برگزاری نشست علمی تشیع عراق در مناسبات سیاسی ایران و عثمانی قرن 19

۲۵ آبان ۱۳۹۲ | ۰۹:۴۴ کد : ۲۵۲۱۲ اخبار
تعداد بازدید:۶۳۰
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست علمي تشيع عراق در مناسبات سياسي ايران و عثماني قرن نوزدهم را باهمكاري انجمن تاريخ پژوهان و پژوهشكده حج و زيارت در روز پنج شنبه 30 آبان برگزار مي­كند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومي، بنابر اعلان گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هدف از برگزاري اين نشست تخصصي، مطالعه وبررسي مسائل تشيع عراق در قرن نوزدهم و جايگاه ايرانيان مقيم عتبات عاليات درمناسبات ايران و عثماني با تكيه بر اسناد آرشيو عثماني ذكر شده است.
مسأله گسترش تشيع در عراق قرن نوزدهم، نحوه نگرش و سياست حكومت عثماني به تشيع عراق و ايرانيان مقيم عتبات عاليات و اختلاف سني و شيعه در عراق و رويكرد دولتين به آن از محورهاي اين نشست علمي است كه توسط دكتر رسول عربخاني عضوهيئت علمي دانشگاه پيام نور و استاد سيّدعلي موجاني پژوهشگر و محقق تاريخ روابط خارجي وزارت امور خارجه ارائه مي­شود.
سئوالاتي نظير آيا دولت ايران نقشي در گسترش تشيع در عراق داشت؟ و يا مناسبات دولت عثماني با علماي مقيم عراق چگونه بود؟ و عتبات عاليات چه جايگاهي در سياست پان اسلاميزم عبدالحميد دوم داشت؟ از جمله سئوالات اساسي اين بحث علمي است كه دبيري آن را حجت الاسلام و المسلمين رمضان محمدي عضو هيئت‌ علمي و مديرگروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر عهده دارد.
شايان ذكراست نشست علمي يادشده روز پنچ شنبه 30 آبان­ماه از ساعت 15 تا 17 در محل انجمن­هاي علمي حوزه علميه قم واقع در بلوار جمهوري، كوچه دوم، فرعي اول سمت چپ برگزار مي­شود و شركت كليه علاقه مندان در آن آزاد است.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :