بخش اداری و اجرایی پژوهشگاه باید در خدمت پژوهش و تحقیق باشد

۲۰ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۲:۱۰ کد : ۲۵۷۰۰ اخبار
تعداد بازدید:۴۶۱
رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه معاونین پیشین و جدید توسعه و مدیریت منابع و نیز مدیران اداره تحصبلات تکمیلی پژوهشگاه، با تاکید بر اهمیت پژوهش و تحقیق به عنوان ماموریت اصلی پژوهشگاه، بخش اداری و اجرایی را به معنای حقیقی در خدمت تحقیق و پژوهش دانست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا اعرافی با اشاره به انتظارات بسیاری که از این مجموعه وجود دارد و نیز ظرفیت بالای آن، پژوهشگاه را نیازمند تحول و جهشی اساسی خواند و افزود: با توجه به نیاز جدی کشور و ماموریت پژوهشگاه در جهت توسعه و پیشرفت علوم انسانی و اسلامی همه بخش‌ها موظف به تلاش جدی برای تحول اساسی در این مجموعه هستند.
وی یکی از آسیب‌های جدی سازمان‌های پژوهشی را اصل قرار گرفتن بخش اداری و غفلت از بخش پژوهش دانسته و تاکید کرد: اگر قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها و برنامه‌های روزمره اداری به اصل تبدیل شود آسیب جدی به سازمان و روند تحقق توسعه در علوم انسانی و اسلامی به عنوان مهم ترین هدف آن وارد خواهد شد و تمامی بخش ها بایستی در خدمت پژوهش باشند تا آثاری مفید و کارآمد مبتنی بر اصول علمی، فرهنگی و دینی و متناسب با نیاز کشور و نظام، به جامعه علمی عرضه شود که لازمه آن قرار گرفتن تمامی امکانات و توان مجموعه در خدمت علم، تحقیق، پژوهش و تولید است.
رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه پژوهشگاه را مجموعه‌ای اخلاقی و دینی خواند و گفت: به دلیل تفاوت‌های مهمی که میان این سازمان و بسیاری دیگر از سازمان‌ها وجود دارد، فرهنگ و اخلاق دینی باید در خود، خانواده و محیط اداری جاری باشد تا پژوهشگاه از بسیاری از آسیب‌ها مبرا شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین اعرافی همچنین انتظارات موجود از معاونت توسعه و مدیریت منایع را انتظارات و وظایف معین شده در قانون دانست و فراهم نمودن فضای آرام و با نشاط برای تحقیق و پژوهش را از جمله مهم‌ترین آنها ذکر کرد.
وی جمع ریسک‌پذیری و قانونمندی در سازمان را ضروری توصیف کرده و افزود: گاهی در یک سازمان مقررات و قوانین به گونه‌ای رشد می کند که سازمان توان ریسک‌پذیری خود را از دست می‌دهد.
رییس پژوهشگاه به گسترش آموزش در پژوهشگاه اشاره کرد و آن را نیازمند مدیریت درستی دانست که بایستی از سوی معاونت پژوهشی و اداره تحصیلات تکمیلی اعمال شده و با همکاری گروه های پژوهشی تکمیل شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا اعرافی  در پایان از شکل‌گیری و آغاز به کار سه پژوهشکده علوم اسلامی، علوم اجتماعی و علوم رفتاری در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خبر داد و خواستار همکاری همه‌جانبه از سوی بخش اجرایی و پژوهش با آنها شد.
گفتنی است در پایان این مراسم دکتر عبداله توکلی به عنوان معاونت جدید توسعه و مدیریت منایع معرفی و از خدمات دکتر اخوان‌علوی تشکر و تقدیر شد.
همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌دکتر طیب‌حسینی به عنوان مدیر جدید اداره تحصیلات تکمیلی معرفی شده و از حفیظ‌‌ اله فولادی، مدیر قبلی تحصیلات تکمیلی تقدیر شد.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :