گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست خودگروی اخلاقی را برگزار کرد

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۲:۳۲ کد : ۲۵۵۵۴ اخبار
تعداد بازدید:۴۰۴

 

نشست علمی خودگروی اخلاقی از سوی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ابتدا حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترعلی شیروانی، عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به معرفی طرح پژوهشی خود با عنوان «خودگروی اخلاقی» پرداخته و ضمن بیان توضیحاتی در این زمینه، گفت: در این نشست اخلاقی می‌خواهیم نظریه خودگروی اخلاقی را با توجه به مباحث دینی مقایسه و سنجش کنیم.

وی پس از ذکر اهداف و دلائل پرداختن به این موضوع، افزود: خودگروی به معنای این است که هر فرد به خاطر نفعی که عائدش می‌شود به رفتارهای اخلاقی دست می‌زند و این مصالح شخص است که تعیین کننده اخلاقی بودن فعل است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترعلی شیروانی گفت: مدعای ما این است که می توان با تغیبرات و اصلاحاتی نظریه خودگروی اخلاقی را در علوم اسلامی شناسایی کرد و حتی می توان آن را به حکمای اسلامی نسب داد.

عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: خودگروی اخلاقی با حسن و قبح عقلی که امامیه پذیرفته است منافات ندارد.

وی اضافه کرد: نظریه خودگروی اخلاقی ریشه در نظریه های فارابی و ابن سینا دارد و  در باب مکاتب اخلاقی می توان دیدگاه های حکمای اسلامی را جای داد.

سپس دکتر محسن جوادی، استاد دانشگاه قم به عنوان یکی از ناقدان این نشست، به نقد مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: خودگروی بحث پیچیده و دشواری است و ریشه در سنت ما دارد و مهم تر از آن این است که نمی توان بحث را در ناحیه تعریف عنوان کرد چرا که خودگروی تنها در بحث ملاک وارد می‌شود.

ناقد دیگر این نشست علمی تخصصی دکترمنصور نصیری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود که در نقد طرح یادشده گفت: نظریه پرداز به دلیل اینکه تعریفی از خودگرایی مطرح نکرده است به مشکلات زیادی دامن زده است.

وی ادامه داد: خودگروی در آثار فلاسفه تعریف شده است و ما نمی‌توانیم بدون این توجه به آن، احتمال‌های خود را بر تعریف تحمیل کنیم.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :