گزارشی از انتقاد مدیر کل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش عالی وزارت علوم از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و توضیحات پژوهشگاه حوزه

۲۵ مهر ۱۳۹۰ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۵۴۹۱ اخبار
تعداد بازدید:۴۳۵
دکتر سعید قدیمی مدیر کل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش عالی وزارت علوم در روز های اخیر در گفتگویی با خبرنگاران از بد قولی دو پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حوزه و دانشگاه در بازنگری سرفصل های علوم انسانی خبر داد. این مصاحبه در خبرگزاری های فارس و مهر انعکاس یافت.
خبرگزاری مهر در خبری که روز شنبه 23 مهر منشر کرد چنین آورده بود:
قدیمی به مهر خبر داد:
بدقولی 2 پژوهشگاه در بازنگری علوم انسانی/ سرفصلها به موقع نرسید
مدیر کل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش عالی وزارت علوم، از بد قولی دو پژوهشگاهی خبر داد که قرار بود تا شهریورماه 90 سرفصلهای بازنگری شده علوم انسانی را طبق قرارداد رسمی که با وزارت علوم داشتند، تحویل دهند اما خلف وعده کردند.
سعید قدیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بدقولی دو پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی و حوزه و دانشگاه در عدم تحویل به موقع سرفصلهاییکه طبق قراردادی رسمی می بایست تا شهریورماه تحویل دهند اما این اتفاقنیفتاد، توضیحاتی ارائه داد.
وی در این باره، تاکید کرد: طبق قرار با پژوهشگاهها و دانشگاهها که قراربود سرفصلهای خودشان را به ما بدهند، متاسفانه به موقع عمل نشد، در حالیکهما قرارداد رسمی با آنان داشتیم و یک مقدار این زمان به عقب افتاد.
مدیر کل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش عالی وزارت علوم، با اشاره به بدقولی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در خصوص عدم ارائه به موقع 38 سرفصل علوم انسانی در شهریورماه، اظهار داشت: این پژوهشگاه 38 رشته را بازنگری کرده و قول داده تا پایان مهرماه برای وزارت علوم ارسال کند.
قدیمی اضافه کرد: به محض دریافت این سرفصلها، در اختیار کمیته های تخصصی قرار می گیرند و بعد از ارزیابی در این کمیته ها به شورای عالی برنامه ریزی ارجاع خواهد شد که پس از تصویب، لازم الاجرا برای همه دانشگاهها خواهد بود.
وی از قرارداد دیگری با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خبر داد و گفت: طی قراردادی رسمی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 50 سرفصل را می بایست تا شهریورماه تحویل دهد که متاسفانه این سرفصلها به موقع به دستمان نرسید و بر خلاف قرارداد رسمی که با آنان داشتیم این موضوع عقب افتاد؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به زمان بیشتری نیاز دارد تا سرفصلها را تحویل دهد زیرا روند کار بسیار کند پیش می رود.
به گفته مدیر کل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش عالی وزارت علوم، این پژوهشگاه تاکنون 12 سرفصل را تحویل داده که ابتدا در کمیته های تخصصی بررسی می شود سپس به شورای عالی برنامه ریزی برای تصویب می رود.
قدیمی خاطر نشان کرد: ما طبق قولی که داده بودیم عملاً نتوانستیم پاسخگو باشیم و این برای ما بد شد، چون از طرف خبرنگاران در فشار بودیم و از سوی دیگر به موقع نتوانستیم به افکار عمومی اطلاعات لازم را در خصوص بازنگری این سرفصلها ارائه دهیم.
وی از اعلام آمادگی برخی دانشگاهها برای بازنگری سرفصلهای علوم انسانی خبر داد و افزود: برخی دانشگاهها برای بازنگری سرفصلها اعلام همکاری کردند اما قرارداد رسمی که بتوانیم زمانبندی داشته باشیم با دانشگاهها نداریم. به محض دریافت اطلاعات، حتماً به اطلاع عموم خواهیم رساند.
مدیر کل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش عالی وزارت علوم، خطاب به این دو پژوهشگاه، تاکید کرد: بازنگری سرفصلهای علوم انسانی یک موضوع ملی برای کشور است و مدیران دانشگاهها و پژوهشگاهها باید در اینزمینه فعالتر باشند. یکی از تعهدات قانون برنامه پنجم برای وزارتعلوم بازنگری سرفصلها است و در صدر وظایفی است که به وزارت علوم واگذار شدهاست.
و خبرگزاری فارس هم در همان روز خبر زیر را به نقل از خبرنگار خود منتشر نمود:
قدیمی در گفت‌وگو با فارس خبر داد:
خلف وعده پژوهشگاه‌ها/ سرفصل‌های بازنگری شده علوم انسانی به سال تحصیلی جدید نرسید
خبرگزاری فارس: مدیرکل امور آموزشی وزارت علوم از خلف وعده پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خبر داد و گفت: منابع بازنگری شده علوم انسانی به نیم‌سال اول سال تحصیلی نرسید.
خبرگزاری فارس: خلف وعده پژوهشگاه‌ها/ سرفصل‌های بازنگری شده علوم انسانی به سال تحصیلی جدید نرسید
سعید قدیمی، مدیرکل امور آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه طبق قرارداد می‌بایست تا قبل از آغاز نیم‌سال تحصیلی جدید پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منابع بازنگری شده علوم انسانی را به وزارت علوم ارائه دهند، گفت: متأسفانه پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نتوانستند طبق قراداد عمل کنند و منابع بازنگری شده را به وزارت علوم ارائه دهند.
به گفته وی پژوهشگاه علوم انسانی قرار بود 38 سرفصل رشته و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 50 عنوان کتاب را طبق قرارداد منعقد شده تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید به وزارت علوم ارائه دهند.
مدیر کل امور آموزشی وزارت علوم ابراز امیدواری کرد که منابع و سرفصل‌های بازنگری شده تا آبان‌ماه از سوی پژوهشگاه‌های مذکور به وزارت علوم ارائه شود و سرفصل‌های بازنگری شده به نیم‌سال دوم سال تحصیلی برسد.
وی خاطرنشان کرد: به محض اینکه منابع بازنگری شده از سوی پژوهشگاه‌ها به دفتر امور آموزشی وزارت علوم برسد تحویل گروه‌های تخصصی و شورای تحول وزارت علوم داده می‌شود و پس از تأیید آنها در دستور کار شورای عالی برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد.
قدیمی تأکید کرد که منابع آموزشی مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم لازم ‌الاجراست و امیداوریم منابع بازنگری شده به نیم‌سال دوم سال تحصیلی برسد
پس از انتشار این خبر در خبرگزاری ها پژوهشگاه حوزه و دانشگاه لازم دید توضیحاتی را پیرامون این مسأله مطرح نماید.
 مطابق قرارداد شماره 89/210/3094 مورخ 9/10/1389 فی مابین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و معاونت محترم آموزشی وزارت علوم موضوع قرارداد، آفرینش 40 اثر علمی مطابق شیوه نامه نگارش متون درسی است نه 50 عنوان کتاب یا سرفصل. همچنین برابر ماده 3 قرارداد فوق الاشاره مجری ( پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ) متعهد است حداکثر تا تاریخ 30/8/90 موضوع قرارداد را تحویل دهد. هنوز بیش از یکماه به پایان مهلت ذکر شده در قرارداد باقی مانده است.
با استناد به گزارش های رسمی ارسال شده از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به معاونت محترم آموزشی وزارت علوم، تاکنون بیش از نیمی از طرح ها برابر زمان بندی قراردادشان در جریان اقدام می باشد. که البته تأخیر کارفرمای محترم در پرداخت تعهداتش در طولانی شدن طرح ها مؤثر واقع شده است. نامه نگاری های انجام شده در این خصوص، مستنداً موجود است و از همه مهمتراین که اصولاً آفرینش یک اثر علمی وزین که می خواهد به عنوان منبع درسی استفاده شود نیاز به زمان مناسب دارد و بهتر است از شتاب در این زمینه اجتناب شود.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :