قرآن عصاره معارف و ارزش‌های الهی است

۰۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۳:۴۵ کد : ۲۵۷۰۴ اخبار
تعداد بازدید:۴۸۴
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سعیدی‌روشن در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ضمن اشاره به تاریخچه تاسیس گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: رویکرد کاری این گروه تولید علم و اندیشه در علوم و معارف قرآنی بر اساس روش اجتهادی و با تکیه بر اصول مستدل و مبرهن معرفتی است و گرایش اصلی گروه فلسفه تفسیر است. پروژه‌های تحقیقاتی گروه شامل محورهای گوناگون از جمله مبانی، روش‌ها، قواعد، معیارها و آسیب‌های حوزه تفسیر، نظریه‌های تفسیر متن، زبان قرآن، معناشناسی و ... است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سعیدی‌روشن هدف بنیادین این گروه را نیز تبیین و تنقیح زیرساخت‌های حوزه تفسیر قرآن به منظور استخراج معارف و آموزه‌های قرآن کریم اعلام کرد.
مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تولید آثار پژوهشی و تالیف کتاب در این گروه را بر اساس اهداف و راهبردهای یادشده دانست و گفت: تاکنون 12اثر در این گروه منتشر شده، 5 اثر آماده انتشار بوده و 14 طرح پژوهشی نیز در حال انجام است. در بحث تولید آثار، سعی شده است تا آثاری در جهت فعالیت‌های علمی و آموزشی کشور منتشر شده و جنبه کاربردی نیز داشته باشد که در این‌باره می‌توان از کتاب «روش‌شناسی تفسیر» و «تحلیل زبان قرآن» نام برد که مبنای ایجاد درس روش تفسیر و زبان قرآن در بسیاری از دانشگاه‌ها و حوزه های علمیه در سطح ارشد و دکتری، شد.
وی با اشاره به حوزه مبانی تفسیر به عنوان یکی از محورهای اولیه تولید آثار در این گروه افزود: یکی از تالیفات مهم گروه در این زمینه، کتاب روش های تفسیری است که باعث ایجاد بحث‌های جدید آموزشی شد که پیش از آن وجود نداشته است و این امر زمینه‌ساز پیگیری‌های بعدی از سوی محققان این حوزه شده است.
این پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، «مجموعه مکاتب تفسیری»، «تاریخ تفسیر قرآن کریم»، «بررسی تطبیقی تفسیر آیات ولایت در دیدگاه فریقین» و «بررسی تطبیقی مبانی تفسیر قرآن در دیدگاه فریقین» را از جمله آثار علمی گروه برشمرد که مورد توجه جامعه دانشگاهی و حوزوی قرار گرفته است.
حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر سعیدی‌روشن همچنین از انتشار جلد اول کتاب آسیب‌شناسی جریان‌های مختلف تفسیری خبر داد و به دلیل دربرداشتن نوعی نگاه علمی‌- تحلیلی به جریان‌های تفسیری، آن را طرحی قابل توجه و اساسی خواند که توسط استادان برجسته دانشگاه و حوزه تدوین شده است.
وی جلد اول این کتاب را دربردارنده عناوینی چون: آسیب‌شناسی جریان‌های تفسیری روایی، عرفانی، سلفی، باطنی، و علمی و عناوین جلد دوم آن را آسیب‌شناسی جریان‌های اجتماعی عقل‌گرا، ادبی سنتی، ادبی معاصر، التقاطی، هرمنوتیک، اشعری، فقهی و فلسفی در تفسیر قرآن کریم، اعلام کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه از طرح‌ پژوهشی «نظریه‌های تفسیر متن» به عنوان یکی از گام های اساسی در قلمرو فلسفه تفسیر یاد کرد که در حال انجام است و افزود: معنا‌پژوهی گزاره های قرآنی  یکی دیگر از محورهای فعالیت گروه قرآن‌پژوهی است که به حوزه‌های مبانی زیرساختی تفسیر مربوط است
دکتر سعیدی‌روشن طرح پژوهشی «قرآن و فرهنگ زمانه» و «محکم و متشابه» را از دیگر پروژه‌های تحقیقاتی گروه دانست که در شرف اتمام است.
ایشان در خصوص کتاب« زبان قرآن و مسایل آن» که اخیرا انتشار یافته است گفت: تمایز اصلی این کتاب با تحلیل زبان قرآن، رویکرد مساله‌محوری در این کتاب است و تفصیل بیشتر درباره آن را موکول به فرصت دیگری نمود.
وی در خصوص معارف درون قرآنی به دو پروژه تحقیقاتی با عنوان «معرفت‌شناسی در قرآن» و «ولایت و امامت در قرآن» اشاره کرد و افزود: معرفت‌شناسی نقشی اساسی در سایر علوم ایفا می‌کند و از این منظر معرفت‌شناسی قرآنی‌نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارتباط این گروه با سایر نهادها و مراکز علمی کشور را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: انعقاد تفاهم نامه همکاری، انجام طرح‌های پژوهشی و عرضه آثار به صورت مشترک و تامین سرفصل ها و منابع درسی رشته‌های علوم قرآنی، از جمله مهم ترین محورهای همکاری گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با سایر مراکز پژوهشی دانشگاهی و حوزوی است.
دکتر سعیدی‌روشن در تشریح برنامه‌های آتی این گروه، تلاش برای گسترش پژوهش در حوزه چگونگی فهم قرآن به عنوان یکی از علوم آلی و ابزاری برای دست‌یابی به معارف قرآن و نیز تجزیه، تحلیل و کاوش اجتهادی در معارف قرآن کریم به ویژه در حوزه‌های علوم انسانی را از جمله مهم‌ترین آن‌ها دانست و گفت: در تمامی بخش‌های جامعه اعم از حوزه نظامات اجتماعی، مبانی حقوق، مبانی تعلیم و تربیت و جامعه‌شناسی نیازمند بهره‌گیری از معارف قرآنی هستیم.
وی افزود: در حوزه معارف و توصیفات جهان هستی رهنمودهایی از جانب وحی وجود دارد که جامعه بشری بایستی از آن بهره‌مند شود و این موضوع در بحث اخلاق نیز صدق می‌کند چرا که جامعه امروز بیش از پیش به ارزش های اخلاقی قرآن نیازمند است. وی افزود: قرآن عصاره معارف و ارزش‌های الهی است و باید با روش صحیح و حوصله و تامل در جهت استخراج مبانی فکری و آموزه‌های  ارزشی قرآن تلاش نمود.
وی ظرفیت امروز حوزه را در جهت تحقیق در مسایل قرآن به طور نسبی مثبت ارزیابی کرد. لکن برنامه‌ریزی در جهت استفاده بهینه و به دور از موازی‌کاری و عرضه کار‌های علمی وزین را لازمه انجام این رسالت دانست.
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :