سومین همایش مالیات‌های اسلامی برگزار شد

۱۹ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۳:۰۵ کد : ۲۵۵۷۳ اخبار
تعداد بازدید:۵۴۴

سومین همایش مالیات های اسلامی با عنوان «همگرایی مالیات‌های اسلامی و مالیات‌های موجود و جدید» با حضور جمعی از اندیشمندان حوزه و دانشگاه و مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور در دانشگاه مفید برگزار شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، این همایش توسط سازمان امور مالیاتی کشور و دانشگاه مفید، با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انجمن اقتصاد ایران و انجمن علمی  اقتصاد حوزه علمیه قم برگزار شد.

در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیرخادم علیزاده، معاون پژوهشی دانشگاه مفید در سخنانی کوتاه با تقدیر از برگزاری این همایش، خواستار تحقق اندیشه دینی و اسلامی در بخش اقتصاد و به ویژه مالیات‌ها شد.

در ادامه سیدکاظم صدر، دبیر علمی همایش به ارائه گزارشی از روند برگزاری آن پرداخت و با بیان این‌که فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی با وجود حمایت‌های بسیار، ادامه پیدا نمی‌کند، تداوم یک سنت علمی را قابل تقدیر دانست.

وی افزود: امسال 42 خلاصه مقاله به سومین همایش مالیات‌های اسلامی ارسال شد که پس از تصویب 37 خلاصه مقاله، شش مقاله برای ارائه و 21 مقاله برای چاپ انتخاب شد که البته نسبت به سال گذشته 65 درصد رشد داشته است.

سومین همایش مالیات‌های اسلامی با برگزاری دو نشست و یک میزگرد علمی کار خود را دنبال کرد که در این میزگرد علمی، جایگاه کمک‌های خیریه در محاسبه مالیات، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن آقانظری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی، مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو کمیته علمی و کمیته داوران این همایش، از جمله سخنرانان میزگرد یادشده بود.

گفتنی است؛ حجت‌الاسلام‌والمسملین علیرضا لشکری، پژوهشگر و عضو هیات علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز مقاله‌ای با عنوان «بررسی جایگاه عدالت در مالیات‌های اسلامی و مالیات بر ارزش افزوده در ایران» در این همایش ارائه داد که به بررسی دو مقوله عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه درآمدها در نظام مالیاتی کشور، به ویژه با اجرای مالیات بر ارزش افزوده پرداخته است و بر تمرکز بیشتر نظام مالیاتی بر کارایی بیشتر در کسب درآمدهای مالیاتی و محول کردن اهداف توزیعی به بخش‌های دیگر نظام اقتصادی تاکید دارد.       

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :