یکی از حقوق مالی دولت اسلامی، درآمد مالیات رسمی کشور است

۲۰ اسفند ۱۳۹۰ | ۰۸:۴۷ کد : ۲۵۴۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۷۹۵
حجت الاسلام و المسلمین حسن آقانظری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه حوزه د انشگاه در چهارمین همایش مالیات های اقتصاد اسلامی که با موضوع الگوی مالیات های اسلامی در روز چهارشنبه 17 اسفند ماه برگزار شد، مقاله ای را ارائه نمود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی، وی در این مقاله که موضوع آن، مالیات و مشوق های مالیاتی در گردونه عدالت اجتماعی بود؛ اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد نظام مالیاتی کشور یکی از معدودترین نظام هایی است که در آن تمامی اشکال مختلف مشوق مالیاتی برای طیف وسیعی از مخاطبین اعطا می شود در این میان تعطیلی مالیاتی و یا به تعبیر عام تر معافیت کامل از پرداخت مالیات در بسیاری از بخش ها و فعالیت های اقتصادی و فرهنگی از شایعترین و گسترده ترین شکل مشوق ها در کشور می باشد. در حالی که ادبیات موجود و مطالعات تجربی نشان می دهد این نوع مشوق از بی اثر ترین و در عین حال از پرهزینه ترین مشوق های مالیاتی می باشد.
ایشان در بخشی دیگر از این مقاله گفت: یکی از حقوق مالی دولت اسلامی درآمد مالیات رسمی است. ملاک تمام عیار این نوع حق دقیقا مصلحت سنجی است از این رو بین مفهوم عدالت اجتماعی و مصلحت سنجی در مورد سیاست های مالیاتی از قبیل تعیین پایه های مالیاتی، نرخ مالیات، معافیت ها و مشوق های مالیاتی رابطه منطقی و واقعی برقرار می گردد.
ایشان در بخش پایانی ارائه این مقاله افزود: درصورت ضرورت استفاده از مشوق مالیاتی جهت سرمایه گذاری و جذب آن، لازم است تأثیر این تشویق ها و معافیت ها احراز شود.
گفتنی است این همایش با مشارکت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه مفید، دانشگاه امام صادق(علیه السلام)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انجمن اقتصاد اسلامی و انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه برگزار گردید.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :