نشست علمی «تدوین الگوی مدیریت اثربخش مسجد» برگزار شد

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۰ کد : ۲۵۵۵۵ اخبار
تعداد بازدید:۴۲۰

نشست علمی «تدوین الگوی مدیریت اثربخش مسجد» از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

   به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در این نشست ابتدا رسول عباسی، دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ضمن تشریح این طرح پژوهشی ضعف آشنایی ائمه جماعت به علم مدیریت و مشاوره، توجه بیشتر به سخنرانی و خطابه تا مدیریت مسجد را از جمله مهم‌ترین دلایل پژوهش در این زمینه عنوان کرد.

   وی بررسی آسیب های نظیر  داشتن روحیات ریاست‌طلبانه و قدرت‌طلبانه و رفتار برخی اعضای هیأت امناء در مساجد و ضعف نیت خدمتگزاری، عدم آشنایی کامل به تقدس مساجد و جایگاه آن در دین اسلام، عدم آشنایی کامل و ضعف در رعایت آداب حضور و آداب نماز جماعت و خارج شدن مسجد از نماد نظم و زیبایی را از مهم‌ترین دلائل خود در پرداختن به این طرح پژوهشی ذکر کرد.

   این پژوهشگر علم دینی خاطرنشان کرد: وضعیت کم‌رونق مساجد ما را بر آن داشت که از زاویه علم مدیریت به تدوین این برنامه پرداخته و نقش مدیران را در مساجد مورد ارزیابی قرار دهیم.

   سپس دکتر تسلیمی، استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به طرح تدوین الگوی مدیریت اثربخش مسجد، خواستار انجام اقدامات لازم در خصوص بهتر اداره شدن و اثربخش‌تر شدن مسجد شد و گفت: جذابیت یک مسجد تابع نقش اول آن یعنی امام جماعت است؛ از این‌رو لازم است این عملکرد در یک دارالتجزیه، احصاء و ارزیابی شود.

   وی با بیان این‌که این طرح با توجه به بررسی که از منظر یک تحقیق پیمایشی و توصیفی تجویزی از بین خبرگان و صاحب‌نظران به عمل آمده است، گفت: در این طرح مانند هر واحد فعال اجتماعی که هدف و انتظاری را دنبال می‌کند، دو ظرفیت قابل بررسی، تکیه و تأکید است.

   این استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به تعریف و مختصات مسجد، افزود: مسجد به طریق اولی ظرفیتی دارد و این ظرفیت در این فضا تعریف شده است که اگر این ظرفیت اسمی به طور کامل به ظرفیت فعلی(بالفعل) تبدیل شود، جایگاه و کارکرد اصلی خود را باز می‌یابد.

   دیگر سخنران این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترجوان آراسته عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بود که با اشاره به مقاله خود با عنوان «کارکرد مسجد در حکومت نبوی(ص)» که چند سال پیش در فصلنامه حکومت اسلامی به چاپ رسیده بود، خواستار تحقیق بر روی مساجد شیعیان و اهل سنت شد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :