نشست علمی «واکاوی شعار عباسیان در ذهنیت عمومی جامعه» برگزار می¬شود

۱۰ مهر ۱۳۹۲ | ۰۹:۴۳ کد : ۲۵۲۳۱ اخبار
تعداد بازدید:۶۴۹
نشست علمي واكاوي شعار عباسيان توسط حسين حسينيان مقدم استاديار گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاهگروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همكاري انجمن تاريخ پژوهان نشست علمي «واكاوي شعارعباسيان در ذهنيت عمومي جامعه» را روز پنج شنبه 11 مهرماه برگزار مي­كند.
حجت الاسلام والمسلمين حسين حسينيان­مقدم استاديار گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سخنران اين نشست علمي در گفتگو با واحد خبر روابط عمومي گفت:
باور عمومي مورخان و محققانِ مستشرق، مسلمان، شيعه و سني بر آن است كه فهم عمومي جامعه روزگار نخستين اسلام از شعار (الرضا من آل محمد«صلي الله عليه و آله») دخترزادگان رسول خدا«صلي الله عليه و آله» يا حداكثر فرزندزادگان امام علي عليه السلام بوده كه در قيام عباسي از مسير و مفهوم اصلي­ خود منحرف و به خاندان عباسي تفسير شد. مشهور محققان و مورخان بر اين باورند كه عباسيان به منظور بهره­برداري از نيروهاي علويان، نام رهبري دعوت را تا آخرين لحظات مخفي نگه­داشتند تا محبوبيت­ آنان در برپايي دولت­ عباسي بهره ببرند. اما اخبار و شواهد تاريخي و هم­چنين گفتمان شيعي اين باور را با ترديد جدي روبرو كرده بيانگر شفافيت استراتژي و اهداف قيام عباسي براي شيعيان و حتي خراسانيان است. اما زيديه پس از پيروزي عباسيان درصدد بهره­برداري از نتايج قيام آن باور عمومي را القا كردند.

به گفته اين عضو هيئت علمي گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه، هدف از برگزاري نشست، بررسي لايه­اي پنهان و مغفول در دعوت عباسيان با رويكردي انتقادي است كه انتظار مي رود منجر به ارائه نظريه­اي جديد درمسئله شعار عباسيان و نقد اين پندارتايخي شود.
مطالعه پيشينه و پسينه شعار عباسيان، بررسي توسعه مفهومي اين شعار و ميزان همسوئي آن با قرآن و ادبيات شيعه از محورهاي مهم اين نشست علمي است كه دكترمحمد الله­اكبري عضو هيئت علمي جامعة­المصطفي(ص) العالميه به عنوان ناقد و حجت الاسلام و المسلمين­ رمضان محمدي رئيس گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان دبير اين نشست علمي مي­باشند.
لازم به يادآوري است نشست ياد شده روز پنج شنبه 11 مهر از ساعت 16 تا 18 در محل انجمن هاي علمي حوزه علميه قم واقع در بلوار جمهوري، كوچه شماره2، فرعي اول سمت چپ، ساختمان انجمن هاي علمي حوزه، سالن همايش برگزار مي­شود و حضور در آن براي كليه علاقه­مندان آزاد است.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :