اطلس شیعه نقد و بررسی می‌شود

۰۴ تیر ۱۳۹۰ | ۱۲:۱۸ کد : ۲۵۵۲۰ اخبار
تعداد بازدید:۷۷۱

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری دانشگاه اصفهان کارگاه نقد کتاب اطلس شیعه را برگزار می‌کند.

منصور داداش‌نژاد امروز در گفت‌وگو با واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه اظهار داشت: این کتاب نخستین اطلس مربوط به تاریخ تشیع و شیعیان و از تالیفات حجت‌الاسلام دکتر رسول جعفریان است که علاوه بر توضیحات متنی حاوی نقشه‌ها، نمودارها، آمارها و جداول گوناگون در باره شیعیان است که به عنوان اثر برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی نیز شناخته شده است.

وی دامنه زمانی مورد بررسی در این کتاب را از آغاز و پیدایش تشیع تا دوره معاصر ذکر کرد و گفت: کتاب اطلس شیعه پراکندگی شیعیان و فعالیت‌های علمی و فرهنگی آنان را در مناطق مختلف تا عصر حاضر مورد بررسی قرار داده و به لحاظ جغرافیایی نیز شامل گزارش‌هایی در باره شیعیان در سرتاسر جهان از جمله امریکا و اروپا است.

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه دانشگاه محور اصلی مباحث مطرح شده در این کارگاه را شامل نقد ساختارعلمی کتاب اعم از فصول، بخش‌ها و محدوده زیر پوشش آن ذکر کرد و بیان داشت: بخش اصلی نقد این کتاب مربوط به ساختار فصول مختلف آن است که دربردارنده مطالبی از جمله چگونگی شکل‌گیری تشیع، تاریخ امامان شیعه (ع)، مکاتب فقهی شیعه امامیه، دولت‌های شیعه در ایران، تشیع عراق، جزیره العرب، آفریقا، هند، پاکستان و افغانستان، ترکیه و قفقاز، اروپا و آمریکا است.

وی سایر محورهای نقد کتاب یادشده را نقد روشمندی و نحوه تجزیه و تحلیل، ادبیات و شیوه نگارش، نقد و بررسی نقشه‌های ترسیمی و اعلام و توصیفات جغرافیایی و نقد و بررسی منابع مورد استفاده عنوان کرد.

داداش‌نژاد در ادامه با اشاره به همکاری گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، موسسه شیعه‌شناسی و دانشگاه‌های تهران و شیراز در برگزاری این کارگاه، خاطرنشان کرد: در این کارگاه حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان مولف کتاب و صاحب‌نظران و اساتید ی از جمله دکتر عبد‌الله ناصری طاهری و‌ دکتر محسن الویری از دانشگاه باقر‌العلوم و حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی، مدیر گروه تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: همچنین دکتر شکر‌الله خاکرند از دانشگاه شیراز،‌ دکتر سید‌احمد‌رضا خضری از دانشگاه تهران،‌ دکتر محمد‌علی چلونگر و دکتر اصغر منتظر‌القائم نیز به دعوت دانشگاه اصفهان در این کارگاه شرکت داشته و به سخنرانی و تبادل نظر خواهند پرداخت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان تاکید کرد: از پژوهشگران، صاحب‌نظران، دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشته‌های تاریخ، شیعه‌شناسی و سایر علاقه‌مندان دعوت می‌شود تا مقالات، ایده‌ها و نظرات خود را با پست الکترونیک به آدرس kargaheamozeshi@yahoo.com ارسال کنند.
کارگاه آموزشی نقد کتاب اطلس شیعه دوشنبه 6 تیر ماه 1390 از ساعت 8تا 12 و 14تا 18 در  دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار میشود.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :