گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست نقد و بررسی کتاب «رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی» را برگزار کرد

۲۸ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۲:۱۶ کد : ۲۵۷۲۵ اخبار
تعداد بازدید:۴۷۳
نشست نقد کتاب «رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی» روز چهارشنبه 25/1/89 از سوی گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با حضور یکی از مولفان و جمعی از اساتید و دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران، در دانشکده مدیریت این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این نشست ابتدا عباس‌شفیعی از مولفین کتاب، به معرفی کتاب و دیدگاه‌های مولفان پرداخته و با اشاره به اهمیت تبیین و توضیح موضوع یک علم و تعریف درست آن از بررسی و تعریف کامل موضوع رفتار سازمانی و مباحث مربوط به آن، در مقدمه کتاب خبر داد.
وی افزود: با توجه به اینکه در برخی از مباحث مطرح شده در این کتاب سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) مورد بررسی و استناد قرار گرفته است، در کنار سایر روش‌ها، ار روش‌های تفسیری نیز استفاده شده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برخی از روش های تفسیری را روش اجتهادی، روش آیه‌به‌آیه، روش باطنی و روش تاریخی نام برد و استفاده از روش تعلیقی عقلی را نیز در این پژوهش، یادآور شد.
شفیعی پیرامون سازمان‌دهی مباحث در کتاب رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی گفت: در این کتاب مطالعه رفتار سازمانی در سطح گروهی با توجه به رویکرد اسلامی در چهار بخش کلی انجام شده است: در بخش رفتار گروه، بررسی‏های انجام شده شامل دیدگاه‏های علمی و اسلامی راجع به شکل‏گیری گروه و کارکردهای آن، انواع گروه‏ها، پویایی گروهی و تحلیل مؤلفه‏های آن، تصمیم‏گیری گروهی و چگونگی آن در عصر رسول خدا(ص) و متغیرهای ساختاری است.
این پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،  اظهار داشت: در بخش ارتباطات سازمانی، الگوهای ارتباطات انسانی در اسلام و شیوه‌های ارتباطی آن مطرح و انواع ارتباطات در گزاره‌های اسلامی و ارتباطات سازمانی بررسی شده است، همچنین مدل اسلامی مربوط به آن تدوین شده است.
در ادامه دکتر حسن‌عابدی‌جعفری و دکتر علی‌نقی‌امیری از پردیس قم دانشگاه تهران و دکتر عبدالله توکلی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن نقد و ارزیابی این کتاب، سوالاتی را پیرامون آن مطرح کردند که شفیعی به آن ها پاسخ داد.
گفتنی است؛ کتاب «رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی» به قلم عباس شفیعی، ابوطالب خدمتی و علی‌آقاپیروز، زمستان سال 1385 در 277صفحه، از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انتشار یافت.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :