انتخاب 3 اثر از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر / انتشارات

۰۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۰۸:۰۲ کد : ۲۵۳۳۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۳۷
چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه با حضور آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه، آیت الله استادی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، اساتید، فضلا و طلاب قبل از ظهر پنج شنبه سوم اسفند در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ، هر سال همایش کتاب سال حوزه را برگزار می کند و آثاری می توانند دراین همایش شرکت داده شوند که در زمینه علوم انسانی یا اسلامی مرتبط با حوزه دین توسط فضلا و علمای حوزوی داخل و خارج از کشور تالیف، ترجمه تحقیق یا تصحیح شده باشد.
شناسایی کتب و نویسندگان برتر حوزوی و معرفی آن ها به جامعه علمی، تشویق و حمایت از نویسندگان کتب برتر حوزه، تقویت روحیه و انگیزه های تحقیق و پژوهش در حوزه، ارتقای سطح پژوهش های دینی و حوزوی و همچنین ترویج فرهنگ پژوهش در میان حوزویان از جمله اهداف برگزاری همایش کتاب سال حوزه هستند.
امسال بر اساس داوری‌های صورت گرفته، از بین 950 اثر ارسال شده به دبیرخانه این همایش، 12 اثر به عنوان آثار برگزیده و 14 نوشتار به عنوان آثار شایسته تقدیر از سوی داوران همایش کتاب سال حوزه معرفی شدند.
در حوزه فلسفه و کلام کتاب «معرفت پیشین» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی طاهری خرم‌آبادی، کتاب «کمال نهایی انسان و راه تحصیل آن از دیدگاه فیلسوفان اسلامی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عبدالهی و کتاب «فلسفه دین دیوید هیوم» به قلم دکتر محمد فتحعلی‌خانی به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.
بر اساس نظر داوران همایش، در حوزه علوم اجتماعی کتاب‌های «غرب‌شناسی علمای شیعه در تجربه ایران معاصر» و «منطق کارکردی و دفاع از دین» به ترتیب نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین احمد راهدار و حجت‌الاسلام والمسلمین امان‌الله فصیحی عنوان آثار برگزیده را به دست آوردند.
 
در حوزه حقوق سیاسی کتاب «شیعیان افغانستان» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین خلوصی و کتاب «حقوق زن و خانواده» به همت محمود حکمت‌نیا به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند. همچنین از سوی هیات داوران این همایش کتاب‌های «تروریسم از منظر حقوق اسلام و اسناد بین‌المللی» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین هاشمی و «فلسفه سیاسی علامه طباطبایی و ایران معاصر» حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانی مقدم به عنوان آثار شایسته تقدیر اعلام شدند.
در حوزه تکنولوژی آموزشی «درآمدی بر دانش مفردات قرآن» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمود طیب‌حسینی به عنوان اثر برگزیده شناخته شد و کتاب‌های «منطق فهم حدیث» و «پژوهشی تطبیقی در روایات تفسیری فریقین» به ترتیب به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد به عنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب شدند.
در حوزه تصحیح و تحقیق نیز کتاب «مرآه الکتب» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدرایی‌خویی و کتاب «الدر المنثور من المأثور و غیر المأثور» به قلم منصور ابراهیمی به عنوان آثار برگزیده دست یافتند. همچنین کتاب «المؤتَلَف من المختَلَف بین ائمه السلف (جلد 1 تا 4)» به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.
در حوزه ترجمه کتاب «در پی فضیلت (تحقیقی در نظریه اخلاقی)» اثر مشترک حمید حوالی‌شهریاری و محمدعلی شمالی به عنوان اثر برگزیده و کتاب‌های «حقوق دیپلماتیک (رهیافت اسلامی)» و «فلسفه دین» با ترجمه‌های به ترتیب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرمحمدی عزیزی و حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا کرمانی به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شدند.
در حوزه ادبیات و هنر از سوی داوران چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه کتاب «بهتر بنویسیم» به قلم رضا بابایی اثر برگزیده شناخته شد و در حوزه تاریخ و سیره کتاب «الصحیح من مقتل سیدالشهداء و اصحابه (علیهم السلام)» اثر مشترک آیت‌الله محمد محمد‌ی ری‌شهری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدروح‌الله سیدطبائی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود طباطبایی‌نژاد به عنوان اثر شایسته تقدیر نام گرفتند.
در حوزه فقه و اصول نیز کتاب «بررسی فقهی حقوق بشردوستانه» به همت حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا لطفی اثر شایسته تقدیر اعلام شد و در حوزه علوم تربیتی و روان‌شناسی، پایان‌نامه «تبیین ابعاد برنامه درسی پنهان در نظام آموزشی جامعه المصطفی العالمیه» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین علی همت بناری از سوی داوران همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر در حوزه علوم‌تربیتی و روان‌شناسی انتخاب شد.
در حوزه کتب مرجع کتاب «اصطلاحنامه علوم حدیث» به همت مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم عنوان اثر شایسته تقدیر را کسب کرد و در حوزه اخلاق و عرفان از سوی داوران این همایش کتاب «اخلاق ژنتیک از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع)» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرسول ایمانی خوشخو و کتاب «سقط جنین از دیدگاه اخلاقی» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا آل‌بویه به عنوان آثار شایسته تقدیر شناخته شدند.
در حوزه حدیث، درایه و رجال نیز کتاب «اخباریگری (تاریخ و عقاید)» به همت حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهشتی اثر شایسته تقدیر در حوزه درایه و رجال نام گرفت.
از دیگر برنامه های چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه معرفی شخصیت های ویژه علمی همایش بود که در این بخش از آیت الله ابراهیم امینی و آیت الله حاج سید علی میلانی تجلیل شد.
در پایان این مراسم از ناشران برگزیده و نمونه تقدیر شد که بر پایه همین گزارش انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ناشر نمونه معرفی شد.
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :