امسال بیشترین میزان فروش به کتاب های تاریخ، علوم تربیتی و علوم قرآنی اختصاص دارد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۸ کد : ۲۵۵۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۴۶۵

گزارش بازدید از غرفه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران


حتماً باید آمد و نمایشگاه کتاب تهران را دید. پیر، جوان ، زن  و مرد و حتی کودک ، خوابیده بردستان پدر یا مادر، از همه  قشر، استاد، دانشجو، روحانی، خانه دار، کاسب و کارمند،  همه آمده‌اند تا از بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دیدن کنند. امسال از 14 تا 24  اردیبهشت ماه معرکه‌ای برپا است در مصلی تهران. محل برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که با سابقه 23 دوره برگزاری یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های بین المللی در سراسر جهان است. حضور بیش از 2 هزار ناشر داخلی و 1700 ناشر خارجی در فضایی بیش 120 هزار متر مربع  و  پیش بینی بازدید بیش از 4 میلیون نفر از این نمایشگاه، اعتبار فوق العاده ای به آن بخشیده و دست کم در خاورمیانه  جزو اولین هاست.

انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این دوره از نمایشگاه به رسم سنت هرساله، با تهمیدات فراوانی که از مدت‌ها قبل تدارک دیده بود؛ شرکت نموده است و غرفه آن در بخش ناشران دانشگاهی سالن 20 قسمت B   قرار دارد. همکاران ما در غرفه پژوهشگاه روزهای پرکاری را می‌گذرانند. برای تهیه گزارش سری به غرفه پژوهشگاه می‌زنیم و با سید حسین مرتضوی کارشناس مسئول چاپ وانتشارات پژوهشگاه به گفتگو می‌نشینیم. مرتضوی می گوید: امسال نسبت به سال‌های گذشته تعداد بازدید کنندگان از غرفه پژوهشگاه بیشتر است و تقریباً روزی 500 تا 700 نفر بازدید کننده داریم به گونه ای که تا به امروز  که 5 روز ازآغاز نمایشگاه می‌گذرد میزان فروش بیشتر از میزان کل فروش سال گذشته است که البته شاید اختصاص فضای بزرگتر و بهتر به غرفه پژوهشگاه در نمایشگاه امسال و یا افزایش تبلیغاتی که شده است باعث افزایش فروش شده باشد و تاکید می‌کند که عناوین و محتوای آثار نیز امسال برای مخاطبان جذاب‌تر شده است .

وی خاطرنشان می‌سازد: بیشترین میزان فروش به کتا‌ب های  تاریخ و علوم تربیتی و علوم قرآنی اختصاص دارد و بعد آثار گروه حقوق و سایر گروه‌ها؛ بیشتر بازدید کنندگان از غرفه را دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند و طلاب کمتر در بخش ناشران دانشگاهی و به تبع در غرفه پژوهشگاه حضور پیدا می کنند.

ایشان دلیل توجه و خرید آثار پژوهشگاه توسط دانشگاهیان را عناوین جذاب و محتوای غنی آثار پژوهشگاه می‌داند و می‌گوید که برخی از اساتید دانشگاه اعتماد ویژه‌ای به آثار پژوهشگاه دارند چرا که معتقدند این آثار ماحصل تحقیق در زمینه اسلامی و بومی‌سازی علوم انسانی است و حرف‌های تازه و بدیعی درآن یافت می‌شود.

کارشناس مسئول انتشارات پژوهشگاه این انتقاد را که برخی از عناوین انتخاب شده برای آثار منطبق با سرفصل دانشگاهی نیست، مطرح می‌کند و بیان می‌دارد که باید در این زمینه کمی دقت بیشتری به خرج داد تا مخاطب در نگاه اول پی به محتوای کتاب ببرد و ناگزیر نباشد که تورقی کرده و بعد متوجه شود که محتوای کتاب با سرفصل‌های دانشگاهی یکی است.

وقتی از او درباره حضور مسئولان پژوهشگاه در غرفه سئوال می‌شود ، با کمی ناراحتی می‌گوید:  تا به امروز که پنجمین روز از ایام نمایشگاه است هیچ یک از مسئولان عالی پژوهشگاه سری به غرفه پژوهشگاه نزده‌اند.

مرتضوی  همچنین از پشتیبانی خوبی که امسال از انتشارات شده است رضایت کامل دارد و می گوید بحمدالله امسال با هماهنگی که با معاونت توسعه پژوهشگاه انجام شد مشکلی در این زمینه نداریم.

باران بهاری که امروز در تهران باریده است  نسیم خنکی را در فضای نمایشگاه به همراه آورده و روحیه  گردش در فضایی که معطر به عطر  یار مهربان است را دو چندان می کند و حیف است که فرصت را ازدست داده و  گشت و گذاری درا ین گلعذار فرهنگی نکنیم؛ با همه خستگی که از صبح تا به‌حال در وجود‌مان انباشته شده است گفتگو با همکاران حاضر در غرفه را به پایان می‌بریم  و با گرفتن چند قطعه عکس می‌رویم دنبال مغتنم شمردن فرصت.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :