نشست علمی- تخصصی «الگوی پیشنهادی اسلام در بهره‌برداری از انفال و منابع طبیعی» برگزار شد

۲۵ دی ۱۳۸۹ | ۱۴:۱۲ کد : ۲۵۶۰۹ اخبار
تعداد بازدید:۴۲۱
    به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست علمی- تخصصی «الگوی پیشنهادی اسلام در بهره‌برداری از انفال و منابع طبیعی» را با هدف تبیین جایگاه درآمدهای ناشی از منابع طبیعی در منابع و درآمدهای دولت بر اساس مبانی دینی، با ارائه ایمان حقیقی و نقد حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن آقانظری و حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌دکتر سید کاظم رجایی از ساعت 10 تا 12 روز پنجشنبه 23/10/89 در اتاق جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه واقع در بلوار دانشگاه شهرک پردیسان قم، برگزار کرد.
    حقیقی در این نشست ابتدا به بررسی نظرات دین در خصوص نحوه اختصاص منابع درآمدی در جهت انجام وظایف و تعهدات دولت پرداخته و سپس با تشریح امور عمومی یا وظایف و تعهدات دولت، به منابع درآمدی دولت اشاره کرد.
   وی گفت: هرچند به طور کلی مالیات منبع اصلی تامین مالی امور عمومی تلقی می‌شود اما منابع دیگری نیز در دسترس قرار دارد که مهم‌ترین آنها وجوه شرعی و دارایی‌ها و منابع تحت اختیار دولت هستند.
   این پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ادامه داد: علاوه بر انواع مختلف مالیات، منابع دیگری نیز در جهت تامین مالی امور عمومی در اختیار دولت‌ها قرار دارد که دو دسته عمده این منابع را می‌توان به عنوان دارایی‌های زیست محیطی (منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر) و میراث فرهنگی تقسیم‌بندی نمود.
   وی افزود: دولت می‌تواند با بهره‌برداری از منابع طبیعی از درآمد حاصل استفاده نماید و این امکان وجود دارد که با وضع عوارض و مالیات بر بهره‌برداران از یک سو یا فروش مجوزهای برداشت از سوی دیگر، از این محل درآمد داشته باشد.
   حقیقی همچنین گفت: آنچه در این تحقیق محور اصلی بحث را تشکیل می‌دهد، محل صرف درآمد ناشی از منابع طبیعی و محیط زیست بر اساس متون دینی است و سوال اصلی این است که آیا می‌توان از این درآمدها برای تامین مخارج هزینه‌های جاری دولت استفاده کرد؟ آیا می‌توان این درآمدها را در برنامه‌های فقرزدایی به کار گرفت؟ آیا برای این منابع درآمدی مصارف خاصی اندیشیده شده است یا اینکه در همه امور عمومی قابل استفاده‌اند؟
   وی در ادامه نشست با مروری بر درآمدها و هزینه‌های عمومی مجاز دولت بر اساس متون دینی به روش‌های مجاز برداشت از منابع طبیعی در فقه اشاره نمود.
   در پایان حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن آقانظری و حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌دکتر سید کاظم رجایی به عنوان ناقدان این نشست به ارزیابی مطالب مطرح شده و بیان نقاط قوت و ضعف آن پرداختند.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :