دومین جلد دانشنامه سیره نبوی منتشر می شود

۰۴ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۱:۰۶ کد : ۲۵۶۷۴ اخبار
تعداد بازدید:۴۵۹
دومین جلد دانشنامه سیره نبوی که در شمار طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قرار دارد، اکنون مراحل ویرایش نهایی خود را طی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر پاییز روانه بازار نشر شود. این جلد نیز مانند جلد نخست به معرفی صحابه رسول اکرم(ص) اختصاص دارد.
سیدحسین مرتضوی، مسئول بخش تولید و فنی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این مطلب، موضوعات اصلی این اثر جامع را در پنج دسته تقسیم‌بندی و اظهار کرد: صحابه رسول اکرم(ص)، قبایل و خاندان‌ها، اماکن و جغرافیای تاریخی صدر اسلام، حوادث و رویدادها از جمله محورهای این دانشنامه‌اند.
وی با اشاره به این که سرپرستی نخستین جلد این مجموعه را حجت‌الاسلام دکتر رسول جعفریان از نویسندگان و استادان تاریخ اسلام بر عهده داشت، گفت: سرپرست علمی هر یک از جلدهای بعدی این مجموعه را کارشناسان دیگری بر عهده دارند. جلد نخست که به صحابی رسول خدا(ص) اختصاص داشت، با اطلاعاتی درباره حضرت محمد(ص) می‌پرداخت و از مدخل‌های «آبی اللحن غفاری» تا «ابو یونس ظفری» را دربر می‌گرفت. پیش‌بینی می‌شود تا جلد پنجم نگارش درباره صحابی پیامبر(ص) ادامه ی
این کارشناس مسول انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: بیش از 100 پژوهشگر و نویسنده تدوین مدخل‌های گوناگون این دانشنامه را بر عهده دارند. دومین جلد دانشنامه سیره نبوی با فعالیت حدود 10 پژوهشگر در حجمی حدود 700 صفحه رحلی تدوین شده است.
وی با اشاره به انگیزه‌های اصلی تحریر این اثر تصریح کرد: بسیاری از دانشنامه‌هایی که تاکنون در کشورهای عربی در این حوزه تولید شده‌اند، به دلایلی از جمله رویکردهای شیعه و سنی، به صورت عمدی یا سهوی به درستی به مباحث تاریخی نپرداخته‌اند، در حالی که این اثر می‌کوشد بدون داشتن دیدگاه‌های قومی و بر اساس مستندات تاریخی به بیان حقایق سیره نبوی بپردازد.
ناظر تولید و چاپ دانشنامه نبوی با بیان این که این اثر تمامی موضوعات و مسایل مربوط به پیامبر اکرم(ص) را در خود جای داده است، یادآور شد: تمامی پژوهشگران و علاقه‌مندان به این مباحث و محققانی که درباره مسایلی همزمان با دوره حضرت محمد(ص) تحقیق می‌کنند، می‌تواند به عنوان مرجعی موثق از اطلاعات این دانشنامه بهره‌مند شوند.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اواخر فصل پاییز دومین جلد از مجموعه دانشنامه نبوی را به چاپ خواهد رساند.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :