کتاب «فلسفه روان‌شناسی و نقد آن» منتشر شد

۲۲ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۲ کد : ۲۵۷۲۹ اخبار
تعداد بازدید:۶۷۶
گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب فلسفه روان‌شناسی و نقد آن را منتشر کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، نویسندگان این کتاب ماریو بونژه      (Mario Bunge)،روبن آردیلا(Ruben Ardila) و مترجمان آن حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدجواد زارعان و همکاران هستند.
نویسندگان در این کتاب به ارائه رویکرد زیستی در فلسفه روان‌شناسی و تبیین مسائل امروز روان‌شناختی پرداخته‌اند که طی آن «نفس»افسانه خوانده می‌شود و دوگانه بودن نفس و بدن ایده‌ای کهنه انگاشته می‌شود که بر این اساس رابطه نفس و بدن صرفاً بر اساس فرضیه«این همانی» به معنای یکی پنداشتن پدیده‌های روانی و پدیده‌های مغزی تحلیل می‌گردد.
 در این رویکرد روان‌زیست‌شناختی،بر اساس دو مبنای هستی شناختی«ماده‌گرایی حدوثی» و «واقع‌گرایی» و دو اصل «فرآیند تکاملی زیستی» و «ضرورت مطالعه علمی تجربی انسان»انسان و حیوان یکی قلمداد شده و با استفاده از روش‌شناسی علمی تجربی و عصب زیست‌شناسی، رویکرد‌های ذهن‌گرایی، رفتارگرایی و پردازش اطلاعات به عنوان مصادیق «روانشناسی منهای مغز» مردود شناخته شده و کارکردهای روانی پایه و برتر فرایند‌های زیستی معرفی می‌شوند.
تلاش مترجمان این کتاب در بخش نقد هریک از فصل‌های کتاب حاضر بر این است تا موارد مهم و اساسی را از نگاه عقلی و نقلی ارزیابی کنند.
کتاب «فلسفه روان‌شناسی و نقد آن» در 746 صفحه و قطع وزیری، از سوی انتشارات پژوهشگاه           حوزه و دانشگاه، در زمستان 1388 چاپ و انتشار یافته است.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :