پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سیزدهمین کنفرانس جهانی انجمن علمی اقتصاد اجتماعی در کانادا حضور یافت

۲۸ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۱:۴۸ کد : ۲۵۶۷۸ اخبار
تعداد بازدید:۵۲۳
 
سیدهادی عربی پژوهشگر و عضو هیات علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای ارائه مقاله خود در سیزدهمین کنفرانس جهانی انجمن علمی اقتصاد اجتماعی در دانشگاه کنکوردیا در مونترال کانادا شرکت کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ‌دکتر سیدهادی عربی با مقاله‌ «رفاه، رویکردی اسلامی»، تنها مقاله بر اساس آموزه‌های اسلامی و اصول اقتصاد اسلامی را به این کنفرانس ارائه داده بود که مورد استقبال برخی از اساتید حاضر در این کنفرانس قرار گرفته است.
مقاله یاد شده ضمن بررسی نظریات رفاه در فرهنگ مغرب زمینی به نقد و بررسی اهم نظریات یاد شده پرداخته است. سپس نظریه رفاه با رویکرد اسلامی مطرح شده است.
در این مقاله از میان اندیشمندان و دانشمندان مسلمان نظریه ابن‌سینا و ملاصدرا مورد بررسی قرار گرفته است، گرچه در بدو امر نظریه این دو فیلسوف مشهور مسلمان با یکدیگر متفاوت به نظر می‌رسد اما از دیدگاه نگارنده مقاله این دو در یک طبقه قرار می‌گیرند.
وی معتقد است رویکرد اسلامی نظریه رفاه می‌تواند جز نظریات کمال‌گرا طبقه‌بندی شود.
این مقاله در انتها کمال‌گرایی در اندیشه اسلامی را با مکاتب کمال‌گرای متعارف در فرهنگ مغرب‌زمینی مقایسه می کند و وجوه اشتراک و تمایز آن را برمی‌شمارد.
این کنفرانس از 28 ژوئن 2010 به مدت چهار روز در دانشگاه کنکوردیا برگزار شده و در آن شرکت‌کنندگانی از کشورهای آمریکا، آلمان، کانادا، بلژیک، یونان، پرتغال، ایران، ژاپن، هند، ایتالیا، چین و ... با ارائه مقالاتی شرکت داشتند و در مجموع 94 مقاله از سوی دبیرخانه کنفرانس پذیرفته شده بود که نویسندگان به ارائه آن‌ها پرداختند.
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :