انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب «بهداشت‌روانی» را منتشر کرد

۳۰ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۹:۳۴ کد : ۲۵۵۶۰ اخبار
تعداد بازدید:۴۶۶


کتاب «بهداشت روانی، با نگرش به منابع اسلامی» از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، به قلم حجج اسلام‌والمسلمین محمدرضا‌سالاری‌فر، محمدصادق شجاعی، سیدمهدی موسوی‌اصل و محمد دولتخواه منتشر شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دیدگاه کلی کتاب بر مبنای آن است که نهضت بهداشت‌روانی در قرن بیستم را از تأثیرگذارترین نیروهای اجتماعی می‌داند که به پیشگیری از اختلالات روانی به جای مراقبت و درمان صرف آنها متمرکز شد.

نویسندگان کتاب بهداشت روانی معتقدند که این نگاه جدید، سلامت روانی را فراتر از نبود بیماری تلقی می‌کند و به دنبال تحول و انسجام شخصیت انسان‌ها و شکوفایی استعدادهای آنان است.

نخستین فصل کتاب، تعاریف و حوزه‌های بهداشت روانی را بررسی می‌کند و الگوی زیستی روانی اجتماعی معنوی را مبنای سلامت روانی می‌داند.

در فصل دوم، روی‌آوردهای روان‌شناختی، اخلاقی و دینی به شخصیت سالم بررسی شده و شخصیت سالم در قالب سه رابطه سالم و سازگار فرد با خداوند، خویش و دیگران تعریف می‌شود که رابطه فرد با خداوند، وحدت‌بخش و انسجام دهنده جنبه‌های مختلف وجودی اوست.

فصل سوم نقش نیازها به ویژه نیازهای معنوی در سلامت روانی را بررسی کرده و در فصل چهارم و پنجم نیز به نقش اعتقادات و رفتارهای دینی در بهداشت روانی پرداخته شده است.

 در فصل ششم عوامل مخل سلامت روانی از جمله گناه بررسی شده و  فصل هفتم، هشتم و یازدهم نیز دربردارنده بررسی روابط با خانواده و سایر مردم و مسائل اقتصادی نهادهای اجتماعی می‌باشد.

فصل نهم به جنبه‌های زیست محیطی و فناوری بهداشت روانی و فصل دهم به نقش یادگیری و نهاد آموزش و پرورش در بهداشت روانی می‌پردازد.

کتاب «بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی» در گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تالیف و تدوین گردیده و چاپ نخست آن در 600 صفحه، زمستان 1389از سوی انتشارات پژوهشگاه با همکاری سازمان مطالعه و تدویت کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت)، با قیمت 6900تومان منتشر شده است.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :