راهبرد ما در تغییر علوم انسانی داشتن چشمی دو‌ سویه است و بر این اساس هم به علوم انسانی که تاکنون تولید شده نگاهی خواهیم

۲۵ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۶ کد : ۲۵۴۴۰ اخبار
تعداد بازدید:۵۲۶
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد باقر سعیدی روشن، در مراسم تودیع و معارفه ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه  که روز چهارشنبه 24 اسفند ماه با حضور دکتر مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و آیت الله مقتدایی مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: رسالت انبیای الهی ایجاد دگرگونی در حالات زیستی انسان است و در ادامه این مسیر می‌توان رسالت علما را مرزبانی از هدایت اسلامی و الهی دانست. البته مرزبانی از هدایتی که خداوند به سمت بندگانش جاری ساخته به لوازمی نیازمند است که علم، بصیرت، شجاعت، معرفت و صبر از جمله این لوازم است.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه کرد: از برکت حرکت امام خمینی(ره) در کشور، ظرفیتی در زمینه تولید محتوای دینی ایجاد شد که استفاده از این ظرفیت، قدردانی از خون شهدا و زحمات آنها محسوب می‌شود.
وی افزود: نکته دیگر این است که این ظرفیت نتیجه تلاش ده‌ها ساله بزرگان شیعه محسوب می‌شود و غفلت از آن سبب صدمات جبران‌ناپذیری به اسلام و تشیع خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی روشن ادامه داد: اساسی‌ترین نیاز در کشور، شناخت اسلام به عنوان یک نظام به هم پیوسته معرفتی و مقابله با مکتب‌های معارض و رقیب است.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز کرد: اگر بپذیریم که مهندسی امروز جهان کامل نیست و علوم امروزی نمی‌تواند نیازهای بشر را به صورت کامل جوابگو باشد، باید تلاش کنیم راهبرد جایگزین و بهتری برای بشریت معرفی کنیم که سعادت دنیا و آخرت او را تامین کند.
وی اذعان داشت: مطالعه تاریخ نشان می‌دهد که نقطه آغاز علوم انسانی کنونی در غرب با خطا و موهومات آمیخته بود.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی روشن خاطرنشان کرد: علوم انسانی غربی راه سعادت بشری را از سعادت الهی جدا کرد و ارزش‌های اخلاقی را در حد امور سلیقه‌ای، کم‌اهمیت نشان داد.
وی گفت: بر مبنای تفکر غربی، انسان در جهان مادی محبوس شده است و ارزش‌های الهی در حد امور شخصی زندگی او اهمیت دارند.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان داشت: بر همین اساس علوم انسانی غربی به طور کامل با توحید بیگانه بوده و کشوری که امور خود را بر مبنای این علوم اداره کند را نمی‌توان یک کشور اسلامی دانست.
رییس جدید پژوهشگاه حوزه ودانشگاه اظهارداشت: بی گمان تحول در علوم انسانی و جهت دهی به آن در نیل به اسلامی سازی کاری دشوار و زمان بر است و نمی توان انتظار داشت که تولید نظریات در این حوزه و جایگزینی متون اسلامی به سرعت در بدنه دانشگاه ایجاد شود؛ تحول در این حوزه نیازمند تغییر در حوزه شکلی و محتوایی است که باید برای رسیدن به این هدف راهبرد خود را مشخص کنیم و با بهره گیری از کلام خدا در قرآن و روایات و سیره حضرات معصومین(ع) و بهره گیری از نکات مثبت علوم معاصر، رویکرد علوم توحیدی را در فضای دانشگاهی ساری  و جاری کنیم؛ تحول در این حوزه را نمی توان مترادف با حذف علومی که امروز در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود دانست.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی روشن ابراز داشت: راهبرد ما در تغییر علوم انسانی داشتن چشمی دو‌ سویه است و بر این اساس هم به علوم انسانی که تاکنون تولید شده نگاهی خواهیم داشت و هم به تولید محتوا و نظریه، زیر چتر معارف اسلامی می‌پردازیم.
وی گفت: باید با استفاده از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه فصل جدیدی را در ماموریت‌های خود ایجاد کنیم؛ ترسیم چشم انداز و اهداف، ضرورت شناسی و اولویت سنجی فعالیت‌های پژوهشی، اهتمام اساسی به امر پژوهش در میان اعضای هیات‌های علمی، هدف مند سازی فعالیت‌ها در جهت استخراج و تدوین نظام معرفتی و بینشی به عنوان زیرساخت علوم انسانی، رصد نیازهای کشور و ظرفیت‌های موجود، توجه به تحقیقات کاربردی، ارتقای علمی اعضای هیات علمی پژوهشگاه، تقویت ارتباط وزارت علوم و حوزه و تلاش در جهت حضور در فضای علمی بین المللی از جمله راهبردهای این پژوهشگاه در آینده خواهد بود.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :