رویکرد اصلی کتاب «مناسبات مهاجرین و انصار» پژوهش در سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) است

۱۱ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۸ کد : ۲۵۷۳۱ اخبار
تعداد بازدید:۴۹۹
گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب «مناسبات مهاجرین و انصار» را به قلم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسین‌حسینیان‌مقدم، منتشر کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، این کتاب رویکرد جدیدى در بازخوانى سیره نبوى از منظر روابط گروه‏هاى فعال در عرصه تحولات اجتماعى عصر نبوى است.
این کتاب بر مبنای تقسیم‌بندی یاران پیامبر گرامی اسلام(ص) پس از هجرت،به دو گروه عمده مهاجر و انصار شکل گرفته و طی آن، سیره رسول خدا(ص) در قالب راهکارها و آموزش‏های ایشان برای تحقق جامعه‏اى همدل، پویا و با اهدافى والا مورد پژوهش قرار گرفته است.
در این کتاب، کینه‏هاى دیرینه، تغییر ترکیب جمعیتى مدینه به نفع مهاجران، اقتدار سیاسى آنان در مدینه، تلاش انصار در مبارزه با قریش، بینش‏ها و منش‏هاى متفاوت گروه‏ها و نیز شیطنت یهودیان و منافقان، از دلایل اصلی رویارویى گروه‏های فعال در عرصه تحولات اجتماعى عصر نبوی دانسته شده است.
در بخشی از این کتاب آمده است: «رسول خدا با طبیعى شمردن رقابت‏ها، زمانى در امور داخلى رقیبان دخالت مى‏نمود که برخوردهاى خشونت‏آمیز آنان کیان جامعه اسلامى را تهدید مى‏کرد. ایشان با تکیه بر مفاهیم و ارزش‏هاى انسانى، دینى و اخلاقى، اجتماع‏پذیرىِ یاران، رویکرد فراقبیله‏اى و ارتقاى توانِ تحمل مخالف، رقابت‏ها را هدایت و از آن‏ها براى پیشبرد اهداف جامعه اسلامى استفاده مى‏کرد.»
کتاب «مناسبات مهاجرین و انصار»، پاییز 1388 در 202 صفحه، قطع وزیری و با قیمت 23000 ریال، از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه جاپ . منتشر شده است.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :