پژوهشگاه حوزه و دانشگاه جزو برترین های پنجمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی شد

۰۸ آبان ۱۳۹۰ | ۱۱:۱۹ کد : ۲۵۴۹۰ اخبار
تعداد بازدید:۸۴۷
مراسم تقدیر از برگزیدگان پنجمین جشنواره بین المللی فارابی روز گذشته با حضور رئیس جمهور، جمعی از مسئولان نظام و اساتید حوزه علوم انسانی از داخل و خارج از کشور برگزارشد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی، پنجمین دوره جشنواره بین المللی فارابی روز گذشته با حضور رئیس جمهور، آیت اله هاشمی شاهرودی، حداد عادل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، معاونان وی و تعدادی کثیری از اساتید علوم انسانی از داخل و خارج از کشور در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد و پ‍ژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان مؤسسه پژوهشی شایسته تقدیر معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین کتاب گامی به سوی علم دینی اثر حجت الاسلام و المسلمین بستان عضو هیأت علمی و مدیر گروه علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گروه علمی علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، رتبه سوم بخش بزرگسال را به خود اختصاص داد.
بنابراین گزارش، هیات داوران جشنواره از میان دو هزار و 33 اثر پژوهشی ارسالی به دبیرخانه جشنواره پنجم فارابی، 37 نفر را در بخش های رقابتی به عنوان برگزیده و پنج نفر را شایسته قدردانی معرفی کرد و در بخش های جانبی نیز 18 نفر را برگزید.
رقابت های پژوهشی جشنواره فارابی امسال در 12 گروه علمی داخلی در دو گروه سنی جوان و بزرگسال و دو گروه علمی بخش خارجی صورت گرفت.
براساس رای هیات داوران، در گروه علمی، تاریخ، جغرافیا و باستانشناسی هیچ اثری موفق به کسب رتبه های اول و دوم در گروه بزرگسالان نشد و 'محسن رنجبر' با ارائه کتاب 'جریان شناسی تاریخی قرائت ها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه'، 'عباس مترجم' با رساله دکترا 'بررسی و تحلیل الگوهای استقراری دوره مفرغ قدیم در دشت های پیرامون کوهستان الوند - همدان' و 'محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار' با رساله دکترا 'ارتباط تجاری بنادر باستانی شمالی و جنوبی خلیج فارس در دوره اسلامی تا قرن پنجم هجری قمری' مشترکا رتبه سوم این گروه را به دست آوردند و این بخش هیچ برگزیده ای در سطح جوان نداشت.
گروه علمی حقوق نیز رتبه اول و دوم نداشت و 'محسن قاسمی' با ارائه کتاب 'شکل گرایی در حقوق مدنی' به عنوان رتبه سوم گروه بزرگسال معرفی شد و گروه سنی جوان این گروه رقابتی نیز نفرات اول تا سوم نداشت و جایزه شایسته تقدیر به 'سیدجواد حسینی خواه' بخاطر ارائه کتاب 'تنبیه بدنی کودکان در نظام بین الملل حقوق بشر و فقه امامیه' و 'وحید آگاه' بخاطر ارائه پایان نامه کارشناسی ارشد 'جایگاه قوانین آزمایشی در حقوق ایران و فرانسه' اعطا شد.
'ایرج افشار' با کتاب 'کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی' موفق به دریافت رتبه اول بزرگسالان در گروه علمی زبان و ادبیات شد، هیچ اثری نیز جایزه رتبه دوم را به دست نیاورد و رتبه سوم به طور مشترک به 'مزدک انوشه' بخاطر ارائه رساله دکترا 'ساخت جمله و فرافکن های نقش نمای آن در زبان فارسی' و 'ابوالفضل حری' بخاطر ارائه گزارش پایانی طرح پژوهشی 'بررسی سبک صالح حسینی در مقام مترجمی ادبی در ترجمه های فارسی بسوی فانوس دریایی و خشم و هیاهو' تعلق گرفت.
'نعمت عزیزی' با ارائه پایان نامه کارشناسی ارشد 'بازتاب اوضاع عراق از آغاز تا اشغال در شعر معاصر عراق' و 'محمدحسن صانعی پور' با ارائه کتاب 'مبانی تحلیلی کارگفتی در قرآن کریم' نیز به طور مشترک رتبه اول جوانان در گروه علمی زبان و ادبیات را به دست آوردند و هیچ اثری در این گروه سنی حائز شرایط کسب رتبه های اول و دوم نشد.
گروه علمی علوم اجتماعی و علوم ارتباطات جشنواره فارابی امسال نیز رتبه اول و دوم در هر دو سطح بزرگسال و جوان نداشت و جایزه رتبه سوم بزرگسال در این گروه بطور مشترک به 'حجت الاسلام و المسلمین حسین بستان' بخاطر ارائه کتاب 'گامی به سوی علم دینی' از انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و 'محمود مشفق' بخاطر ارائه رساله دکترا 'مهاجرت های داخلی در ایران' اعطا شد و 'محمد یزدانی نسب' با پایان نامه کارشناسی ارشد 'رابطه سیاست های قومی دولت مرکزی و تضاد قومی' و 'نفیسه مومن دوست' با پایان نامه کارشناسی ارشد 'بررسی شیوه مناظره علمی در سیره امامان معصوم(ع) با تاکید بر مناظرات حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع)' موفق به دریافت عنوان سوم سطح جوان این گروه شدند.
گروه علمی علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری در سطح بزرگسال هیچ اثر برگزیده ای نداشت و در سطح جوان این گروه نیز جایزه رتبه اول به طور مشترک به 'شیما مدنی' بخاطر ارائه رساله دکترا 'برآورد ارزش اقتصادی اکوسیستم مرجانی خلیج فارس'، 'طیبه امیرخانی' بخاطر ارائه رساله دکترا 'مدلی برای پیاده سازی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در ایران' و 'مهران رضوانی' بخاطر ارائه رساله دکترا 'طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه بین المللی در بنگاه های صنعتی ایران' اعطا شد.
'زهرا نیک نام' با رساله دکترا 'تبیین معرفت شناختی رویکرد فرهنگی - اجتماعی به آموزش علوم تجربی و دلالت های آن برای برنامه درسی علوم حساس به فرهنگ' تنها برگزیده گروه علمی علوم تربیتی، روانشناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی بود که موفق به کسب رتبه سوم بزرگسال این گروه شد.
گروه علمی علوم سیاسی، روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای پنجمین جشنواره فارابی نیز رتبه اول و سوم بزرگسال نداشت و عنوان شایسته تقدیر به 'اصغر افتخاری' بخاطر ارائه کتاب 'مصلحت و سیاست رویکردی اسلامی' تعلق گرفت و در بخش جوان نیز بدون معرفی رتبه های اول و دوم، 'حامد عمویی' با پایان نامه کارشناسی ارشد 'اسطوره سیاسی رستم' رتبه سوم را از آن خود کرد.
هیچ یک از آثار ارسالی به گروه علمی فقه، اصول، علوم قرآنی و حدیث موفق به کسب رتبه های اول تا سوم در رده سنی بزرگسال نشدند و عنوان شایسته تقدیر به 'مجید فلاح پور' بخاطر ارائه کتاب 'مبانی، اصول و روش تفسیری ملاصدرا' اختصاص یافت و در رده سنی جوان نیز 'مصطفی فیض' با پایان نامه کارشناسی ارشد 'نقش عوامل غیرمعرفتی در معرفت از دیدگاه قرآن کریم' در رتبه سوم قرار گرفت.
جایزه رتبه دوم گروه علمی فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان در رده سنی بزرگسال به 'رضا اکبری' بخاطر ارائه کتاب 'جاودانگی' و جایزه سوم مشترک به 'محمد مطهری فریمانی' با رساله دکترا 'دین باوران و گزاره های کلی دین شناسی آکادمیک' و 'محمدجواد شمس' با کتاب 'تنزیه و تشبیه در مکتب ودانته و مکتب ابن عربی' تعلق گرفت و تنها جایزه رده سنی جوان این گروه نیز به 'محمود مروارید' بخاطر ارائه رساله دکترا 'برون گرایی در محتوا و معرفت پیشینی به حالت ذهنی' رسید.
گروه علمی فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابداری هیچ برگزیده ای در رده سنی بزرگسال نداشت و در رده سنی جوان این گروه نیز رتبه اول مشترک به 'ساناز باغستانی' بخاطر ارائه پایان نامه کارشناسی ارشد 'بررسی وضعیت تنظیم و توصیف اسناد در گنجینه اسناد ملی ایران' و 'شعله ارسطوپور' بخاطر ارائه رساله دکترا 'بررسی میزان انطباق ساختار مارک ایران بر الگوی ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی و نگاه کاربران فهرست های رایانه ای به موجودیت های مطرح در این الگو' اهدا شد و جایزه رتبه سوم نیز مشترکا به 'سعیده ممتازی' با رساله دکترا 'استفاده از مدلسازی زبانی پیشرفته برای بازیابی و دسته بندی جملات در سیستم های پرسش و پاسخ'، 'محمد حسن زاده' با کتاب 'مبانی علم در آموزه های اسلامی و ظرفیت های تولید و نشر علم در ایران' و 'وجیهه حسینی' با پایان نامه کارشناسی ارشد 'پژوهشی پیرامون نوع شناسی سووال های پژوهشی کتاب های درسی دوره راهنمایی و شناسایی منابع اطلاعاتی پاسخگو' اختصاص یافت.
هیات داوران پنجمین جشنواره فارابی در گروه علمی مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) هیچ اثری را حائز شرایط دریافت رتبه های اول تا سوم در دو رده سنی بزرگسال و جوان نشناخت و 'مهدی جمشیدی' را بخاطر ارائه پایان نامه کارشناسی ارشد 'تبیین علل وقوع انقلاب اسلامی ایران در نظریه علامه شهید مطهری' به عنوان شایسته تقدیر معرفی کرد.
'فرناز معصوم زاده جوزدانی' با پایان نامه کارشناسی ارشد 'گرافیزم رویه آرایی ظروف سفالین ایرانی' و 'جعفر طاهری' با رساله دکترا 'مقدمه ای بر دانش ریاضیات معماری در دوره اسلامی' به ترتیب رتبه های اول و سوم رده سنی بزرگسال در گروه علمی مطالعات هنر و زیبایی شناسی را به دست آوردند و در بخش جوان این گروه نیز 'عاطفه کرباسی' با رساله دکترا 'ثابت و متغیر در معماری' موفق به کسب رتبه سوم شد.
رقابت های بخش خارجی جشنواره فارابی با موضوع ایران شناسی و اسلام شناسی صورت گرفت که براساس رای هیات داوران، 'فرانک هل' از آمریکا، 'هرمان لندولت' از سوییس، 'فیلیپ جی کراین بروک' از هلند، 'همینگ آی یورگنسن' از دانمارک، 'شیخ عباس کاشف الغطاء' از عراق و 'ماریو کازاری' از ایتالیا به عنوان برگزیده معرفی شدند.
جشنواره فارابی در بخش های جانبی نیز برگزیدگانی داشت که در یکی از این بخش ها به خانواده شخصیت های مرحوم پیشرو در عرصه علوم انسانی و اسلامی از جمله 'سید علی اکبر حسینی سردری'، 'علامه شیخ محمدعلی العمری'، 'ابوالقاسم گرجی' و 'جلیل اخوان زنجانی' لوح یادبود و جوایزی اعطا شد.
'صادق آیینه وند' عنوان پیشکسوت برجسته علوم انسانی را از آن خود کرد و از آیت الله 'سید محمود هاشمی شاهرودی'، آیت الله 'سید کاظم حسینی حائری'، 'فرهاد ناظر زاده کرمانی' و 'علی رضاییان' بخاطر تدوین مجموعه آثار و خدمات علمی موثر در زمینه علوم انسانی و اسلامی قدردانی شد.
جایزه مصحح برتر جشنواره پنجم فارابی به 'محسن بیدارفر'، عنوان مفاخر پژوه برجسته به 'توفیق هاشم پور سبحانی' و عنوان نظریه پرداز برجسته به 'سالار منافی اناری' تعلق گرفت و 'عزت الله فولادوند' به عنوان مترجم برجسته لاتین و 'حامد صدقی' به عنوان مترجم برجسته زبان عربی در حوزه علوم انسانی و اسلامی معرفی شدند.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و نشریه پژوهشنامه بازرگانی و نشریه پژوهش های اقتصادی نیز در این جشنواره به عنوان نهادهای پژوهشی برتر علوم انسانی و اسلامی معرفی شدند.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :