ترجمه ای بودن متون درسی رشته تاریخ و کمبود منابع از مشکلات اصلی تاریخ در ایران هستند

۰۲ تیر ۱۳۹۰ | ۱۲:۳۷ کد : ۲۵۵۲۱ اخبار
تعداد بازدید:۵۳۴

ترجمه ای بودن متون درسی رشته تاریخ و کمبود منابع از مشکلات اصلی تاریخ در ایران هستند

ترجمه ای بودن متون بسیاری از کتاب های درسی رشته تاریخ  و کمبود منابع در رشته تاریخ ایران از جمله عواملی است که عدم تناسب آموخته های دانش آموختگان این رشته را با فرهنگ و مقتضیات بومی به همراه می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضان محمدی در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه با بیان این مطلب گفت: آنچه که امروز به عنوان محتوای درسی تاریخ و به ویژه تاریخ اسلام، آموزش داده می‌شود با دستاوردهای علمی و یافته های پژوهشی جدید منطبق نیست.

وی افزود: بر این اساس بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته از توانایی‌های لازم برخوردار نیستند و گاهی آثاری را پدید می‌آورند که تامین کننده نیازهای اساسی این رشته نیست.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در تشریح مشکلات تحصیل در رشته تاریخ اظهار داشت: در حال حاضر در رشته تاریخ ایران واقعاً با کمبود منابع روبه‌رو هستیم  و حتی متن بسیاری از کتاب های درسی گرایش های مختلف تاریخ و تاریخ اسلام ترجمه کتاب‌های عربی یا لاتین است.

وی تاکید کرد: ترجمه بودن متونی که در مراکز آموزشی به عنوان متن درسی رشته تاریخ تدریس می‌شود باعث عدم تناسب آموخته های دانش آموختگان این رشته با فرهنگ و مقتضیات بومی ما شده است.

ارتقای وضعیت آموزش در رشته ی تاریخ در گرو ارتباط آموزش با پژوهش

حجت الاسلام‌والمسلمین محمدی ارتقاء وضعیت آموزش در رشته تاریخ را مستلزم گسترش ارتباط بین بخش آموزش و پژوهش دانست و گفت: ضرورت اصلی این است که جدیدترین یافته‌های پژوهشی در گرایش های مختلف علم تاریخ به بخش آموزش منتقل شود.

وی تصریح کرد: شرایط علمی کشور اقتضا می‌کند که دانش‌آموختگان تاریخ نیازهای آموزشی این رشته را به بخش پژوهش منتقل کنند تا به کمک تجربه های آموزشی و با انجام پژوهش های جدید و کاربردی، متون درسی مناسب و درخور شان علمی کشور تدوین شود.

تدریس سلیقه ای مخرب است

این پژوهشگر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن انتقاد از تدریس سلیقه ای در بیشتر مراکز آموزشی بیان کرد: در آموزش سلیقه ای اسلوب و روش استاندارد و تعریف شده‌ای وجود ندارد و این در حالی ست که برخورداری از روش‌شناسی مناسب و کارآمد در تاریخ چه در حوزه آموزش و چه در حوزه پژوهش امری بسیار ضروری است و الگوهای آموزشی و پژوهشی مفید و موثری را به وجود می آورد.

تشکیل هسته ارزیابی پیوسته متون درسی در رشته تاریخ

وی در تشریح دیدگاه خود پیرامون راهکارهای حل مسائل و مشکلات متون درسی رشته تاریخ خاطرنشان کرد: برای تحول در روند جاری پیش از هر چیز بایستی متون موجود به صورت آرام و پیوسته مورد ارزیابی و بازبینی قرار گیرند و لازمه این کار آن است که یک هسته از مراکز آموزشی و پژوهشی تشکیل شود تا مباحث آموزشی را کاربردی و روش‌مند و با اسلوب پیش ببرند.

بهره گیری از دیدگاههای متخصصان در موضوعات میان رشته ای

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: همچنین باید در موضوعات و مسائل میان‌رشته‌ای نیز از نظرات و دیدگاه‌های متخصصان هر رشته بهره گیرند تا امکان بازاندیشی، تحول و پویایی در علم تاریخ به وجود آید.

وی در پایان گفت: بیش از نیم قرن است که رشته های مختلف تاریخ در دانشگاه های ایران وجود دارد و تالیف آثار درسی تالیفی در این رشته از قریب سه دهه پیش آغاز شده است و با این حال شماری از اعضای هیات علمی رشته تاریخ از نخبگان و دانشمندان هستند و شهرت بین‌المللی دارند.

 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :