پژوهش کالای وارداتی نیست

۱۲ دی ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۰ کد : ۲۵۶۱۲ اخبار
تعداد بازدید:۴۳۹
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از ستاد خبری هفته پژوهش قم، حجت الاسلام‌والمسلمین حسن‌آقانظری در نشست تخصصی «رویکردهای نوین توسعه پژوهش استان قم» که در حاشیه مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم  برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: پژوهش کالای وارداتی نیست، بلکه باید از درون جامعه بجوشد و استعداد نیروی انسانی در راستای توسعه و پیشرفت جامعه به خدمت گرفته شود تا در صورت امکان دانش فنی خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم.
وی با بیان اینکه پژوهش و تولید علم ضامن حیات واقعی جامعه است، گفت: باید پژوهش در راه پیشرفت کشور به کار گرفته شود.
رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: جامعه‌ای که تولید علم می‌کند، می‌تواند از راه صادرات دانش، زمینه‌های عقب ماندگی را پشت سر گذاشته و از فقر در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... فاصله بگیرد.
وی با اشاره به موفقیت‌های چشمگیر دانش‌آموزان قمی ابراز داشت: نیروی انسانی عامل و شاخصی است که در برنامه‌های پژوهشی به عنوان اولویت به آن نگریسته می‌شود.
آقانظری بیان داشت: نظام آموزشی ما به دلیل رویکرد حفظ مطالب، همسو و هماهنگ با پژوهش نیست، در حالیکه آشنایی با روش پژوهش حرف اول را می‌زند.
این پژوهشگر برتر حوزه با بیان اینکه مراکز و نهادهای پژوهشی جزیره‌ای عمل می‌کنند، افزود: مراکز پژوهشی حوزوی و دانشگاهی ما با وجود کثرت تعداد، ارتباطی با یکدیگر ندارند.
مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین خواستار نزدیکی و تعامل موسسات حوزوی و دانشگاهی به یکدیگر شد و بیان داشت: باید ضمن جلوگیری از موازی کاری، نسبت به ساماندهی پژوهش‌ها و امکان استفاده از دستاوردها و تجربیات متقابل حوزه و دانشگاه اهتمام کرد.
 
 
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :