رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بنا به دعوت سازمان بسیج اساتید و بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی به مشهد سفر کرد

۰۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۰۹:۰۸ کد : ۲۵۲۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۵۸۳
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی روشن در چهاردهمین همایش سراسری اساتید بسیجی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور که با شعار تحول در علوم انسانی مبنای ایجاد تمدن اسلامی، روزهای 28 تا 31 مرداد در جوار بارگاه منور رضوی برگزار شد؛ شرکت کرد.
دکتر سعیدی روشن که به عنوان یکی از سخنرانان مهمان در این دوره از اجلاس شرکت کرده بود، طی سخنانی  با عنوان «شاخص های تمدن اسلامی در نگاه قرآن کریم» خاطر نشان کرد: فرزانگی در معرفت و بینش نسبت به حقایق عالم، فرزانگی در قلمرو باورها و فلسفه زندگی، فرزانگی در بعد ارزش‌ها و فضائل اسلامی، فرزانگی در مناسبات اجتماعی و فرزانگی در برخورداری از تمتعات خدادادی و نعمت‌های الهی، پنج شاخص‌ و مؤلفه‌ مهم قرآنی برای تمدن‌سازی اسلامی است.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: این پنج رکن شاخص‌های تمدن‌سازی اسلامی از دیدگاه قرآن هستند و نظام اسلامی باید در بسترسازی برای تربیت افرادی که این خصوصیات را دارا هستند، تمام تلاش خود را انجام دهد.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این سفر چندین جلسه کاری با مسئولان بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار کرد که ماحصل آن انعقاد تفاهم نامه همکاری میان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی بود.
 همکاری در چاپ و انتشار آثار مشترک، برگزاری نشست ها و همایش های مشترک و تبادل استاد و محقق برخی از مفاد همکاری این تفاهم نامه است.
دکتر سعیدی روشن هم چنین از کتابخانه های تخصصی آستان قدس رضوی بازدید کرد.
وی در این سفر در آستانه سالروز بزرگداشت ابوعلی سینا، راجع به شخصیت این دانشمند بزرگ اسلامی گفتگویی با خبرگزاری تسنیم انجام داد.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌ وگو با خبرنگار فرهنگی این خبرگزاری، با تأکید بر نقش برجسته این دانشمند بزرگ در تکوین و شکوفایی تمدن اسلامی گفت: دنیای اسلام در تمدن‌سازی نوین و دست یافتن به اهداف والای تمدنی خود نیازمند تربیت فرهیختگانی چون ابن‌سینا است.
وی با برشمردن پنج شاخص‌ مهم قرآنی برای تمدن‌سازی اسلامی گفت: لازمه تحقق این ارکان تربیت ابن‌سیناهای زمان است و امروز جامعه اسلامی شدیداً به تربیت فرهیختگان جامع حکمت علمی و عملی چون ابن‌سینا نیاز دارد.
دکتر سعیدی روشن ادامه داد: با نگاهی به تاریخ اسلام و زندگی و آثار نوابغی اندیشمندان بزرگ اسلامی همچون ابن‌سینا، خواجه نصیر و... در زمینه‌های مختلف فلسفه، منطق، ریاضیات، طب، عرفان و تفسیر به غنای مکتب اسلام پی می‌بریم و بی‌تردید نقش قرآن کریم در تربیت این اندیشمندان انکار‌ناپذیر است و تمسک به این منبع لایزال الهی می‌تواند در روزگار ما نیز ابن‌سیناهای زمان را بپروراند.
رئیس پژوهشگاه افزود: امروز جامعه اسلامی شدیداً به تربیت فرهیختگان جامع حکمت علمی و عملی چون ابن‌سینا نیاز دارد. ظهور چنین انسان‌هایی در روزگاران پرتلاطم گذشته تاریخ اسلام، در زمانه خود یک استثنا تلقی می‌شوند و امروز باید متصدیان نهادها و مراکز تعلیم و تربیت ما بتوانند این استثناها را تبدیل به قاعده کنند.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل تمدن اسلامی از دغدغه‌های همیشگی رهبر انقلاب بوده و این موضوع مستلزم تربیت ابن‌سیناهای متناسب با زمان است
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :