نشست علمی تخصصی نقد کتاب «اصول فقه کاربردی» برگزار شد

۰۷ تیر ۱۳۹۰ | ۱۱:۱۹ کد : ۲۵۵۱۷ اخبار
تعداد بازدید:۸۳۸

گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست علمی تخصصی نقد کتاب اصول فقه کاربردی را با حضور حسین قافی و حجت الاسلام‌والمسلمین سعید شریعتی مولفان کتاب و جمعی از صاحب‌نظران و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار کرد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حسین قافی در ابتدای این نشست ضمن معرفی اجمالی کتاب اصول فقه کاربردی به بیان اهداف و انگیزه‌های مولفان و وجوه تمایز این کتاب با سایر آثار مشابه در این زمینه پرداخت.

وی علم اصول فقه را شیوه صحیح تفکر و استدلال فقهی تعریف کرد و افزود: اصول فقه برای استفاده از آن در قلمرو فقه تدوین شده و مباحث آن بر پایه مبانی کلامی خاص با توجه به هدف و آرمان فقه به رشته تحریر درآمده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در تالیف این کتاب سعی شده است تا قواعد و مسائلی از اصول فقه را که در حقوق کاربرد دارد، با قلمی ساده و روان همراه با مثال های عینی حقوقی، در حد دانشجویان کارشناسی حقوق، تدوین کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین زمان برای تالیف کتاب صرف گردآوری مثال هاشده است افزود: به کار گرفتن قواعد اصول فقه در حقوق نیازمند فهم و تحلیل درست آن و هماهنگ ساختن آن با ویژگی های خاص علم حقوق است  که با گرد‌آوری مثال های عینی حقوقی و تطبیق جزءبه جزء آن‌ها با قواعد اصول فقه، در جهت انتقال بهتر و صحیح تر مباحث به دانشجویان کمک کنیم.

حسین قافی تاکید کرد: فراگیری اصول فقه برای دانستن مبانی و اصولی که یک حکم فقهی از آن‌ها استخراج شده است، لازم است.

وی گفت: قضاوت جزئی از دانش حقوق است و نمی توان گفت که قاضی به علم اصول فقه نیاز دارد اما فردی که علم حقوق را فرا‌ می‌گیرد بدان نیاز ندارد.

این مولف کتاب اصول فقه کاربردی بیان کرد: در کتاب اصول فقه کاربردی تلاش شده است تا قواعد و مسائل اصول فقه با نگرشی ویژه به علم حقوق مطرح گردیده و کاربردهای عملی قواعد اصول فقه در قلمرو حقوق نشان داده شود.

وی خبر داد: این کتب در 3 جلد تدوین شده است که در جلد اول به  مباحث و الفاظ پرداخته شده و اکنون به چاپ پنجم رسیده است. جلد دوم در بررسی ادله و منابع فقه بوده و سومین جلد آن اصول عملیه و تعارض ادله را در خود جای داده است.

در ادامه این نشست مولف دیگر کتاب اصول فقه به تشریح مفهوم فقه و رابطه آن با علم حقوق پرداخت و گفت: اصول فقه آخرین و نزدیک ترین مقدمه مورد نیاز برای فراگیری علم فقه است .

حجت الاسلام‌والمسلمین سعید شریعتی افزود: منظور از فقه که در تحلیل مواد قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نتیجه علم فقه نیست و  فهم گزاره های فقهی نیازی به اصول فقه ندارد اما برای فهم آن بخش از فقه که به استخراج قوانین می‌پردازد، به اصول فقه نیاز است.

وی احتیاج حقوق به اصول فقه را شامل گسستره‌های مختلفی دانست که علم حقوق در آن‌ها جریان دارد و تاکید کرد: تمامی کسانی که به نحوی با حقوق سروکار دارند، نیازمند علم اصول فقه هستند.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدی استاد دانشکده اصول دین به عنوان ناقد و حجت الاسلام والمسلمین دکتر جوان‌آراسته به عنوان دبیر علمی نشست به طرح انتقاداتی پیرامون برخی از استدلالات مطرح شده در کتاب و نیز برخی از مثال‌های ذکر شده در آن پرداخت که مولفان بدان پاسخ گفتند.

گفتنی است در این نشست مدیر و تنی چند از اعضای هیات علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شرکت داشته و به طرح دیدگاه ها و نظرات خود پیرامون کتاب اصول فقه کاربردی پرداختند.

 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :