نشست علمی تخصصی «زندگانی دوازده امام (ع) در جریان‌های تاریخ‌نگاری اهل سنت» برگزار شد

۳۰ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۰:۰۹ کد : ۲۵۵۸۶ اخبار
تعداد بازدید:۴۹۰

 

 

گروه تاریخ پ‍ژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مشارکت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدرسه عالی تاریخ، ادیان و مذاهب جامعه المصطفی(ص) العالمیه نشست علمی تخصصی «زندگانی دوازده امام (ع) در جریان‌های تاریخ‌نگاری اهل سنت» برگزار کرد.

در این نشست دکتر منصور داداش‌نژاد عضو هیات علمی و مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه با اشاره به اهمیت و جایگاه این نگارش ها برای شیعیان به چرایی پدید آمدن این نگارشها، روند گسترش آن و وامداری منابع شیعی و اهل سنت از یکدیگر پرداخت.

وی با دسته بندی این نوشته ها به منابع مستقل و منابع غیر مستقل، ضمن پی گیری جریان‌های حاکم بر این کتاب‌ها به خطوط کلی حاکم بر نگارش های اهل سنت از جمله حفظ موقعیت صحابه و نگاه به ائمه با عنوان «علمای ابرار» اشاره نمود و تفاوت شیعیان و اهل سنت را نه در نقل فضائل ائمه بلکه در فهم مقصود اصلی آنها دانست.

دکتر داداش‌نژاد در ادامه طیف ها و جریان های نگارش اهل سنت را در چهار گروه «خط اعتدالی»، «کاملا همسو»، «خط سلفی» و «خط تصوف» تقسیم‌بندی کرده و در ادامه به نشانه‌ها، وجوه تمایز، زمینه‌های تاریخی بر‌آمدن و نمایندگان هر یک از این گفتمان‌ها و جریان‌های نگارش، پرداخت.

 

 

 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :