گزارش روزنامه خراسان از کاهش بودجه مراکز فرهنگی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

۱۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۰:۲۹ کد : ۲۵۳۶۸ اخبار
تعداد بازدید:۷۶۶
خراسان - مورخ شنبه 18/9/1391 شماره انتشار 18286
۲نماینده مجلس: بودجه مراکز فرهنگی و پژوهشی در سال جاری به طور کامل تخصیص نیافته است
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با گلایه از کاهش بودجه مراکز فرهنگی ، تخصیص نیافتن کامل بودجه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان یک مرکز اندیشه ساز در حوزه علوم انسانی را سدی در برابر اسلامی سازی علوم انسانی دانست. حجت الاسلام سعیدی روشن، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خراسان در حالی از کاهش بودجه فرهنگی گلایه کرد که خبرگزاری رسا در خبری به نقل از وی از قطع بودجه و تعلیق فعالیت های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خبرداده بود.وی در گفت وگو با خراسان با تکذیب خبر قطع بودجه های فرهنگی از جمله بودجه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت:قطع بودجه پژوهشگاه توسط دولت به هیچ وجه صحیح نیست اما بودجه جاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مانند دیگر بخش های پژوهشی و فرهنگی کاهش محسوسی داشته است و ادامه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی را دچار مشکل کرده است.وی حوزه کاری و عملکردی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را اندیشه سازی و انجام کارهای زیربنایی در حوزه علوم انسانی دانست و خاطرنشان کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با 50عضو هیئت علمی و 80 پرسنل یکی از اصلی ترین مراکز اندیشه ساز و تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی است و تاکنون آثار و کتاب های بسیاری در این زمینه به عنوان کتاب های مرجع تحویل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داده است. حجت الاسلام سعیدی روشن افزود: بودجه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را وزارت علوم تامین می کند که متاسفانه امسال تنها بخش اندکی از بودجه مصوب در اختیار پژوهشگاه قرار گرفته است.این درحالی است که سال گذشته پژوهشگران و اعضای هیئت علمی این مرکز 34عنوان کتاب را پس از تالیف به وزارت علوم تحویل دادند؛ کتاب هایی که هریک به تنهایی می تواند تحولات مثبتی درحوزه علوم انسانی و اسلامی سازی آن ایجاد کند. وی خاطرنشان ساخت: اعضای هیئت علمی پژوهشگاه حضور فعال و قابل قبولی در شورای گسترش وزارت علوم و شورای تحول علوم انسانی دارند و شرط ادامه مشارکت های فعال در این حوزه ها تخصیص به موقع و کامل اعتبارات است.
 
بودجه عمرانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال جاری قطع شده است
سعیدی روشن با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم نگاه ویژه به علوم انسانی و اسلامی سازی آن در دانشگاه ها گفت: وجود مشکلات اقتصادی در کشور غیرقابل انکار است اما به این بهانه نمی توان از موضوعی با این اهمیت غافل شد؛ به عنوان مثال بودجه عمرانی پژوهشگاه در سال جاری قطع شده است و اعتبارات تنها در حد پرداخت هزینه های جاری و حقوق کارمندان در اختیار پژوهشگاه قرار گرفته است.این درحالی است که برای پویایی و زنده نگه داشتن تحقیق و پژوهش نیاز به اعتبارات بیشتری است.وی با اشاره به این موضوع که فلسفه انقلاب اسلامی علوم انسانی برپایه علوم اسلامی است اظهار داشت:جا دارد مدیران وزارت علوم در تخصیص اعتبارات بخش های مختلف به این مهم نیز توجه داشته باشند و علوم انسانی و اسلامی را فدای صرفه جویی های اقتصادی نکنند.وی افزود:با قطع شدن بودجه عمرانی پژوهشگاه، بسیاری از طرح های زیربنایی مانند ایجاد کتابخانه،سالن کنفرانس و سایت آموزش زبان بر زمین مانده است.
بودجه مراکز فرهنگی و پژوهشی در سال جاری کامل تخصیص نیافته است
درهمین حال بیژن نوباوه وطن نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس باتایید اظهارات رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مبنی بر کاهش بودجه های فرهنگی توسط دولت به خراسان گفت:بودجه مراکز فرهنگی و پژوهشی نیز مانند دیگر بخش ها به صورت کامل تخصیص نیافته است ،به نحوی که معدل تخصیص بودجه در این بخش کمتر از 60درصد است.
وی تصریح کرد: البته کاهش بودجه مراکز پژوهشی درحدی نیست که باعث ایجاد اختلال در فعالیت مراکز فرهنگی و پژوهشی شود و مسئولان دولتی با اولویت بندی مناسب بودجه را به نحو مطلوب دراختیار مراکز فرهنگی و پژوهشی قرار داده اند.وی افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس در صدد است راهکارهای ویژه ای را برای نظارت بر نحوه هزینه کرد بودجه مراکز فرهنگی تدوین کند تا از سال آینده مراکز فرهنگی گزارش دقیقی از عملکرد و هزینه کرد خود به مجلس ارائه دهند.
فعالیت مراکز فرهنگی و پژوهشی به حالت تعلیق درنیامده است
نصرا... پژمانفر دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در گفت وگو با خراسان کمبود بودجه در بخش فرهنگی را تایید کرد و گفت: در این بین دستگاه های فرهنگی در فضای اقتصادی موجود با کمبود اعتبارات بیشتری روبه رو هستند. اما این بدان معنا نیست که فعالیت های مراکز فرهنگی و پژوهشی به حالت تعلیق درآمده باشد. این نماینده مجلس بر اولویت بندی توزیع بودجه توسط مدیران بالادستی تاکید کرد و گفت:بسیاری از مراکز فرهنگی با در پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی در صدر دستگاه های اجرا کننده فرمایش های مقام معظم رهبری برای در پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی قرار گرفته اند و با وجود کم بودن اعتبارات کار را مانند سال های گذشته به جلو می برند.
شایان ذکر است خبرگزاری رسا در خبری آورده بود رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دیدار رئیس مجلس با اشاره به قطع بودجه فرهنگی از به تعلیق درآمدن فعالیت های این پژوهشگاه خبر داد.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :