نشست علمی «مبانی صحابه شناسی از منظر علامه عسگری و صحابه نگاران» برگزار شد

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۰۸:۳۱ کد : ۲۵۵۴۱ اخبار
تعداد بازدید:۴۷۷

سیزدهمین نشست علمی جشنواره علامه عسگری با عنوان «مبانی صحابه شناسی از منظر علامه عسگری و صحابه نگاران» از سوی انجمن تاریخ پژوهان حوزه و گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد و طی آن حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدرضا هدایت پناه، به ایراد سخن پرداخت.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، این عضو هیات علمی پژوهشگاه در ابتدا با بیان توضیحاتی پیرامون دانش صحابه‌نگاری و  تاریخچه اجمالی آن گفت: صحابه نگاری بحث بسیار گسترده ای است که اصول و فروع زیادی را به خود اختصاص داده است و بیش از ده قرن است که اندیشمندان اهل سنت بر روی آن کار کرده اند.

وی با اشاره به اینکه دانش صحابه شناسی دانشی مستقل در کنار علوم درایه و رجال قرار گرفته است، ادامه داد: امروز این دانش حوزه های مطالعاتی گوناگونی دارد که خود اهل سنت هنوز آن را کشف نکرده اند.

وی افزود: این دانش در بین شیعیان غریب است و علامه عسگری در زمانی به این دانش سرکشید که بسیاری آن را خوش نمی داشتند.

حجت الاسلام‌والمسلمین دکترهدایت‌پناه با اشاره به اینکه دانش صحابه نگاری در بین اندیشمندان اهل سنت بسیار رونق گرفته است و پیشرفت داشته است، بیان داشت: باید اذعان داشت که شیعه بنیان گذار دانش صحابه نگاری است و ابو عبیده ابی رافع نخستین کتاب را در مورد صحابه شناسی نوشته است.

وی با اشاره به اینکه علامه عسگری توانست ابتکارات قابل قبولی در این دانش ایجاد کند،ادامه داد: علامه مدعی شد که لایه های زیرین این دانش باید تغییر کند و مدعای او به گونه ای است که یک تحول اساسی در این دانش ایجاد می کند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :