نشست علمی رابطه معرفت و جامعه از دیدگاه علامه طباطبایی برگزار شد

۱۷ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۰:۲۸ کد : ۲۵۵۷۶ اخبار
تعداد بازدید:۶۳۵
گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،  نشست علمی تخصصی «رابطه معرفت و جامعه از دیدگاه علامه طباطبایی‌(ره)» را با هدف تشریح مفهوم معرفت و جامعه در اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) و ارتباط میان آن‌ها از دیدگاه ایشان، برگزار کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در این نشست، حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین حسین اژدری‌زاده، پژوهشگر گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به ارائه طرح پژوهشی خود در زمینه رابطه معرفت و جامعه پرداخت.
وی وجود بخشی از حوزه معرفت‌شناسی را زمینه مناسبی برای ورود جامعه‌شناسانی که دغدغه مباحث معرفت‌شناسی دارند، ارزیابی کرد و افزود: نظریه اعتباریات علامه طباطبایی‌(ره) به عنوان یک فیلسوف مسلمان و شیعه نقطه عطف این مباحث را تشکیل می‌دهد.
این پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: آنچه علامه طباطبایی‌(ره) در اعتباریات مطرح می‌فرماید که معرفت‌های اعتباری، معرفت‌هایی است که پایه تمدن بشری است هنوز هم جای تحقیق و تامل بسیار دارد و در حوزه مباحث معرفت‌های اعتباری می‌توان به بررسی بیشتر آن پرداخت.
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا با بیان این‌که معرفت به صورت صوری با مسایل اجتماعی و جامعه در ارتباط است، ابراز داشت: اگرچه ارتباط محتوای معرفت با جامعه به صورت صوری در اندیشه علامه طباطبایی‌(ره) وجود دارد، اما این جزئیات مسأله ارتباط جامعه و معرفت را از دید ایشان حل نمی‌کند.
وی تصریح کرد: یکی از بدیهیات این است که علامه طباطبایی‌(ره) به این ارتباط آن هم در ظاهر اعتقاد داشته است، اما برای این‌که بخواهیم بگوییم علامه طباطبایی‌(ره) جامعه و معرفت را به صورت کلی و محتوایی با هم در ارتباط می‌دانسته، نیاز به بحث و بررسی بیشتری دارد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: باید به این نکته توجه کرد که در فلسفه اسلامی برخلاف فلاسفه غربی جریان جامعه‌شناسی و معرفت‌شناسی یک جریان رئالیستی است و هر نوع اندیشه دینی به عقیده علامه طباطبایی‌(ره) باید منطبق با رئالیسم باشد.
وی با بیان این‌که نسبت‌هایی که در برخی موارد به علامه طباطبایی‌(ره) داده شده جای بحث فراوان دارد، اعتقاد علامه طباطبایی‌(ره) به نسبی‌گرایی در ادراکات حس را مورد اشاره قرار داد و گفت: نسبیت در صدق، نسبیت در بیان، نسبیت در روش و مانند آن را به سادگی و بدون بررسی‌های کامل نمی‌توان به علامه نسبت داد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژدری‌زاده در پایان این نشست به دفاع از دیدگاه خود پرداخت و با بیان این‌که برخی مباحث از نزدیک به جامعه‌شناسی معرفتی مرتبط می‌شود و به صورت محتوا در می‌آید، گفت: پرداختن به اعتبارات از ضروریات جامعه علمی است.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :