مراسم تودیع و معارفه ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد

۲۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۹ کد : ۲۵۴۴۱ اخبار
تعداد بازدید:۵۷۰
صبح روز چهارشنبه 24 اسفندماه مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حضور تعدادی از اعضای شورای عالی حوزه، مدیر حوزه های علمیه، معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم و استاندار قم برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی، مراسم تودیع آیت الله اعرافی رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و معارفه حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی روشن صبح روز چهارشنبه 24 اسفندماه  در سالن اجتماعات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد در این مراسم دکتر مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی وزارت علوم، دکتر قدیمی مدیر کل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزشی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین موسی پور استاندار قم و حضرات آیات مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه، حسینی بوشهری عضو شورای عالی حوزه و امام جمعه موقت قم، سید محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه و رئیس پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین عماد معاون پژوهشی حوزه علمیه، تعدادی از مسئولان جامعه المصطفی(ص) العالمیه و اعضای هیآت علمی و کارکنان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حضور داشتند.
مشروح سخنرانی دکتر مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی وزارت علوم، آیت الله مقتدایی مدیر حوزه های علمیه و آیت الله اعرافی رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه  دراین مراسم درادامه می آید:

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار شد:
پیشگامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجموعه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید پیشگام در نهضت تولید متون عملی علوم انسانی اسلامی در کشور باشد.
دکترمحمد مهد ی‌نژاد نوری در مراسم تودیع و معارفه ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در تحلیل قدرتی که در دنیای امروز انجام می‌شود، کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند که در آینده کشورهایی می‌توانند تاثیرگذار باشند که از قدرت فرهنگی بالایی برخوردار باشند.
وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم که دولت آمریکا با امکانات و پول فراوانی که در مسئله عراق و افغانستان خرج کرده، اعتراف می‌کند که به اهدافش نرسیده است.
معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دست خالی برگشتن آمریکایی‌ها از عراق و افغانستان نشان می‌دهد که در دنیای امروز، جنگ سخت نمی‌تواند سبب سلطه بر دیگران شود و دوران جنگ نظامی به پایان رسیده است.
وی ابراز داشت: این موضوع که آمریکایی‌ها می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است، اما پس از مدتی مجبور می‌شوند اعتراف کنند قادر به حمله به ایران نیستند، نشان‌دهنده تغییر معادلات قدرت در دنیاست.
دکترمهدی‌نژاد نوری اضافه کرد: بر خلاف گذشته که قدرت سخت در معادلات بین‌المللی تاثیر‌گذار بود، امروز قدرت نرم تعیین‌کننده است که این قدرت به ظرفیت‌های فرهنگی ملت‌ها بستگی دارد.
وی گفت: انقلاب اسلامی نیز یک انقلاب فرهنگی بود و امروز نیز شاهد هستیم پیام این انقلاب به سراسر جهان مخابره شده است.
معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: فرهنگ دینی و انقلابی گنجی بزرگ است که باید به نحو مطلوب از آن استفاده کرد و متاسفانه تا امروز این اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: این موضوع که امروز در دانشگاه‌های جامعه اسلامی در حال تدریس متون غربی هستیم و می‌دانیم که این موضوع سبب گریزان شدن جوانان ما از دین می‌شود، نشان‌دهنده ضعف در استفاده از فرهنگ اسلامی است.
 
دکترمهدی‌نژاد نوری اظهار داشت: به همین دلیل بود که امام خمینی(ه) وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح و بر این موضوع اصرار می‌کردند.
وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در حوزه علوم انسانی دچار بحران هستیم و برای تدوین متون و نظریه‌پردازی نیاز به کار دقیق و سریع داریم.
معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با فعالیت‌های ارزشمندی که تاکنون داشته، 200 اثر در حوزه علوم انسانی اسلامی تدوین کرده است درحالی که اگر بخواهیم به وضعیت مطلوب برسیم باید حداقل 30 هزار جلد کتاب در این زمینه تولید کنیم.
وی عنوان داشت: اعتقاد مجموعه وزارت علوم این است که مجموعه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید پیشگام نهضت تولید متون عملی علوم انسانی اسلامی در کشور باشد.
دکترمهدی‌نژاد نوری ابراز داشت: این پژوهشگاه علاوه بر تولید متون به وسیله اعضای هیئت علمی خود، باید ظرفیت این کار را در کل کشور محاسبه و مدیریت کند.
وی اضافه کرد: دولت امسال اعتبارات این مرکز را بیش از دو برابر کرده است و انتظار دارد این مجموعه در سطح ملی به بسیج نیروهای مستعد در این زمینه بپردازد.
معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: دشمن برنامه‌ریزی خود را در مراکزی انجام می‌دهد که بیشترین بهره‌برداری را از سرمایه‌گذاری خود انجام دهد و جایگاه‌های تولید فکر و علم یکی از این مراکز است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اولویت برای ساماندهی به امورات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه ساماندهی به مسائل عمرانی و پس از آن جذب هیئت علمی نخبه و کاراست.

آیت‌الله مقتدایی:
یکی از ماموریت‌های مهم پژوهشگاه حوزه ودانشگاه این است که افرادی از بین حوزویان تربیت کند که بتوانند در دانشگاه‌ها وارد شده و با تدریس متون و برقراری ارتباط با دانشجویان به اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها کمک کنند
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: امام خمینی(ره) بنیانگذار وحدت حوزه و دانشگاه بود و همواره در طول سال‌های پس از انقلاب بر این امر تاکید داشت.
آیت‌الله مرتضی مقتدایی در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنیم که حیات ما را در یک نظام الهی قرار داد که ارکانش بر اساس وحی و معارف عمیق اسلامی شکل گرفته است.
وی ادامه داد: امام خمینی (ره) از ابتدای شکل‌دهی به نهضت انقلاب اسلامی تاکید داشتند در حکومتی که پس از انقلاب در کشور تاسیس می‌شود، تمام امور باید بر پایه اسلام باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: پس از انقلاب نیز مهم‌ترین مسئله‌ای که امام خمینی (ره) به طور دائم بر آن تکیه می‌کردند، ضرورت اسلامی کردن قوای سه‌گانه و نهادهایی مانند دانشگاه‌ها بود.
وی گفت: در امر قضاوت نیز امام خمینی (ره) بسیار بر مسئله اسلامی بودن قوانین تاکید می‌کردند و ورود حوزویان و کارشناسان اسلامی به این مسئله را ضروری می‌دانستند.
آیت الله مقتدایی ابراز داشت: امام خمینی (ره) در همان ابتدای انقلاب به طور مرتب هیئت‌های کارشناسی را به سراسر کشور اعزام می‌کرد تا به موضوع اسلامی شدن دادگاه‌ها رسیدگی کند.
وی اضافه کرد: در همان زمان برخی از مسئولان اصرار داشتند که یک شبه می‌توان دادگستری‌ها را اسلامی کرد اما امام خمینی(ره) اعتقاد داشتند که این کار 20 سال طول می‌کشد ولی باید این کار را بلافاصله شروع کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در مورد قوه مقننه نیز امام خمینی (ره) بر مسئله اسلامی شدن روند قانون‌گذاری و افرادی که بر کرسی‌های مجلس تکیه می‌زنند، تاکید داشتند.
وی اذعان داشت: این تاکیدات امام خمینی (ره) درباره اسلامی شدن قوای سه‌گانه به همان میزان در زمینه اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز مطرح می‌شد.
 
آیت الله مقتدایی گفت: امام خمینی(ره) جدایی دانشگاه از حوزه و بدبینی میان دانشگاهیان و حوزویان را از توطئه‌های دشمن می‌دانست.
وی ابراز داشت: وارداتی بودن علوم انسانی و بیگانگی از معارف دینی و وحیانی در دراز مدت سبب می‌شود که جوانان جامعه بر اساس تفکرات سکولاریستی تربیت شوند.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار کرد: در این رابطه امام خمینی(ره) بحث وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کرد و وارد شدن اسلام در متون دانشگاهی را بهترین راه‌حل این مشکل دانست.
وی افزود: امروز نیز موضوع بازنگری در علومی که از غرب به دانشگاه‌های ما وارد شده یکی از موضوعات راهبردی و اساسی حوزه فرهنگ در کشور است.
آیت الله مقتدایی خاطرنشان کرد: بنیانگذار وحدت حوزه و دانشگاه، امام خمینی(ره) بود که در سال‌های پس از آن نیز مدام بر اهمیت این موضوع تاکید می‌کرد.
وی ادامه داد: بازنگری علوم انسانی و تولید متونی مبتنی بر وحی، یک امر خطیر و مهم است که باید به دست کارشناسان کارآزموده اسلامی انجام شود.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور یادآور شد: پیش از انقلاب، دانشگاهیان حوزویان را بی‌سواد و دارای جمود فکری می‌دانستند و حوزویان نیز دانشگاهیان را افرادی بی‌دین می‌شمردند و هیچ ارتباطی میان این دو نهاد وجود نداشت.
وی افزود: شخصیت‌هایی مانند شهید بهشتی در همان سال‌ها نیز تلاش می‌کردند این دو قشر را به هم نزدیک کنند اما تلاش‌های فردی نتوانسته بود سبب نزدیکی این دو قشر شود.
آیت الله مقتدایی ابراز داشت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یکی از نهادهایی است که در این زمینه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ماموریت‌های مهم این پژوهشگاه این است که افرادی از بین حوزویان تربیت کند که بتوانند در دانشگاه‌ها وارد شده و با تدریس متون و برقراری ارتباط با دانشجویان به اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها کمک کنند.

آیت الله اعرافی عنوان کرد:
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عرصه نظریه‌پردازی در حوزه‌های دشوار میان‌معرفتی وارد شده است
رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: کشور ما همچنان از فقدان نگاه راهبردی در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی رنج می‌برد و اجتهاد پویا در زمینه علوم انسانی و اجتماعی عرصه‌ای بکر محسوب می‌شود.
آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم معارفه رئیس جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: مجموعه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یک مجموعه ارزشمند در امر تدوین متون علوم انسانی و علوم اجتماعی با رویکرد اسلامی است که بر اساس رهنمودهای امام خمینی(ره) تاسیس شد.
وی ادامه داد: تمام تلاش ما در این مرکز بر توجه به عمق و اصالت روش‌ اسلامی معطوف است و بر این اساس تدوین متون علوم انسانی را بر اساس همان روش‌های اصیل حوزوی انجام داده‌ایم.
رئیس جامعه ‌المصطفی(ص)‌ العالمیه گفت: اهتمام به فهم درست متون علمی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی از دیگر راهبردهای مجموعه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در طول 20 سال فعالیت این مرکز بوده است.
وی افزود: حمایت از گفتمان انقلاب، نظام و مقام معظم رهبری یکی دیگر از اصولی بوده که همواره مورد تاکید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قرار داشته است.
آیت الله اعرافی اذعان داشت: گفتمان انقلاب اسلامی یک گفتمان اصیل و ریشه‌دار است که به آینده نگاه دارد و در هر مجموعه‌ای که این گفتمان به عنوان محور انتخاب شود، این انعطاف و اصالت دیده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همواره تلاش بر این بوده که در برابر سیاست‌زدگی و شعارزدگی بایستیم و امور مهم را در دستخوش سطحی‌نگری نکنیم.
رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز داشت: این سطحی‌نگری می‌تواند هم از طرف دیدگاه سنتی و هم از جانب نگاه روشنفکرانه به مقولات فکری وارد شود.
وی افزود: این نهاد سعی کرده از اصالت پژوهش و کارهای عمیق فکری به خاطر مسائل آموزشی و یا فعالیت‌های سطحی فرهنگی که در نهادهای دیگر متولی دارد، غفلت نکند.
آیت الله اعرافی گفت: در کنار پرداختن به حوزه علم و دین در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تلاش کردیم به همگرایی و تعاون میان حوزه و دانشگاه نیز کمک کنیم.
وی ادامه داد: انتشار تعدادی کتاب و نشریه تمام عملکرد این مجموعه نیست و ما می‌توانیم امروز این ادعا را داشته باشیم که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عرصه نظریه‌پردازی در حوزه‌های دشوار میان‌معرفتی وارد شده است.
رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه کرد: کارهای نیمه تمام در این مجموعه بسیار است و امروز اگر این مرکز بخواهد برای فضای علمی کشور گفتمان‌ساز باشد، راه زیادی در پیش دارد.
وی افزود: عملکرد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در راستای ادامه دادن راه متفکرانی مانند شهید صدر و شهید مطهری است.
آیت الله اعرافی اظهار کرد: با وجود تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته، اجتهاد پویا در زمینه علوم انسانی و اجتماعی هنوز عرصه ای بکر در کشور محسوب می‌شود که توجه نیروهای مستعد حوزه‌های علمیه را می‌طلبد.
وی گفت: کشور ما همچنان از فقدان نگاه راهبردی در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی رنج می‌برد و اگر ده‌ها برابر هزینه‌ای که تا امروز در این زمینه صرف کرده‌ایم، سرمایه‌گذاری کنیم، باز هم کم است. 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :