دوره دکتری پژوهش‌محور به زودی در برخی از دانشگاه‌ها اجرا خواهد شد

۰۸ آبان ۱۳۸۹ | ۱۰:۴۸ کد : ۲۵۶۵۱ اخبار
تعداد بازدید:۴۱۵
 
دکتر مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ضمن بازدید از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست مشترک با مسئولان پژوهشگاه، از اجرای آزمایشی دوره دکتری پژوهش‌محور در برخی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها خبر داد.
     به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، وی با اشاره به ضرورت حرکت از دوره‌های تحصیلات تکمیلی آموزش‌محور به دوره‌های پژوهش‌محور به ویژه دوره دکتری، حل یک مساله خاص را، محور پژوهش در تمام دوره دکتری عنوان کرده و آن را در جهت تولید علوم جدید، رفع نیازهای کشور و تربیت پژوهشگران و اساتید مجرب، موثر و کارآمد دانست.
    دکتر مهدی‌نژاد نوری ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بازسازی علوم انسانی، اختصاص تمامی استعدادهای این پژوهشگاه را به امر اسلامی و بومی‌سازی علوم انسانی با توجه به منویات مقام معظم رهبری، خواستار شد.
    در این دیدار قائم‌مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اهم فعالیت‌های پژوهشگاه در امر اسلامی‌ و بومی‌سازی علوم انسانی، تعداد آثار منتشره پژوهشگاه در این زمینه را 170 عنوان کتاب و 5 نشریه علمی معتبر عنوان کرد.
   حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، 3 مرحله لازم در امر تحول علوم انسانی را این‌گونه تشریح کرد: دست‌یابی به شاخص‌های تحول در علوم انسانی، تدوین سرفصل‌های متناسب با شاخص ها و تهیه محتوا و متون لازم برای سرفصل‌های تدوین شده و اصلاح متون فعلی .
   وی تقویت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را به عنوان یکی از مراکز حساس و قدیمی در بازسازی علوم انسانی، موجب رشد تولید علوم‌ انسانی اسلامی و بومی دانست و ارتقاء اعتبارات عمرانی و پژوهشی، افزایش سهمیه استخدامی اعضای هیات علمی و کارکنان و توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی را از جمله نیازهای مهم پژوهشگاه ذکر کرد.
   در ادامه رییس پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن بیان توضیحاتی پیرامون تاریخچه فعالیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نخستین تلاش‌ها در جهت بازسازی علوم انسانی، هرگونه اقدام شتاب‌زده در زمینه تحول علوم انسانی را موجب آسیب رساندن به این علوم و فاصله گرفتن از هدف مطلوب دانست.
    حجت الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد غروی بازسازی علوم انسانی بر اساس اقتضائات اسلامی و بومی را نیازمند سه اقدام مهم دانست و نخستین آن‌ها را شناسایی وضعیت یک علم در دنیا، آگاهی از دانش روز سایر کشورها در آن رشته‌ و شناخت اساتید، صاحب‌نظران و مکاتب موجود در آن رشته، عنوان کرد.
   وی دومین اقدام مهم در این زمینه را پژوهش صحیح، کنکاش عالمانه و دست‌یابی به نظریات جدید و سومین اقدام لازم را تربیت اساتید آگاه و اندیشمند، برای تدریس و نشر این علوم، دانست.
   رئیس پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه، خواهان توجه جدی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به این سه اقدام، در تحول علوم انسانی شد.
   سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حکیمیان معاونت پژوهش و آموزش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از تصمیم پژوهشگاه برای ترجمه آثار پژوهشگاه به زبان‌های عربی و انگلیسی و نیز راه‌اندازی کتابخانه مجازی و جمع‌آوری کتب و مقالات روز ایران و جهان با موضوع علوم انسانی، خبر داد و حمایت هرچه بیشتر وزارت علوم تحقیقات و فناوری را در این‌باره خواستار شد.
   گفتنی است در این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌آقانظری رییس پژوهشکده علوم اجتماعی، دکتر عبداله توکلی معاونت توسعه مدیریت و منابع و حجت الاسلام و المسلمین محمود نوذری مدیر گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز به بیان نظرات خود پرداخته و برخی از مشکلات و نیازهای پژوهشگاه را در امور پژوهشی و اجرایی یادآور شدند.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :