بهره‌وری دارای سه مؤلفه کارایی، ثمربخشی و اشتغال کامل است

۲۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۲:۵۵ کد : ۲۵۶۹۳ اخبار
تعداد بازدید:۴۸۶
نشست علمی فقه بهره‌وری «موضوع‌شناسی و امکان‌سنجی مطالعات فقهی»،با سخنرانی حجج‌اسلام‌والمسلمین حسن آقانظری و جهانیان، روز پنجشنبه 27 خردادماه  از سوی مرکزهمکاری‌های علمی و پژوهشی مدیریت جنبش نرم افزاری با همکاری گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: بحث ما این است که چگونه می‌توان بحث بهره‌وری را از دیدگاه فقهی مطرح کرد و به تشریح جایگاه آن در فقه پرداخت.
حجت الاسلام‌والمسلمین حسن‌آقا نظری افزود: برخی از بحث‌های بهره‌وری همچون اسراف با مباحث فقهی ما ارتباط پیدا می‌کند، اما در بسیاری از بخش‌های بهره‌وری، این بحث به فقه الحکومه مربوط می‌شود که می‌بایست بر اساس مصلحت اعمال کرد.
وی افزود: بهره‌وری دارای سه مؤلفه کارایی، ثمربخشی و اشتغال کامل است که این مفاهیم و مؤلفه‌های آن با فقه الحکومه ارتباط می‌یابد.
مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین گفت: ما باید ابتدا فقه الحکومه را تعریف کنیم و آن‌گاه حوزه‌های مختلف آن اعم از فقه‌السیاسه، فقه‌اقتصاد و ... آن را تعریف و بر اساس تأمین مصلحت عمل کنیم که در این صورت می‌توان به سمت بهره‌وری حرکت کرد.
در ادامه حجت الاسلام‌والمسلمین «ناصر جهانیان»، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این مطلب که بهره‌وری در علم اقتصاد، به معنای نسبت کل تولید به عوامل تولید است، گفت: بحث بهره‌وری، از حیث موضوع حائز اهمیت است.
به گفته وی، ثروت‌سازی در جامعه و رشد اقتصادی از طریق انباشت سرمایه مادی و فیزیکی، انباشت سرمایه انسانی و بهره‌وری و چگونگی استفاده از این دو سرمایه است.
جهانیان در ادامه با بیان این مطلب که در جوامع توسعه‌نیافته، انباشت سرمایه‌های مادی نقش بیشتری دارد گفت: اما در جوامع توسعه‌یافته بحث بهره‌وری نقش مهم‌تری دارد. بنابراین با پیشرفت جوامع، نقش بهره‌وری هم برجسته‌تر می‌شود.
وی افزود: ما در طول سه دهه گذشته، مشکلی از بابت انباشت سرمایه‌های مادی و معنوی نداشته و نداریم، اما مشکل اقتصاد ایران، بهره‌وری است که می‌بایست در برنامه چهارم، نقش مهم‌تری به این مسئله می‌دادیم.
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :