انتخاب اثری از گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بیست و پنجمین جایزه کتاب فصل به عنون اثر شایسته تقدیر

۱۳ مهر ۱۳۹۲ | ۱۲:۴۲ کد : ۲۵۲۲۹ اخبار
تعداد بازدید:۷۲۳
كتاب «بررسي تاريخي تعامل فكري و سياسي اماميه» تأليف حجت الاسلام و المسلمين دكترمحمدرضا باراني از آثار گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه كه در بهار امسال روانه بازار نشر شد به عنوان اثر شايسته تقدير در بيست و پنجمين جايزه كتاب فصل انتخاب شد.
كتاب بررسي تاريخي تعامل فكري و سياسي اماميه
به گزارش واحد خبر روابط عمومي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بيست و پنجمين جايزه كتاب فصل مربوط به آثاري است كه در بهار سال ۹۲ و براي اولين بار منتشر شده اند.
بنا بر اعلام دبيرخانه جايزه كتاب فصل، در اين دوره از جايزه، سه هزار و ۶۴۶ عنوان كتاب مورد ارزيابي قرار گرفته است. از ميان آثار رسيده و راه يافته به مرحله دوم داوري ها ،۴۵ عنوان به كليات، ۲۳۵ اثر به گروه فلسفه و روان شناسي، ۵۵ اثر در بخش دين، ۵۱۲ اثر علوم اجتماعي، ۳۴ اثر زبان، ۷۹ عنوان علوم خالص، ۳۹۱ اثر علوم كاربردي،۱۴۴ عنوان هنر، ۷۰۳ اثر ادبيات،۴۹۶ اثر تاريخ و جغرافيا و ۴۵۲ عنوان كتاب به كودك و نوجوان اختصاص داشته است.
كتاب«بررسي تاريخي تعامل فكري و سياسي اماميه» به بررسي تحولات فكري اعتقادي و فكري سياسي اماميه در ارتباط با سه فرقه مهم و اثرگذار در بغداد سده هاي چهارم وپنجم هجري مي­پردازد تا تأثيرگذاري و تأثيرپذيري اماميه از اين فرقه­ها تبيين گردد. گرچه برخي از مباحث فكري رنگ كلامي دارد اما تلاش بر آن است تا مسايل مورد نظر از منظر تاريخي و با ذكر شواهد تاريخي به بحث گذارده شود. همچنين تعامل مورد نظر، دربردارنده تعامل (هم­گرايي) و تقابل (واگرايي) بين آنان است. اماميه به عنوان محور اصلي كتاب با رويكردي اعتدالي در صحنه انديشه­هاي اعتقادي و سياسي ظاهر گرديده و در برابر آن، معتزله با رويكرد عقلاني، روشنگري و دوري گزيدن از محوريت سنت؛ حنابله با رويكرد سنت­گرايي و پرهيز از عقل­محوري و هر گونه اجتهاد و روشنگري در امر دين و در نهايت اشاعره به عنوان واكنشي در برابر اعتزال و براي جلوگيري از افراط و تفريط معتزله و حنابله، به انديشه هاي اعتدالي روي آورده و محور تفسير دين را سنت دانسته و توجه به عقل را نيز ضروري پنداشتند. با فراهم آمدن زمينه ارتباط و گفتگو ميان اين چهار فرقه، شكل­گيري و ظهور تعامل و تقابل جدي اين فرقه­ها رخ داد و در نتيجه بغداد آبستن حوادث و بحران­هاي زيادي گشت.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :