران تعريف مي‌شود كه رابطه فرد با خداوند، وحدت‌بخش و انسجام دهنده جنبه‌هاي مختلف وجودي اوست. فصل سوم نقش نيازها به ويژه نيازهاي معنوي در سلامت رواني را بررسي مي‌كند. فصل چهارم و پنجم نيز به نقش اعتقادات و رفتارهاي ديني در بهداشت رواني مي‌پردازد. در فصل ششم عوامل مخل سلامت رواني از جمله گناه بررسي مي‌شود. فصل هفتم، هشتم و يازدهم عهده‌دار بررسي روابط با خانواده و ساير مردم و مسائل اقتصادي نهادهاي اجتماعي مي‌باشد. فصل نهم به جنبه‌هاي زيست محيطي و فناوري بهداشت رواني و فصل دهم به نقش يادگيري و نهاد آموزش و پرورش در بهداشت رواني مي‌پردازد.»
جلسه يادشده امروز يك شنبه 21 ارديبهشت ساعت 18 در سالن همايش ساختمان انجمن هاي علمي حوزه به نشاني قم، بلوار جمهوري اسلامي، كوچه شماره2، فرعي اول سمت چپ برگزار مي شود و شركت در آن براي كليه علاقه مندان آزاد است.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :