خلاء انجمن اجتماعی در حوزه احساس می‌شود

۰۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۲:۵۰ کد : ۲۵۷۰۵ اخبار
تعداد بازدید:۴۲۷
گروه علوم اجتماعی یکی از گروه‌های پژوهشی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه می‌باشد که از سال 1371 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده‌ است. 
حجت‌الاسلام حسین بستان مدیر گروه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت و گو با مرکز‌ خبر‌ حوزه، با تشریح فعالیت‌های انجام شده، از سوی این گروه گفت: جمعی از فضلای حوزه با گذراندن یک دوره آموزشی در حوزه علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی جذب گروه علوم اجتماعی شده و فعالیت‌های پژوهشی خود را آغاز کردند.
وی افزود: از سال 75 محققان به صورت متمرکز در چند محور، پروژه‌هایی را شروع کردند و در این راستا می‌توان به پروژه «محور اندیشه‌های اجتماعی متفکران مسلمان» اشاره کرد که چندین کتاب در این زمینه چاپ شده و طرح‌های جدید دیگری نیز در دست اقدام است.
مدیر گروه علوم اجتماعی، «فلسفه اجتماعی» را محور دوم فعالیت‌ این گروه برشمرد و خاطرنشان کرد: در مباحث فلسفه علوم اجتماعی که به مباحث فلسفی و مبنایی رشته‌ها می‌پردازد، تلاش شده تا مباحث علوم انسانی با نگاه علوم اسلامی واکاوی و بازشناسی شود که آیا می‌شود علوم انسانی را با نگاه اسلامی طراحی کرد؟
وی ادامه داد: در این محور ‌یک جلد کتاب با عنوان «گامی به سوی علوم دینی» تالیف و چاپ شد و جلد دوم آن نیز در حال تالیف است.
حجت‌الاسلام بستان، بررسی آسیب‌شناسی اجتماعی و انحرافات اجتماعی را از دیگر فعالیت‌های گروه علوم اجتماعی عنوان کرد و یاد‌آور شد: در این زمینه پژوهش‌های خوبی صورت گرفته که بعضی از آنان چاپ شده و همچنین دو نفر از محققین کتابی ترجمه و متنی با عنوان «جامعه شناسی کجروی» تهیه کردند و یک طرح 5 جلدی در نظر گرفته شده است که یک جلد آن تحت عنوان «هم‌نشینی کجروی» چاپ شده است.
مدیر گروه علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: از سال 78 محوری با عنوان «خانواده» آغاز و با پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده و بخشی از فعالیت‌ها به مطالعات زنان اختصاص داده شده، کتابی با عنوان «اسلام و تفاوت‌های جنسی» نیز چاپ شد که در آن نگاه اسلام به تفاوت‌های جنسی، فمنیسم و نظریه‌های آن و بحث‌های اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.
وی، «جامعه شناسی معرفت» و «جامعه شناسی حقوق» را از دیگر محور‌های فعالیت‌ گروه علوم اجتماعی بیان کرد و گفت: فعالیت‌ و پژوهش‌های خوبی از سوی گروه در این زمینه‌‌ها انجام شده و کتابی نیز در رابطه با این موضوع به چاپ رسیده است.
حجت‌الاسلام بستان با اشاره به چشم‌انداز گروه علوم اجتماعی افزود: چشم ‌انداز گروه برای آینده، ادامه مسیر فعلی تا پویایی کامل آن است.
وی با بیان اینکه از سال 78 پژوهشگاه وارد دوره دکترا شده، خاطرنشان کرد: با وارد شدن به دوره دکترا فعالیت‌ها به سوی جامعه‌شناسی دینی گسترش خواهد داشت تا مباحث در این مقطع مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
مدیر گروه علوم اجتماعی بیان داشت: شورای علمی این گروه، فعالیت‌ها را در چهار محور کلی تصویب کرده و پروژه‌هایی که از بیرون پیشنهاد می‌شود، پس از تصویب شورای علمی، قرار داد منعقد می‌گردد و ناظری از سوی گروه برای پروژه تعیین می‌شود.
وی «بررسی جامعه‌شناسی دین به طور خاص»، «مبانی فلسفه علوم اجتماعی»، «بررسی مسایل اجتماعی با نگاه اجتماعی» و «تحلیل از آیات و روایات» را چهار محورکلی فعالیت‌های گروه علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر شمرد.
مدیر گروه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پژوهش‌های صورت گرفته در علوم انسانی با نگاه اسلامی انجام شده و تا نگاه آرمانی فاصله دارد، اظهار داشت: باید در این زمینه برای رسیدن به حد مطلوب تلاش کرد؛ گرچه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در حد توان خود پیشرفت‌های خوبی داشته است.
حجت‌الاسلام بستان، ایجاد انجمن‌ جامعه شناسی در حوزه را ضروری بر شمرد و گفت: در عرصه علوم اجتماعی انجمن جامعه شناسی حوزوی نداریم و این خلا احساس می‌شود.
وی با اشاره به نام‌گذاری سال 89 به همت مضاعف و کار مضاعف، خاطرنشان کرد: محققان و پژوهشگران در گروه علوم اجتماعی در سال‌های گذشته تا حد توان خود تلاش کرده‌اند، اما امسال در صدد است تا بهره‌وری را بالاتر ببرد.
وی یاد‌آور شد: گروه علوم اجتماعی تلاش خواهد کرد تا برنامه‌هایی که نامناسب بوده و یا طرح‌هایی که مفید نبوده را به حداقل برساند و بر روی کارهایی که ثمرات بیشتری دارند، متمرکز شوند.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :