نشست علمی بررسی و نقد مبانی انسان شناختی فمنیسم لیبرال و دلالت های تربیتی آن از منظر اسلام را برگزار کرد

۰۷ اسفند ۱۳۹۰ | ۰۸:۱۱ کد : ۲۵۴۴۸ اخبار
تعداد بازدید:۹۵۴
گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری انجمن تعلیم و تربیت اسلامی نشست علمی بررسی و نقد مبانی انسان شناختی فمنیسم لیبرال و دلالت های تربیتی آن از منظر اسلام را در روز سه شنبه 2 اسفند از ساعت 18:45 برگزارکرد.
   به گزارش واحد خبر روابط عمومی، دکترسید علی حسینی زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سخنران این نشست  گفت: فمینیسم نهضتی اجتماعی – سیاسی است که در قرن هجده از فرانسه آغاز شد و به سایر کشورهای اروپایی و نیز آمریکا گسترش یافت و تا کنون سه موج (تأکید بر برابری زن و مرد؛ تأکید بر برتری زنان بر مردان، توجه به ویژگی‌های هر یک از زن و مرد) را طی کرده است و دارای گرایشهای مختلف از جمله فمینیسم لیبرال، رادیکال، سوسیال؛ مارکسیسم، پست مدرن و حتی اسلامی است. این نهضت امروزه افزون بر گسترش محتوای خود که به حیطه‌های متافیزیک، معرفت‌شناسی و ارزش‌شناسی وارد شده است، در قلمرو جغرافیایی خود نیز توسعه بسیاری داده است و از معدود کشورهای غربی به سراسر جهان حتی کشورهای اسلامی نیز نفوذ کرده و افراد بسیاری را تحت تأثیر خود قرار داده است.
عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: از جمله اولین و مهمترین گرایشهای فمینیستی، فمینیسم لیبرال است که دارای مبانی مختلف هستی‌شناختی، معرفت شناختی، ارزش‌شناختی و انسان‌شناختی لیبرالی است. هر یک از این مبانی بر نظام تعلیم و تربیت به ویژه بر اهداف و اصول تعلیم و تربیت تأثیر گذار است. یکی از مهمترین مبانی تعلیم و تربیت مبانی انسان‌شناختی است؛ چرا که هم موضوع و هم فاعل تعلیم و تربیت انسان است.
دکتر حسینی زاده در ادامه خاطر نشان ساخت: فمینیسم لیبرال در مبانی انسانشناخی قائل به فروکاهی انسان به دنیای مادی، تساوی زن و مرد، طبیعت و سرشت نیک آدمی، انسان‌مداری، کفایت عقل آدمی، مالکیت انسان بر خویش، آزادی و فردیت انسان است. در این میان از نظر آنها تساوی زن و مرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
شایان ذکر است دبیر این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود نوذری عضو هیأت علمی و مدیر گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بود.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :