هرم پروژه عمرانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه استعاره‌ای از معنای کاوش و خیزش به سمت تعالی است

۰۱ آبان ۱۳۸۹ | ۰۸:۵۵ کد : ۲۵۶۵۶ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۲
زبان هنر و علم معماری همان زبان توانا و گویای احجام و اشکال است و این چیزی نیست مگر مفاهیم و الهاماتی که این پدیده‌ها به عالم اطراف و پیرامون خود منتقل می‌کنند.همان‌گونه که اشکال و احجام اقلاطونی خاصیت‌ها و قابلیت‌های متفاوتی دارند، تداخل، ترکیب و یا سازمان‌دهی‌های متنوع آنها‌ نیز القاء کننده و آفریننده مفاهیم و حالات مشابه ‌اند. بنابر این انتخاب و نوع به‌کارگیری اشکال و احجام و حتی اعمال دخل و تصرف دنباله‌روی از هدف و مسیر خاصی با توجه به قصد و ممهارت طراح، همان پیام معماری و سخن‌ نهفته آن است.
پروژه عمرانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در شهرک پردیسان در حدود 10 کیلومتری شهر مقدس قم قرار دارد. طرح فوق یک مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی در علوم انسانی است که در منطقه عملکردی آموزش عالی شهرک احداث گردیده است.
اصولا تحقیق به منزله خمیرمایه اصلی ابداعات و فعالیت‌های علوم مختلف و فرهنگ و تمدن جامعه و به مثابه قوه محرکه در کلیه سطوح و لایه‌های زندگی بشر مانند سطوح فکر و اندیشه، منطق، پندار و مذهب آدمیان، نیازمند بنیان‌سازی و در پیش گرفتن راهبردهای استوار و پویا برای حرکت به سمت تعالی در دو مقیاس فرد و جامعه می‌باشد.
با این مقدمه و توضیحات فوق در این پروژه استفاده از حجم و نمادی که الهام‌بخش تعالی و القاءکننده صعود به سمت اوج بوده و یادآور الگوهای معماری سنتی و عناصر مختلف آن همانند شبستان‌ها، گنبدهای متنوع و به خصوص گنبدهای هرم‌گونه و چند وجهی با نام «رک» بود که می‌بایست به صورت خلاصه شده و سمبولیک از کلیشه‌های معماری اسلامی و سنتی این مرز و بوم استخراج وو مورد استفاده قرار می‌گرفت.
بنابر این برای رسیدن به این منظور از یک حجم هرم‌گون منتظم مربع‌القاعده که تداعی‌ مفاهیم اخیر را بنماید استفاده شده است و این در حالی است که این هرم از روی بستری سترگ و مسطح که نماد علوم جاری بشری است به پا خاسته و قلب آن را درنوردیده است.
حجم هرم با حرکت صعودی خود استعاره‌ای از معنای کاوش، کنکاش و خیزش به سمت تعالی است که از بستر خود یهنی علوم متداول عقلی و دینی به پا خاسته و به صورت شاخصی از محیط پیرامون خود متمایز گشته است.
«به نقل از خبرنامه داخلی شرکت مهندسین مشاور آرشن، شهریورماه 1389»
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :